Shula Rijxman blij met NPO Start, maar boos op politiek

  • Media
  • 23 jan 2018 @ 23:02
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaNieuwsmediaPolitiekTelevisie

Dagelijks maakt 1 miljoen Nederlanders gebruik van NPO Start, de on-demand dienst van de publieke omroep. NPO-voorzitter Shula Rijxman vindt dit een groot succes 'in een medialandschap dat steeds meer gedomineerd wordt door voornamelijk Amerikaanse mediareuzen.'

In haar nieuwjaarstoespraak benoemde Rijxman een buitengewoon goed jaar voor de publieke omroep. 'We hebben een torenhoog bereik, op tv zijn we onbetwist de grootste en ook onze radiozenders zitten in de lift. Het publiek geeft onze programma’s een dikke acht. En NPO Start gaat als een trein. Dat zoveel Nederlanders er gebruik van maken is ongelooflijk goed nieuws.' 

Rijxman riep het kabinet op om de warme woorden uit het Regeerakkoord over het belang van een sterke publieke omroep voor de Nederlandse samenleving en democratie om te zetten in daden: 'Alle Nederlandse media hebben last van teruglopende advertentie-inkomsten. Ook wij hebben er last van dat die steeds meer naar Google en Facebook verschuiven. We verwachten een daling van de STER inkomsten met 36 miljoen in de komende jaren. Maar nu kiest het kabinet ervoor om dat bijna te verdubbelen naar zo’n 60 miljoen. Dat is een bewuste keuze om extra te bezuinigen op de Nederlandse publieke omroep.'

'Als Akzo of Unilever of PostNL belaagd worden, werpen we beschermingswallen op en staat de politiek vooraan om voor het Nederlands belang op te komen. Volkomen terecht. Waarom zou dat niet voor de creatieve industrie gelden? Waarom niet voor onze nationale culturele belangen? Waarom niet voor de Nederlandse Publieke Omroep? Anders houden we een medialandschap over dat volledig wordt gedomineerd door buitenlandse mediareuzen met hun betaalmuren. Dit is het moment om onze publieke omroep te versterken', aldus Rijxman.

Rijxman zei er de komende tijd alles aan te doen om de politiek op andere gedachten te brengen: 'Wij worden als publieke omroep geacht om een bijzondere maatschappelijke opdracht uit te voeren in een zeer competitieve omgeving. Dat lukt ons wonderwel dankzij de goede programma’s die de omroepen maken. Maar het houdt een keer op. Je kan niet eindeloos een A-merk in de schappen zetten voor een afbraakbudget.' 

Rijxman nodigt politiek Den Haag uit tot een fundamentele discussie over de opdracht van de publieke omroep: 'Ik weet zeker dat wij hier allemaal bereid zijn kritisch naar onszelf te kijken als Den Haag bereid is dat fundamentele gesprek met ons te voeren. Niet op basis van spreadsheets, maar op basis van waarden. Wij zijn bereid pijnlijke discussies niet uit de weg te gaan. Als wij niet zelf de moed hebben eens per vijf jaar kritisch naar het functioneren van het bestel te kijken, dan doen anderen dat voor ons.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken