Women Inc. wil met “Bloed, Zweet en Tranen” menstruatietaboe doorbreken
- Bureaus
- 6 nov 2024 @ 07:45
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 6 nov 2024 @ 07:45
- Michiel van Zaane
Hoewel de helft van de bevolking menstrueert, heerst er nog steeds een taboe op. Om dat taboe te doorbreken, geeft Women Inc. een nieuwe draai aan de klassieker “Bloed, Zweet en Tranen”.
Voor velen lijkt het taboe op menstruatie misschien iets van vroeger. Toch blijkt uit de cijfers dat het nog springlevend is, zowel onder jongeren als onder oudere mensen. 49% van de mensen vindt het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen. Dat het taboe bij jongeren niet minder lijkt te worden, blijkt uit het feit dat het percentage mensen dat zich schaamt bij het kopen van menstruatieproducten hoger is onder jongeren.
Het taboe op menstruatie werkt stereotypen en kennisgebrek in de hand. Dit heeft grote impact op de mentale en fysieke gezondheid van mensen die menstrueren. Emma Lok, directeur-bestuurder van Women Inc.: ‘Doordat we weinig over menstruatie praten, hebben veel mensen geen idee wat ‘normaal’ is en met welke klachten je naar de dokter kan. Zolang we gesprekken over menstruatie, bijvoorbeeld op werk en op school, niet normaal en stereotype-vrij maken, zal menstruatie een taboe in onze samenleving blijven.’
Sophie Straat
Om hier aandacht voor te vragen, heeft Sophie Straat het nummer ‘Bloed, Zweet en Tranen’ opnieuw ingezongen. In de bijbehorende video komen verschillende kanten van het taboe aan bod. ‘Voor sommige mensen is hun menstruatie bloed, zweet en tranen. En het taboe dat er nog altijd is op menstruatie helpt daar niet bij. Het zorgt voor schaamte en een gebrek aan kennis over iets dat heel gewoon is. Laten we samen menstruatie bespreekbaar maken!’ aldus Emma Lok.
De video is onderdeel van de ‘Gewoongesteld’ campagne die The Family voor Women Inc. ontwikkelde, het bureau dat eerder al de campagne Mijn naam is Peter voor Women Inc heeft bedacht. Het bureau doet meer om vrouwen in hun kracht te zetten, voegt Linda de Graaff toe: ‘Dit soort campagnes maken we natuurlijk graag. Maar we maken ons ook op andere manieren hard voor vrouwen en de positie van vrouwen, bijvoorbeeld door middel van mentoring en coaching.;
De video met Sophie Straat is op 5 november gelanceerd. Op 19 november start Women Inc. ook een campagne om geld in te zamelen voor het tegengaan van menstruatiearmoede. De opbrengst daarvan gaat naar het Armoedefonds en Dokters van de Wereld.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Zwijsen experimenteert op kinderen... 06-11-2024
- Women Inc. wil met “Bloed, Zweet en... 06-11-2024
- [column] Euforisch déjà vu06-11-2024
- Politie wil talePolitie wil talenten... 05-11-2024
- Het Rijksmuseum neemt je mee op een... 05-11-2024
- VGZ vervolgt campagne met Eva Eikhout05-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing