Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'

Amal Kamar van Greetz: 'Marketing zou wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken'
  • Food-en-retail
  • 7 nov 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketing

Amal Kamar is marketeer in hart en nieren. De Directeur Marketing van online kaartenmerk Greetz reageert in aflevering 114 van ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘Dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.’

WHAT’S NEW?
Greetz bestaat dit najaar twintig jaar en we vieren onze verjaardag met een nieuwe campagne, waarin een speciale jubileumvideo, die we samen met bureau Fitzroy hebben ontwikkeld, een hoofdrol speelt. En natuurlijk zijn we al druk bezig met Kerst. Het feit dat je écht alles kwijt kunt in een kaart, van foto’s tot een video- of audioberichtje; maar ook liefde, aandacht en een glimlach, zal ook hier centraal staan.

GREETZ
Kaarten staan voor verbinding. Het zit in onze menselijke natuur om betekenisvolle relaties op te willen bouwen, en te behouden, en kaarten verbinden mensen, letterlijk en figuurlijk. Vooral in deze snelle en sterk gedigitaliseerde wereld wordt de tijd en moeite die iemand steekt in het kiezen en maken van een persoonlijke kaart als waardevol gezien, ook zeker door de ontvanger. Ik vind het mooi om hier een bijdrage aan te leveren.

BUREAUS
Naast een performancemarketing- en CRM-team, hebben we ook een intern creatief team dat onze uitingen maakt. Voor de nieuwe jubileumvideo voor onze 20ste verjaardag hebben we samengewerkt met Fitzroy. Mindshare is ons mediabureau. Daarnaast zijn we als e-commercebedrijf – uiteraard - datagedreven en werken we bijvoorbeeld samen met Validators voor brand tracking en MeMo2 voor econometrics-onderzoek.

MARKETINGTREND
We zijn volop bezig met het integreren van AI in ons dagelijkse werk, maar ook zeker in onze campagne-uitingen: het storyboard van de jubileumvideo werd gemaakt door het reclamebureau met behulp van AI. We vonden de beelden zo mooi dat we deze wilden gebruiken. We hebben ze gebruikt en een speciale kaartencollectie voor onze 20ste verjaardag geïntroduceerd.

MARKETINGMISVERSTAND
Ik vind het altijd zo pijnlijk als iemand - bijvoorbeeld op een feestje of bij een verjaardag - de term ‘marketing bla bla’ roept. Marketing heeft een slechte reputatie, maar ik denk dat men vooral niet weet wat marketing is. In die zin zou marketing wel een goede PR-campagne kunnen gebruiken :-). Ik ben van mening dat een goede marketeer de juiste strategie uitzet voor een merk, die aansluit op de behoefte van de consument en zo bepalend kan zijn voor het succes van een bedrijf.

MARKETINGTIP
Pak alles aan! Leer zo veel mogelijk en verken de breedte van het vakgebied. Ontdek waar je hart echt sneller van gaat kloppen en ga je daar vervolgens in specialiseren.

MARKETINGBOEK
Byron Sharp’s How Brands Grow. Het consistent bouwen aan je distinctive brand assets en het belang van mentale en fysieke distributie spreekt een marketeer uiteraard aan, maar dat penetratie de belangrijkst drijver is voor groei was een echte een eye-opener.

MARKETINGHELD
Een van mijn eerste leidinggevende was Barbara van Verseveld. Dit was mijn eerste rol in een lokaal team, daarvoor had ik alleen twee internationale rollen gehad. Ik heb veel van haar geleerd. Zij was niet alleen analytisch heel sterk, maar ook conceptueel. Vaak hebben marketeers toch de voorkeur of neiging naar het een of het ander. Zij was een complete marketeer met sterk strategisch en commercieel inzicht.

FAVO COMMERCIAL
De Hema-commercials vind ik echt heel sterk. Deze worden vaak ingezet om een innovatie te introduceren, zoals het doorgroeirompertje, het handige hoeslaken, et cetera. Hema laat hiermee zien te weten wat er bij de consument speelt en bouwt zo op een impactvolle manier aan relevantie en tegelijkertijd aan het merk.

ERGERNIS
Ik heb me verbaasd over de hoeveelheid gokreclames. Ik vind  ze nogal schreeuwerig en vooral om sales draaien, niet om de consument.
 

MARKETINGMISLUKKING
Vroeg in mijn carrière heb ik voor Zwitsal gewerkt. Een range met parfumvrije producten werd geïntroduceerd met de campagne Weet hoe het zit. Er werd een losse site gebouwd om huidexpertise te bouwen/laden, maar zo’n site behoeft natuurlijk budget om daar traffic naar toe te leiden. Hier was in de mix niet echt rekening mee gehouden. Eigenlijk heb ik hier twee dingen uitgeleerd. Ten eerste dat je creatief bureau en mediabureau heel nauw samen moeten werken vanaf de start van een nieuwe campagne. Ten tweede dat je bij campagnes goed de balans tussen productie- en mediabudget moet bekijken en bewaken.

MARKETINGQUOTE
‘Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.’ Ik geloof enorm - overigens niet alleen in zakelijk - dat je op vele manieren je doel kunt bereiken. Soms moet je oplossingen vinden, obstakels omzeilen, andere wegen bewandelen om tot je doel te komen. Je moet vooral niet je doel uit het oog verliezen, maar je strategieën en initiatieven om daar te komen, aanpassen.

EERSTE BAANTJE
Dat was bij een Chinees restaurant. Ik gaf eerst bijles aan het zoontje van de eigenaars en daarna ging ik naar het restaurant om mee te helpen bij de afhaal. Ik heb daarna en gedurende mijn hele studententijd altijd in de horeca gewerkt. Het bedienen van een klant heb ik blijkbaar altijd al mooi gevonden.

VRIJE TIJD
Ik ontdek graag nieuwe dingen, kook graag nieuwe recepten, ga naar een nieuw restaurantje of een leuke cocktailbar. Voor mij is dit ook het moment om echt even goed bij te praten met mijn tafelgenoten.

DROOMBAAN
Ik geloof niet in één baan die je de rest van je leven wilt doen of dat er één baan is, die je altijd ambieert. Je interesses veranderen. Je wilt blijven leren en groeien. Wat ik wel heb geleerd is dat ik van de combinatie van creëren én executeren houdt. De combinatie van strategie en executie is voor mij de perfecte combinatie.

GUILTY PLEASURE
Slow tv, zoals Heel Holland Bakt, Tussen Kunst & Kitsch, Van Onschatbare Waarde en De Erfgenaam. Lekker op de bank met een kop thee en een stukje extra pure chocolade. Dat is voor mij echt even ontspannen.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Ingrid van Kempen van Ohra
Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken