FM-frequenties veiling: 3 stations voor Talpa, 2 nieuwe merken

FM-frequenties veiling: 3 stations voor Talpa, 2 nieuwe merken
  • Media
  • 7 jul 2023 @ 11:56
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Het radiolandschap wordt na de radioveiling voor de diverse FM-frequenties aardig door elkaar geschud. Talpa krijgt drie FM-frequenties met Radio 10, Radio 538 en Sky Radio, DPG Media introduceert een nieuw station en er komt nog een nieuwe financiële zender bij.

De nieuwe verdeling ziet er als volgt uit:

1) Talpa Radio, 101 FM en DAB+ (was: Sky Radio)

2) Talpa Radio, onder andere 103.0/103.2 FM en DAB+ (was: Radio Veronica)

3) DPG Media, 100.4 FM, 100.7 FM en DAB+ (was: Qmusic)

4) Business Nieuws Radio, onder andere 91.3/100.1 FM en DAB+ (was: BNR)

5) Mediahuis, onder andere 91,1/95.2 FM en DAB+ (was: SLAM!)

6) Talpa Radio, 102 FM en DAB+ (was: Radio 538)

7) DPG Media, onder andere 103.8/104.1 FM en DAB+ (was: Radio 10)

8) Financial News Radio, onder andere 90.5/90.7 FM en DAB+ (was: Sublime)

9) Mediahuis, onder andere 104.4/104.6 FM en DAB+ (was: 100% NL)

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) maakte de uitkomsten bekend. Via de veiling, die op 4 juli was gestart, heeft de Rijksoverheid negen landelijke pakketten beschikbaar gesteld, die elk bestonden uit één FM-vergunning en één DAB-vergunning. De op vrijdag 7 juli geëindigde veiling heeft in totaal 152,8 miljoen euro opgebracht.

Paketten
Van de negen landelijke pakketten is er één specifiek bestemd voor een commerciële nieuwszender (Business Nieuws Radio) en één voor een zender die voornamelijk Nederlandstalige muziek (Mediahuis) draait. Voor een voldoende gevarieerd aanbod via de landelijke pakketten volstaan deze twee zogenoemde clausuleringen. Nieuwe kanalen zoals DAB+, internetradio en streamingdiensten zorgen inmiddels voor een gevarieerd aanbod om een breed Nederlands medialandschap te hebben qua muziekgenre of thema. De rest van de pakketten is dus ongeclausuleerd: radiostations mogen zelf bepalen wat zij op deze frequenties uitzenden.

Een rechtspersoon kon bij deze veiling maximaal drie pakketten verkrijgen voor een periode van twaalf jaar. In die periode is er in de pakketten een koppeling tussen analoge (FM) en digitale (DAB+) radio. Het eventueel verplicht uitfaseren van analoge radio (FM) zal daarom pas ná 2035 plaatsvinden. Dat biedt zekerheid aan partijen die nu één of meerdere pakketten hebben gewonnen.

Minister Micky Adriaansens (EZK): ‘Met deze succesvolle veiling hebben we gezorgd dat er voldoende gevarieerd radioaanbod is en blijft voor Nederlanders. Dat was nodig, want de laatste grote verdeling was in 2003. Sindsdien zat de markt op slot. Daarnaast is de manier hoe we luisteren naar muziek, entertainment of nieuws ingrijpend gewijzigd door de komst van digitale radio, streamingdiensten, podcasts en sociale media. Door te veilen, hebben we nu weer een toekomstbestendige en concurrerende radiomarkt. Partijen hebben nu van vergunning kunnen veranderen en er is ook een nieuwkomer.’

De partijen maken later bekend onder welke zendernamen ze vanaf 1 september gaan uitzenden via de negen pakketten.

Rechtszaken
In 2003 zijn de vergunningen voor landelijke commerciële radiostations voor het laatst uitgegeven. Deze liepen tot 1 september 2011. In plaats van een nieuwe verdeling, heeft een meerderheid van de Tweede Kamer het kabinet sinds 2011 telkens opgeroepen om de vergunningen van de zittende radiostations tijdelijk te verlengen.

Uitspraken in 2022 van de rechtbank en in hoger beroep van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) hebben bepaald dat de meest recente verlenging (2021) niet door de beugel kon. In beide uitspraken staat dat FM-vergunningen schaars zijn, een beperkte looptijd hebben en bovendien al meerdere keren waren verlengd. Daarom moesten zij opnieuw verdeeld worden om ook nieuwkomers een kans te geven. Een nieuwkomer die nu een vergunning heeft weten te bemachtigen is Financial News Radio.

Reacties
Tom Klerkx, Directeur Audio Mediahuis groep: ‘Het is onze ambitie om een belangrijke speler in de Nederlandse radio- en audiomarkt te worden. Hoewel we liever drie licenties verkregen hadden, zijn we blij met de uitkomst van de veiling. Radio is een van de belangrijkste media voor consumenten. Dankzij het resultaat van de veiling zullen onze luisteraars ook de komende jaren via FM naar Radio Veronica en 100% NL kunnen luisteren. Bovendien kunnen we als crossmediaal mediapartner aan adverteerders en mediabureaus een sterk audioaanbod blijven bieden. Sublime en SLAM! krijgen naast Nostalgie en Sunlite, alle kansen om zich vanaf 1 september verder te ontwikkelen als DAB+-radiostations, binnen een markt die steeds verder groeit in bereik.’

Paul Römer, Managing Director Radio en TV Talpa Network: ‘Na een intensieve periode vol spanning en onzekerheid voor de radiosector, medewerkers en luisteraars is er met de uitslag van de veiling nu eindelijk duidelijkheid. We zijn ontzettend verheugd dat we deze drie radiovergunningen hebben gewonnen. De luisteraars van Radio 538, Radio 10 en Sky Radio blijven in staat hun favoriete zender te beluisteren en daar zijn we heel blij mee. De komende twaalf jaar blijven we hen met onze sterke merken, dj’s, muziekprogrammering en spraakmakende activiteiten bedienen en raken, zoals ze van ons gewend zijn. We schrijven vandaag radiogeschiedenis en verheugen ons op de toekomst.’

BNR Hoofdredacteur Marc Adriani is blij: ‘Dit jaar viert BNR zijn 25-jarig jubileum, een mooier cadeau dan dit kunnen we ons niet wensen. Gelukkig is er voor de BNR-collega’s een einde gekomen aan de onzekerheid over de toekomst. We gaan door met steengoede onafhankelijke nieuwsradio en dat is goed voor de journalistiek in Nederland.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken