De FM-frequenties: Une belle histoire

De FM-frequenties: Une belle histoire
  • Media
  • 31 aug 2023 @ 09:22
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Op 1 september 2023 beginnen de radiostations die de veiling van FM-frequenties hebben gewonnen op hun nieuwe c.q. oude frequenties met uitzenden. Hoe zit het ook alweer?

De veiling van FM-frequenties, die op 7 juli 2023 zijn climax bereikte, had een lange aanloop. Eerst zou er überhaupt geen veiling plaatsvinden en zouden de bestaande vergunningen verlengd worden. Kink FM, dat een FM frequentie wilde, stapte daarop naar de rechter. Hoewel het station in eerste instantie een kort geding verloor, kwam de veilingsoap daarna pas goed op gang. In augustus 2022 bepaalde de rechter dat de verlenging ongedaan moest worden gemaakt. Formeel zou de nieuwe veiling vóór 1 september 2022 moeten plaatsvinden, maar dat was niet haalbaar. De rechter bepaalde daarom dat de nieuwe einddatum 1 september 2023 zou worden.

Die rechterlijke uitspraak was tegen het zere been van  Talpa Network (Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica) en RadioCorp (100% NL en SLAM!), die besloten in beroep te gaan tegen de uitspraak. Uiteindelijk bleef het besluit van de rechter overeind.

Alles leek klaar voor de veiling, maar de ACM besloot ook iets te vinden: de Autoriteit Consument en Markt stelde in een advies dat bedrijven maximaal drie commerciële FM-frequenties mogen hebben. Dat was vooral in het nadeel van Talpa, dat op dat moment vier (4) frequenties exploiteerde. Het Kabinet nam het advies van de ACM over zodat Talpa hoe dan ook één station zou kwijtraken.

Maar toen, op een mooie 4 juli, was het dan echt zo ver: de veiling begon. Als belangstellende waarnemer merkte je daar weinig van, want tot de uitslag werd er niet gecorrespondeerd. Op 7 juli kwam het voor sommigen verlossende woord: de negen frequenties waren geveild. Dat leidde tot een aardige stoelendans, want het radiolandschap zag er na de veiling als volgt uit:

1) Talpa Radio, 101 FM en DAB+ (was: Sky Radio)

2) Talpa Radio, onder andere 103.0/103.2 FM en DAB+ (was: Radio Veronica)

3) DPG Media, 100.4 FM, 100.7 FM en DAB+ (was: Qmusic)

4) Business Nieuws Radio, onder andere 91.3/100.1 FM en DAB+ (was: BNR)

5) Mediahuis, onder andere 91,1/95.2 FM en DAB+ (was: SLAM!)

6) Talpa Radio, 102 FM en DAB+ (was: Radio 538)

7) DPG Media, onder andere 103.8/104.1 FM en DAB+ (was: Radio 10)

8) Financial News Radio*, onder andere 90.5/90.7 FM en DAB+ (was: Sublime)

9) Mediahuis, onder andere 104.4/104.6 FM en DAB+ (was: 100% NL)

De veiling leverde uiteindelijk, want daar gaat het natuurlijk om, 152,8 miljoen euro op voor de schatkist. De vergunningen blijven de komende twaalf jaar, tot 2035, geldig.

Nieuw radiostation Radio4All* begint met stilte
Eén van de echte nieuwkomers is Radio4All. De oorspronkelijke naam was Financial News Radio en de eerste opzet was, zoals de naam al doet vermoeden, dat het station zich richten op financieel nieuws voor jongeren. Maar nu blijkt dat het station, dat de oude frequentie(s) van Sublime gaat gebruiken, een hele andere koers gaat voeren. Eigenaar Joost Zuurbier, die naar verluidt 6,1 miljoen euro neertelde voor de vergunning, en kersvers aangestelde zenderdirecteur Giel Beelen gaan een station ‘met veel afwisseling’ opzetten. In diverse media refereren ze aan het teloor gegane Hilversum 3, waar als een overblijfsel van de verzuiling elke dag een andere omroep het geluid bepaalde. Het nieuwe station begint met twee maanden radiostilte, in dit geval letterlijk: het nieuwe station begint pas in november met (test)uitzendingen. In de tussentijd gaat Beelen op zoek naar radiomakers en -technici. In januari 2024 gaat het station van start met de definitieve naam.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken