Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Bureaus
- 16 apr 2025 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Commercials
- 16 apr 2025 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
De respondenten van merk- en campagneonderzoekbureau Commercialreview hebben de deelnemende commercials uit het eerste kwartaal van 2025 onder de loep genomen en beoordeeld op zes factoren. Van de 22 commercials kwamen er drie grote winnaars uit de bus met niet alleen het hoogste rapportcijfer maar ook hoge scores op een aantal andere factoren: ING, Welkoop en Lidl.
De commercial met het hoogste rapportcijfer is van ING. De commercial scoort een 7,6 en is ontwikkeld door TBWA\Neboko. In de commercial zien we een oude dame die telefonische oplichters te slim af is. Ruben Balfoort, eigenaar Commercialreview: ‘De humor in deze commercial valt heel goed bij het panel wat onder andere blijkt uit deze reactie: “De best bedachte commercial in tijden en zeer pakkend om criminelen te kakken te zetten.” Complimenten aan ING en TBWA\Neboko! De commercial krijgt ook hoge scores in onder andere de categorieën “onderscheidend” en “leuk om naar te kijken”’.
De tweede plek is voor de commercial van Welkoop in samenwerking met bureau Persuade met als titel Zou jij je hond een hamburger geven?. Balfoort: ‘De commercial spreekt veel van onze respondenten aan omdat het begint met een prikkelende vraag. Natuurlijk zouden veel mensen hun hond geen hamburger geven, maar ondertussen zijn wel veel honden te zwaar. Daar wil Welkoop bij helpen en de duidelijke call to action maakt de commercial daarmee ook geloofwaardig en aanzettend tot actie. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: “Goede commercial om bewustwording te creëren over of je je hond wel gezond eten geeft.”’
Op plek 3 staat de commercial van Lidl in samenwerking met bureau Alfred met als titel De beste in brood. Balfoort: ‘De aanstekelijke muziek zorgt ervoor dat deze commercial extra opvalt onder onze respondenten. In een eerdere campagne was al geïntroduceerd dat Lidl nu ook hoog scoort op brood, naast groente en fruit. Daar wordt in deze commercial goed op doorgepakt wat duidelijk wordt in onder andere deze reactie: “Ik vond de advertentie eigenlijk best vermakelijk en grappig. Ook was het Usher-liedje op de achtergrond een leuke toevoeging, heel herkenbaar voor mij”.’
Andere opvallende resultaten
De commercial van Hubo krijgt de derde plaats op de factor ‘geloofwaardig’. In de commercial zien we hoe een Hubo-medewerker de plaatselijke bloemist helpt en haar winkel een veel betere uitstraling geeft. Balfoort: ‘Dit komt erg goed over op de respondenten.’
Toyota eindigt op de derde plek op de factor ‘leuk om naar te kijken’. Deze commercial is ontwikkeld door DDB Amsterdam hoort in de Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf-serie rondom de sympathieke taxi-chaffeur; zijn dochter geeft een slaapfeestje en een van de kindjes vindt het toch wat spannend en wil naar huis. Papa lost het op door het jongetje naar huis te brengen en ’s ochtends in alle vroegte weer op te halen, zodat de andere kinderen niet merken dat het jongetje weg geweest is.
De eerste landelijke commercial ooit voor Hoppenbrouwers scoort een 6,5 op de factor ‘geloofwaardig’. Balfoort: ‘Dat is een knappe prestatie voor een merk dat veel mensen niet kennen.’
De commercial De vloer is lava van Raak scoort een 6,5 op de factor ‘leuk om naar te kijken’. Balfoort: ‘Een mooie prestatie voor deze vrolijke commercial waarin een gekke gezinssituatie helemaal niet raar blijkt te zijn. De commercial is van de hand van Natwerk.’
Balfoort: ‘De commercial van GewoonGers behaalt een mooie score van een 6,2 op de factor “onderscheidend”. De commercial, gesproken met een flink Rotterdamse tongval, valt behoorlijk op onder de respondenten. Velen van hen waarderen dit zeker, maar er is ook een groep die dat Rotterdamse minder kan waarderen en dit daardoor juist slechter beoordeeld. Die groep bevindt zich waarschijnlijk in een specifiek deel van Nederland 😉’
Irritant
Op de factor irritant zijn er ook drie ‘winnaars’. Dit zijn de commercials van mobiel.nl, Hornbach en Yuki. Balfoort: ‘Alle drie deze commercials vallen erg op en zijn afwijkend. Dat is natuurlijk altijd een risico om te doen. Mensen houden ervan of haten het juist, maar één ding lijkt zeker: mensen onthouden het wel. Ondanks dat deze commercials helaas de hoogste scores hebben op de factor irritant, zijn ze daarmee zeker niet per definitie slecht.’
Ook een commercial insturen en volgend kwartaal shinen bij MarketingTribune? Aanmelden kan nu via deze pagina.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Zilveren Kruis lanceert campagne 'Social minderen'
- Stichting Zaadbalkanker en Zespri: check je kiwi’s
- [event] Trends & Insights van SXSW 2025: Wat betekent tech...
- BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar...
- Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
- Gehandicapte Sarah-pop vraagt aandacht voor inclusieve sport
Laatste Nieuws
- Starbucks kiest Kumpany voor... 16-04-2025
- Commercialreview Q1 2025: ING,... 16-04-2025
- Emotionele waarde van een fiets... 15-04-2025
- Act Good Report 2025: 'Creativiteit... 15-04-2025
- Marktplaats lanceert campagne rond... 15-04-2025
- Dubai presenteert nieuwe... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management