Biografie Patrick Petersen is oprichter van Bureau AtMost, docent mobile & social en auteur van het Handboek Online Marketing.
Twitter: @OnlineMarketeer
Biografie Patrick Petersen is oprichter van Bureau AtMost, docent mobile & social en auteur van het Handboek Online Marketing.
Twitter: @OnlineMarketeer
Sociale media anno 2017 bestaat uit 10 jaar gebruik van de hashtag op Twitter, de harde kern gebruikers is still going strong en Snap - plus Insta - geven gas met visuele storytelling. LinkedIn verwoordt zich op hoge snelheid tot een business Facebook, voorzien van toename in engagement, en de sociale media buzz rondom Trump zorgt voor een aanzienlijk deel van de sociale media levendigheid. Digitale versus traditionele media disruptie, treitervloggers op de traditionele redactie en de massa media die worstelen met die interactieve sociale media. De bullshit-Bingo draait overuren. Nog concreter worstelen wij crossmediaal met het opkomend #Trumpisme, de sociale media waarheidsvinding en toch vooral de roep om betekenisvolle sociale media kanalen.
Staatsomroepen die gekleurd en lineair hun boodschap brengen en tegenstanders van hun gedachtegoed aan tafel uitnodigen om te downsizen. Afzetten tegen andersdenkenden om met de macht van de camera live jouw autoriteit te verstevigen. We gaan het weer zien in de aankomende verkiezingstijd. Als kind van de jaren '80 en '90 sla ik mij soms voor mijn kop dat wij ons zo lang hebben laten hersenspoelen door gekleurde media. Media die een politieke voorkeur willen opdringen, anders dan een visie, inspiratie of neutrale openbaring. Branded content noemen wij het tegenwoordig; gekleurde boodschappen verpakt als inhoudelijke manipulatie de kanalen inslingeren en blind laten verspreiden. We trappen er telkens weer in. Onderzoeken die geen onderzoeken zijn en content die nauwelijks inhoud biedt bevlekken menig kanaal.
Als groot Bowie en Prince fan mag ik hun gedachtengoed graag citeren in presentaties, lessen en columns. Rebranding? Changes Bowie! Marketing met lef? Let’s go grazy! En natuurlijk de prinselijke hamvraag: “Ben jij onderdeel van die New Power Generation?”.
Even geen overzicht van platte trends. Dit is een trendvoorspelling zonder concrete trends. Het wordt in 2016 trouwens nog meer mobiel, nog visueler, nog meer eigen YouTube-videokanalen en de merkbeleving van de always-digital-on-consument gaat into virtual reality. De social media-netwerken innoveren zich kapot met commercie in het achterhoofd. Social selling or die! Het stopwoord in 2016 is opnieuw relevantie. Net als in 2015, 2014, 2013; ook in 1988 werd relevantie al als mediatrend benoemd, maar focus nu eens op die relevantie. Wearables helpen eindelijk mee die relevantie te vinden. Hierbij dan alsnog de trends voor 2016.
Een meerderheid van de marketeers heeft moeite met de productie van engaging content. Dit blijkt uit onderzoek van CMI en Marketingprofs. In het boek genaamd ‘Engaging Content’ beschrijf ik de psychologie en succesfactoren van engagement en engaging content; dat blijkt de grootste uitdaging te zijn voor marketeers nu en in de toekomst. We willen het allemaal, maar engagement lijkt toch maar bij enkelen echt los te komen. Wat is het geheim? Is het de persoon zelf? Het format? De humor? Is het doordacht?
De sharing economy hakt er stevig in, als ik de experts mag geloven dan. Het is het nieuwe wonder dat de wereld beter moet gaan maken. We delen wat af op een dag. Na de Papadag komt de Deeldag in zicht. Gewoon een dagje ervaringen en tips delen en je auto voor de deur beschikbaar maken voor zomaar iemand in de straat. De wifi deel je al met de straat. Experts kunnen dit als cocreatie, crowdfunden en peer-to-peer funding gaan benoemen. De sharing economy? ‘A sharing economy takes a variety of forms, often leveraging information technology to empower individuals, corporations, non-profits and government with information that enables distribution, sharing and reuse of excess capacity in goods and services.’ Dank je wel Wikipedia. Airbnb zou een ultiem voorbeeld zijn van die sharing economy. Net als Uber. Nog eentje dan: ‘Economics is about making simple things more complicated, mathematics about making complicated things simpler!’
Patrick Petersen interviewde voor zijn eigen atmost.tv social scientist Mark Earls - spreker van The Next Web - over social media behaviour en kopieergedrag. Zoals Picasso volgens Earls al zei: ‘Talent copies and genius steals…’
Social media, wat moeten wij er eigenlijk mee? We lijken af en toe volgers die het beloofde land hebben gemist. We lijken soms wel fans van geflopte artiesten en we bouwen massaal fake netwerken op. We lijken in de verkeerde dialogen aanwezig te zijn, dialogen die tot niets leiden. Dit zijn zomaar wat statements van zomaar wat ‘experts’.
‘Handboek Social’ is mijn nieuwste boek. Het boek focust op de transitie naar social business en het gedegen uitvoeren van een social media-marketingcampagne. Geen gouden bergen, flauwe lijstjes en platte inzichten, maar een diepte die vooral vanuit de sociologie en psychologie wordt bekeken. Het motto is gelijk aan dat wat Brian Solis propageert: ‘Social media is about sociology and psychology more than technology!’.
Wordt het nog meer mobile? Slaat social media marketing terug? Rennen we massaal weg van die tijdrovende social media netwerken? Blijft contentmarketing 'hot' of wordt dit gewoon de olie in de werkende online marketingmix?
Ze adviseren je drie tweets per dag te plaatsen. Doe hierbij een scheutje grappige termen. Gebruik ook enkele termen uit de bio van je volgers. Zet je tweets klaar op 7.52, 16.08 en 22.11 uur. Gebruik in de ochtend een plaatje. In de avond een video. Mix de boel niet langer dan met 80 tekens en je hebt het optimale social media-advies te pakken voor bijvoorbeeld Twitter. Aldus het advies van zomaar een Social Media Expert(SME). In de praktijk werken social media op het moment dat jij denkt iets leuks, inspirerends of informerends te willen delen. Hier zijn geen wetten voor. Wel handigheden op basis van eigen ervaring. Een menselijk gevoel voor de relatie met jouw beoogd netwerk is vitaal.
We gaan weer een nieuwe fase in. Een nieuwe fase van de geprezen social media-ontwikkelingen. Deze keer is de impact op de (eigen) organisatie de talk of the town. Is onze identiteit wel ‘social’? Ziet men ons als sociaal? Werken die sociale media wel voor ons?
Twitter is het snelle - en onlangs restylede - sociale netwerk met miljoenen tweets per dag. Twitter draait om meningen, inzichten en diaogen. Perfect voor een doorsnee 'social' van Neerlands bodem. Een harde kern van tweeps zorgt daarbij voor een meerderheid aan tweets. In Nederland is Twitter vooral hét zeurnetwerk. Zeuren over tv-programma's. Zeuren over die servicevraag die niet snel genoeg wordt beantwoord en zeiken over je baas die dagelijks old skool aan het zeiken is. Tweeps die nauwelijks eigen boeiende content kunnen bieden in de timeline zeiken collega-tweeps af die dat wel kunnen en willen.
De uitspraak 'Being cool' was ooit een typisch jaren tachtig stopwoord. Het is een uitdrukking die altijd 'hot' is gebleven. En dat gedachtegoed uit de 'eighties' kent dan ook veel revivals in veel bekoelde verschijnselen. De site wikihow.com geeft een heldere uitleg van 'Coolness': 'Be aware of how others will perceive you. There's a difference in letting people's judgments affect your self esteem and being aware of how you come off to others!'
Trendwatcher Lieke Lamb is vooral bekend als toekomstvoorspellend auteur, adviseur en spreker. Zij is mede-oprichter van bureau Trendwatcher.com met daarbij de focus op op Future Scenarios, Converging Technologies, Education, Autism en Feminism en zij is jurylid van Engaging Woman Of The Year editie 2013. Ook is zij de engaging vrouw achter BalanceBabes.com, Mama.nl en heeft een trenditem @BNR, een column @Libelle en @Telegraaf. Samen met haar man Richard Lamb is zij auteur van 'YourFuture'. Aan het begin van 2014 een interview met een trendwatcher met betrokken inzicht.
Social media-marketing nadert het punt van de harde waarheid. Content, channels, conversie maar ook dialogen vormen de harde kern van deze moderne marketing. De consument en crowd omarmen sociale media massaal maar kennen ook hun twijfelmomenten. Aan de andere kant worstelen organisaties met de juiste bedoelingen en manieren om betrokkenheid te creëren. Daarbij komt vooral de vraag langs hoe om te gaan met de dialogen, de contacten, de fans, dé social ambassadeurs en de dialoogkanalen. Vijf learnings om 2014 in goede dialoog te beginnen.
Van oude marketing naar direct marketing, van direct naar online marketing. Van marketeer naar ‘marcommer’ vervolgens snel door naar interactieve en multichannel marketeer en doorgroeiend naar de marketeer van interactieve communicatie. We hebben nog even online communicatiespecialist gehad en dat gaat via social pr naar ‘contentstrateeg’. Het lijkt vooral op een hoge snelheid van de ontwikkeling van het vakgebied. De veelvoud aan noodzakelijke disciplines lijkt de herboren professional in verwarring te brengen. De eigen identiteit moet met ‘zomaar’ een virtuele functieomschrijving vastgelegd worden. Het beestje moet een naam hebben, toch?
In de jaren negentig zijn de wortels gelegd voor de huidige internetboom. Daarbij kom ik sinds 1995 als online consultant weleens bij de mensen thuis. Nu - bijna 20 jaar later - maak ik mij zorgen. In 1993 was ik hyperactief in het sociale media netwerk de De Digitale Stad (DDS). Gastenboeken, grafische en 3D chatboxes, instant messagers en discussiefora waren toen al hyperactief. Mijn @dds.nl mailadres heb ik lang gekoesterd. De hamvraag hierbij is dan ook: wat is er nu echt veranderd sinds die tijd?
Column Patrick Petersen / Twitter is het netwerk met miljoenen tweets per dag. Een internationale topper die zich in de top drie tussen Facebook en Google Plus schaart. Twitter is het sociale netwerk dat op haar tijd geschikt is voor een goede fittie of een gezonde dialoog. Destructief en constructief.
In de jaren negentig zijn de wortels gelegd voor de huidige internetboom. Daarbij kom ik sinds 1995 als online consultant weleens bij de mensen thuis. Nu - bijna 20 jaar later - maak ik mij zorgen. In 1993 was ik hyperactief in het sociale media-netwerk de De Digitale Stad (DDS). Gastenboeken, grafische en 3D-chatboxes, instant messengers en discussiefora waren toen al hyperactief. Mijn @dds.nl-mailadres heb ik lang gekoesterd. De hamvraag hierbij is dan ook: wát is er nu echt veranderd sinds die tijd?
Twitter is het netwerk met miljoenen tweets per dag. Een internationale topper die zich in de top-3 tussen Facebook en Google Plus schaart. Twitter is het sociale netwerk dat op zijn tijd geschikt is voor een goede fittie of een gezonde dialoog. Destructief en constructief.
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox: