‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel

- Food-en-retail
- 23 apr 2025 @ 09:07
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 23 apr 2025 @ 09:07
- Kel Koenen
Chuck Studios heeft voor Lipton Ice Tea een culinaire merkidentiteit ontwikkeld waarin het nieuwe gebruikersritueel ‘de Lipting’ centraal staat. Dit ritueel combineert een subtiel opgestoken pinkje met een opvallend ‘ting’-geluid, en moet wereldwijd zorgen voor een herkenbare en positieve merkervaring.
Om zich te onderscheiden in de drukbezette frisdrankenmarkt keert Lipton terug naar haar oorsprong van thee, zon en optimisme. Het Amsterdamse Chuck Studios vertaalde deze merkwaarden naar een visuele en rituele beleving: de Pinkie – een elegant opgestoken vinger bij het nemen van een slok – en de Ting – het geluid van een lepeltje tegen een theekopje. Samen vormen zij de ‘Lipting’: een licht, verfrissend en universeel herkenbaar gebaar.
‘Lipton Ice Tea draait om verfrissing met een oppepper en we wilden een manier vinden om dat wereldwijd voelbaar te maken’, licht April Redmond, Global Chief Marketing Officer bij Pepsi Lipton toe. ‘De ‘Lipting’ voelt speels maar betekenisvol — iets dat consumenten zich eigen kunnen maken.’
Bekijk de commercial hieronder
‘Onze missie is om Culinary Identities te creëren voor food- en drinkmerken. Met Lipton Ice Tea zagen we de perfecte kans om iets écht memorabels te maken’, aldus Olaf van Gerwen, Global Creative Director bij Chuck Studios. ‘De Lipting, die bestaat uit het unieke opgestoken pinkje en het bijbehorende ‘ting’-geluid, is meer dan alleen een gebaar; het is een krachtig merkelement dat de opbeurende, vrolijke ervaring van het drinken van Lipton perfect vangt.’
De Lipting vormt het hart van de nieuwe wereldwijde campagne Tea Changes Everything, ontwikkeld door het Londense bureau adam&eveDDB. Naast het ritueel ontwikkelde Chuck Studios een speciaal ontworpen ‘consumption sequence’, die in filmische tabletop-stijl het drinken van Lipton Ice Tea laat zien: een fles uit de ice bucket, een verfrissende golf ijsthee, en dan — Pinkie omhoog, ting!
Credits
Chuck Studios
Olaf van Gerwen - Global Creative Director
Ellen Gaedtgens - Managing Director
Gert Jan Timmer - Managing Partner
Erik de Koning, Niels de la Croix, Jamille van Wijngaarden - Director
Michael Brooke, Tom Bakker, Tim Green - DOP
Ellen Timmer - Producer
Stefano Crose - Art Director
Ximena Pineda Stabler - Copywriter
Anouk Schmitz - Account Manager
Pepsi Lipton
April Redmond – Global Chief Marketing Officer
Nipa Shah – Head of Global Marketing
Kevin Evans – Senior Marketing Manager
Agency Partners
Alessandro Foschini - Creative Director
James Cooney - Creative Director
Irina Liechti and Sarah Kavanagh - Producers
Linda Rytterstig - Client Partner
Mark Wood - Creative Partner
Ed Mitchell - Head of Creative Transformation
Sensory Experiences
Russell Jones - Founder, Sensory Director
Dan Rowe - Creative Director
Nikki French - Sound Designer
Adam&EveDDB London
Flemming Lerche - Global Business Director
Scarlett Aldridge - Account Director
Mark Shanley - Executive Creative Director
Sarah Carter - Communication Planning & Strategy
Payton Cox, France Nguyen and Carrie Moores - Producers
Product Benefit and Bubbletalk TVCs
Agile Films - Production Company
Jeffrey Max - Director
Pirates TVC
Riff Raff Films - Production Company
David Wilson - Director
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Gall & Gall lanceert rosé Bisous van Bas & Nicolette
- Rituals lanceert eerste 'airport Mind Oasis' op Schiphol
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- No Waste Army wil met actie 261.000 kilo groenten redden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
- Grolsch lanceert zomers bier met... 23-04-2025
- Albert Heijn lanceert digitale... 22-04-2025
- Hans Anders maakt 3=1-actie deelbaar21-04-2025
- Let It Rib viert spareribs zonder gene18-04-2025
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft... 18-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management