Essent wil met Hazes dichtbij zijn klanten staan

  • Online
  • 17 mei 2018 @ 08:55
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Essent is niet meer alleen een energieleverancier, maar een brede dienstverlener die van het leven thuis een feest maakt. Dat is de boodschap van de nieuwe campagne Lang Leve Thuis met André Hazes als boegbeeld.

De campagne geeft invulling aan de ambitie van Essent om in 2025 gegroeid te zijn van de huidige 2,4 miljoen naar 4 miljoen klanten. Gesprek met commercieel directeur van Essent Mark van Zon en algemeen directeur van Etcetera Frank Huiberts over de duurzame transformatie en herpostionering van een energiemerk dat in 2016 nog laag in de Nederlandse duurzaamheidsranking eindigde.

Huiberts en Van Zon nemen gebroederlijk naast elkaar plaats en bruisen zichtbaar van energie. Ze zijn vast overtuigd van de kracht van de Essent-transformatie. ‘Het begint bij de energietransitie. Vanaf 2021 bestaat de klassieke CV-ketel bijvoorbeeld niet meer. In deze campagne richten we ons nadrukkelijk op het thuis van de gewone Nederlander. Dus de mensen die gebruik willen maken van nieuwe mogelijkheden en technologie in huis, maar niet weten hoe ze daar op een goede manier gevolg aan kunnen geven. Het zijn de mensen die een helpende hand kunnen gebruiken, wij noemen dat de comfort seekers. Daar bestaat het overgrote deel van de Nederlanders uit, en we willen er voor iedereen zijn. Vanuit de barrières die er zijn hebben we allerlei producten ontwikkeld die voor hen relevant zijn. Denk aan smart home-oplossingen, nieuwe zonnepanelenproposities, een maandelijkse onderhoudsbeurt voor je CV-ketel of ZoOpgelost, waarbij een servicemonteur binnen 24 uur langskomt om de gevraagde klus te klaren. Dat maakt het leven thuis leuker en gemakkelijker’, zo licht Van Zon toe.



Frank Huiberts



Huiberts vult aan: ‘We zitten voor wat betreft de communicatie niet op de moralistische 'Wij willen de wereld beter maken”-as, maar veel meer op gemak. Hiermee spelen we ook in op de trend dat mensen steeds meer vanuit huis doen. Essent wil ze in staat stellen om thuis het leven te vieren.’

Leef!
André Hazes is volgens de twee de vertegenwoordiger van de gewone Nederlander en daarom is voor hem gekozen als drager van de campagne, waarvan de creatie voor rekening is van Etcetera en SuperHeroes. Zijn hit Leef! is de soundtrack van de campagne. ‘Hij is een gezinsman, en zeker niet ongrijpbaar. Integendeel, hij is echt iemand die uit het leven gegrepen is. Hij heeft naast zijn kwaliteiten als zanger, zeker ook humor. Dat sluit goed aan bij het gevoel dat we willen uitstralen. Verder is André niet het type dat de hele zaterdagochtend uittrekt om een ingewikkeld energieproduct aan te sluiten’, zo licht Huiberts toe. Van Zon vult aan: ‘Maar hij maakt wel graag gebruik van de producten de Essent aanbiedt die zijn leven nog comfortabeler maken zoals smart light, zonnepanelen en onze slimme thermostaat. In de contentfilmpjes volgen we het leven van hem. Zijn buren komen er ook in voor. Hierin is te zien hoe zij gebruikmaken van de verschillende producten die Essent aanbiedt. Storytelling dus waarbij we heel dicht bij de doelgroep van Essent zitten.’

Maar Essent begint met een algemene brandfilm om zijn propositie van brede dienstverlener te laden. ‘Daarna starten we met de contentfilmpjes die steeds één specifiek product belichten, te beginnen met zonnepanelen. In deze filmpjes spelen onze servicemonteurs ook een rol. Nogmaals, wij willen dichtbij de gewone Nederlander staan in plaats van ver weg en complex wat de andere energieaanbieders in Nederland doen.’

Laagdrempelig
De campagne wordt via een groot aantal kanalen geladen. Hoewel het woord ‘campagne’ volgens Huiberts de lading niet dekt. ‘Het is een nieuw communicatie-, motivatie- en inspiratieplatform. Dat is in wezen always-on. Klanten van Essent kunnen dus altijd de interactie zoeken en vinden.’

De duurzame herpositionering is geen klein slagje naar links of naar rechts. In 2016 scoorde Essent nog een 3 in de duurzaamheidsranking. ‘Wij zijn in 2016 afgesplitst van RWE [het Duitse moederconcern, red.] en leveren sinds 2017 alleen nog maar stroom die we verkrijgen uit wind aan onze klanten. Met het product DubbelGroen leveren we zelfs de meest duurzame energie van Nederland. Het is een combinatie van groen gas en windstroom, opgewekt uit 100 procent Nederlandse wind. Het is echt een fundamentele transformatie waarbij we de klant helpen mee te doen aan de energietransitie, met nieuwe producten en diensten’, zo vertelt Van Zon geïnspireerd.

Essent wil als grootse aanbieder van energie in Nederland vooroplopen in de energietransitie, zo benadrukken de twee, op een manier die verleidt en laagdrempelig is. Huiberts: ‘We zitten op de as van een heerlijk comfortabel leven thuis van waaruit je alles precies zo kunt inregelen als jij wilt.’

‘Geen geheven vingertje, maar een uitgestoken hand’, zo besluit Van Zon.



Mark van Zon.



Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken