Onderzoek: Amazon moet van goede huize komen

  • Online
  • 22 jan 2020 @ 09:56
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Amazon komt met haar volledige webshop naar Nederland. De Nederlandse markt blijkt echter nog een uitdaging voor de webgigant. Nederlanders zijn verwend en overwegen Amazon pas als producten 10% goedkoper zijn dan de concurrent.

En met de concurrent worden vooral Bol.com en CoolBlue bedoeld. Dit en meer blijkt uit onderzoek (n=1.129) van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners over de betreding van Amazon op de Nederlandse markt.

Lagere prijs doorslaggevend: Amazon moet flink korting geven om marktaandeel te krijgen in Nederland

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) overweegt iets te bestellen bij Amazon wanneer de webshop actief is in Nederland. De belangrijkste reden voor deze groep is een lage prijs (71%) of een scherpe aanbieding (24%). Echter, pas wanneer de prijs van een product 10% lager ligt dan bij de vertrouwde webshop, zullen zij een bestelling op Amazon plaatsen. Amazon zal dus diep in de buidel moeten tasten, om consumenten over de streep te trekken en marktaandeel te winnen. Het liefst blijven Nederlanders namelijk merktrouw. Zo blijft 43% het liefst bij de huidige webshop, ondanks het prijsverschil met Amazon.

Gevestigde aanbieders

Een van de belangrijkste voordelen van Amazon - snelle levering - is voor Nederlanders minder relevant in de overweging om via Amazon te bestellen (13%). Nederlanders worden al behoorlijk verwend door concurrenten als Bol.com en Coolblue. In de perceptie van Nederlanders staat Amazon op het gebied van prijs en aanbod zo goed als gelijk met deze concurrenten. Waar nog winst te behalen valt voor Amazon, is de perceptie van dienstverlening. Die ligt in Nederland nog een stuk lager in vergelijking met Bol.com en Coolblue.

Onderscheidend op aanbod

‘Voorlopig zullen we onze aankopen nog voornamelijk via de huidige Nederlandse webshops doen,’ vertelt Jos Eeland, partner bij Simon-Kucher & Partners. ‘Toch zal Amazon snel een steeds groter gedeelte van onze online aankopen gaan claimen. Het grootste nadeel van Nederlandse webshops, is dat ze op Nederland gericht zijn. Amazon zal een veel groter assortiment aanbieden. Het huidige assortiment van Amazon in Duitsland is bijvoorbeeld al meer dan tien keer zo groot als het assortiment van Bol.com, Coolblue en Zalando bij elkaar.’

Eeland: “Het is nog niet zeker via welke strategie Amazon de Nederlandse markt zal betreden. Agressief marktaandeel kopen is een mogelijkheid, evenals voet aan de grond krijgen door bij de start in te zetten op strategische productcategorieën. Als Amazon op bepaalde productcategorieën de focus legt, worden dit waarschijnlijk elektronica en kleine huishoudelijke apparaten. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Nederlandse consumenten met name deze producten zouden kopen bij de webwinkel.”

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken