Grootschalige analyse van Instagram influencers

  • Online
  • 20 feb 2020 @ 11:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Influencermarketing

Influencermarketing is relevanter dan ooit, met een voorspelde stijging in investeringen bij merken tot 15 miljard dollar in 2022*: 5 miljard meer dan de 10 miljard voorspelde investeringen in 2020.

Motivatie genoeg voor influencermarketingsoftware aanbieders Stellar en HypeAuditor om het grootste Instagraminfluenceronderzoek tot nu toe op te zetten in de Benelux. Uit de resultaten blijkt dat je vooral de juiste instrumenten moet gebruiken om succesvol in te zetten op die groeiende markt, én om de veel voorkomende vormen van fraude te omzeilen.

HypeAuditor en Stellar analyseerden als eersten meer dan 52.000 Instagramprofielen in België, Nederland en Luxemburg

In het rapport wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende typologieën en niches van contentcreators, om dan dieper in te zoomen op thema’s als engagement en het frauduleus opdrijven van volgersaantallen. Dit maakt volgens beide organisaties het onderzoek van grote strategische waarde voor marketing, communicatie en PR-professionals die slimmer willen werken.

Engagement hoger in Benelux dan internationaal

Internationaal lijkt social media marketing onder druk te staan door de opkomst van nieuwe platformen, waardoor het publiek verspreid wordt en het uitdagender wordt om op efficiënte wijze de juiste mensen te bereiken. Uit dit onderzoek blijkt volgens de onderzoekers dat de situatie in de Benelux optimistisch stemt. Engagement, de mate waarin het publiek écht interacteert met de content die ze te zien krijgen, ligt hier gemiddeld beduidend hoger dan in de rest van de wereld.

bronvermelding: Studie Stellar - Hypeauditor, februari 2020

Dit komt onder andere door het hoge aandeel van nano, en micro influencers. Dit zijn authentieke opinion leaders met een hoge betrouwbaarheid in hun specifieke niche, maar met maximum 20.000 volgers. Ter illustratie: het percentage volgers dat echt interacteert met content onder nano influencers ligt gemiddeld op zo’n 6%, terwijl dit voor de macro en mega influencers met meer dan 100.000 volgers gemiddeld slechts 2% is.

Fraude is realiteit, maar software en agencies worden steeds slimmer

Het valt niet te ontkennen dat influencermarketing een slechte naam kreeg omwille van het gemak waarmee sommige influencers hun cijfers kunstmatig opdrijven. Gemiddeld heeft meer dan 50% van de influencers in de Benelux sporen van fraude op zijn/haar profiel. Software en agencies zijn echter steeds beter in staat om de gebruikte technieken te detecteren – en om te achterhalen wanneer die fraude intentioneel is of niet. De cijfers vallen immers ook hoog uit omdat influencers regelmatig slachtoffer worden van spam-accounts.

Drie takeaways voor effectieve influencermarketing in 2020

  • Durf voor samenwerkingen in te zetten op nano en micro influencers. Hun authenticiteit, engagement en enthousiasme ligt doorgaans hoger, terwijl fraude en kosten lager uitkomen
  • Combineer verschillende metrics én deskundige interpretatie om te achterhalen of een influencer zijn statistieken kunstmatig opdrijft, alle metrics moeten deskundig geïnterpreteerd worden
  • Gebruik engagement-benchmarks die specifiek zijn voor de influencerklasse waar een profiel toebehoort. Grotere profielen hebben gemiddeld namelijk lagere engagement scores

 

*Bron: Mediakix

 

De volledige studie: https://stellar.io/instagram-influencers-benelux

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken