Bol punt com heet voortaan Bol

Bol punt com heet voortaan Bol
  • Online
  • 10 okt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Het platform Bol neemt afscheid van het laatste gedeelte van haar naam. 'Waar Bol bijna 25 jaar geleden nog duidelijk moest maken dat het een online winkel was, is dat inmiddels niet meer nodig.'

Ook de huisstijl krijgt een opfrisbeurt, met meer speelse vormgeving en kleurgebruik. De eerste campagne in de nieuwe stijl is de wonen-campagne die vanaf oktober 2023 is te zien, meldt het platform. De merkupdate wordt de komende jaren geleidelijk doorgevoerd in alle uitingen. De oude visuele stijl zal ook nog regelmatig te zien zijn, bijvoorbeeld op verpakkingen, omdat die niet zomaar worden weggegooid.

Informeel
Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij Bol: ‘We zijn inmiddels zoveel meer dan een website, ook een app en daarnaast actief op sociale mediakanalen. We voelen ons meer Bol dan Bol.com. En belangrijker nog, klanten noemen ons al zo. Het wordt al informeel gebruikt, wij maken het nu officieel.’

Aanpassingen visuele identiteit
Niet alleen de merknaam verandert, ook de visuele stijl is subtiel aangepast, aldus Bol. 'Dit is onder andere terug te zien in meer speelsheid in de typografie, fotografie en een uitbreiding in het kleurgebruik. Het herkenbare blauw van Bol blijft. Klanten zien de nieuwe huisstijl onder ander terug in de app, op de website, in campagnes, op de cadeaukaart en op verpakkingen.'

Fout gespeld
Het platform zelf schrijft de merknaam met een kleine letter, zoals scholieren in de eerste klas basisschool voor ze hun eerste taalles hebben gehad ook nog goochelen met hoofd- en kleine letters: 'bol'. Je naam als een logo schrijven: dat kan heel irritant en stuntelig overkomen als de logo-spelling tegen de officiële taalregels ingaat. Leuk op de gevel, de dozen en het briefpapier, maar een aanfluiting in een lopende tekst. 'Maarja: zo wordt het in het huisstijlboek gesommeerd', luidt dan vaak het bange antwoord. En mag je hopen dat de dienstverlening en productaanbod van zo'n merk met kleine letter wèl foutloos is... daar tegenover staan de bralmerken die enkel in hoofdletters vermeld willen staan: bijvoorbeeld HEMA, PLUS en ALDI. Schreeuwerigheid die de taalregels overschrijdt, lastig leest en geen kleine prijsjes doet vermoeden.

Love brand
Je schrijft ze dan ook als Hema, Plus en Aldi. Dan zijn er nog de flauwekul-spellingen zoals LINDA., Media.Monks, bvA, &.media group en …,staat. Oordeel zelf. De lezer zit met de gebakken peren. Of wij, de redactie, met overwerk. In elk geval: Bol gefeliciteerd met de nieuwe afko. Misschien een mooi moment om foutloos te gaan communiceren, voortaan als 'Bol'. En ja: verder zijn wij ook dol op dit merk.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken