De Nationale Jeugdraad en Tinder willen jongeren laten stemmen
- Online
- 1 nov 2023 @ 09:09
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 nov 2023 @ 09:09
- Michiel van Zaane
De Nationale Jeugdraad (NJR) en datingapp Tinder lanceerden op 1 november een campagne met als doel jonge en nieuwe kiezers aan te moedigen om te gaan stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november.
Vanaf 1 november tot en met 22 november krijgen alle Tinder-gebruikers in Nederland verschillende zogenaamde ‘Swipe Cards’ te zien in de app. Wanneer een gebruiker de kaart naar rechts swipet, worden ze direct doorgestuurd naar een Instragram-reel die linkt naar de landingspagina van de NJR, waar toegankelijke bronnen beschikbaar zijn om zich verder te verdiepen in de politiek.
De campagne benadrukt niet alleen waarom stemmen belangrijk is, maar biedt ook stapsgewijze instructies over hoe je je kunt registeren, iemand kunt machtigen om namens jou te stemmen, en gebruikers doorverwijzen naar de stem-checklist van de Nationale Jeugdraad (NJR).
In Nederland wordt politiek steeds meer een hot topic onder Tinder-gebruikers. Zo komt de term ‘politiek’ de afgelopen 12 maanden maar liefst 186% vaker voor in Tinder-bio’s. Voor veel Tinder-gebruikers is het in november de eerste keer dat ze de kans krijgen om te stemmen voor de Tweede Kamer.
‘De helft van de Tinder-gebruikers in Nederland is tussen de 18 en 25 jaar oud en historisch gezien zijn jongvolwassenen het minst geneigd om te gaan stemmen,’ zegt Benjamin Puygrenier van Tinder Nederland. ‘Tinder zet zich graag in om dit te veranderen. We vinden het daarbij belangrijk deze grote groep ook adequaat te informeren. Door het delen van de stappen om te kunnen stemmen, in samenwerking met de Nationale Jeugdraad, hopen we samen de nieuwe generatie kiezers te laten zien dat ze echt een stem hebben in hun toekomst.’
‘De aankomende verkiezingen zijn buitengewoon belangrijk, vooral voor jongeren. Onderwerpen zoals mentale gezondheid, klimaatverandering, de wooncrisis en de financiële positie van jongeren zijn van groot belang en ze zijn allemaal met elkaar verbonden’ aldus Kimberley Snijders, voorzitter van de Nationale Jeugdraad. ‘Het is aan de politiek om dit te gaan fixen. Als iedereen zijn stem laat horen, kunnen we onze stempel drukken op onze toekomst. Maar als jongeren niet worden betrokken bij wat er gebeurt, kunnen ze het gevoel krijgen: Politiek, dat is gewoon niet voor mij. We hebben creatieve oplossingen nodig om jongeren naar de stembus te krijgen, en daarom zijn we ontzettend enthousiast over de samenwerking met Tinder.’
Hoewel deze campagne een primeur is voor Tinder in Nederland, steunde het bedrijf in het verleden al vergelijkbare initiatieven in andere landen, zoals voor de verkiezingen in Brazilië in 2018, het Verenigd Koninkrijk in 2019, de verkiezingen in de Verenigde Staten in 2020, Duitsland in 2021 of recentelijk in Frankrijk in 2022.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
- Patrick Petersen over PIM nominatie... 23-10-2024
- Duits Verkeersbureau zet... 23-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing