Op YouTube adverteren: waarom eigenlijk niet?
- Online
- 9 dec 2013 @ 07:53
- Link
-
Koen van der Donk
Mede-oprichter
Playforward en Animators - Geen tag
- 9 dec 2013 @ 07:53
- Koen van der Donk
Wie kent het niet, de videoadvertenties op YouTube? Dit soort advertenties zie je steeds vaker. Voor dat de YouTube-video begint, moet je eerst een advertentie bekijken. Je kunt de videoadvertentie na 5 seconden eenvoudig wegklikken als het je niet zo interesseert. Meestal zijn het de bekende bedrijven die de videoadvertenties voorschotelen. De tarieven voor adverteren op YouTube zijn scherp - slechts € 0,05 per vertoning. Daarmee ligt YouTube ook binnen handbereik van de MKB-ondernemer. Maar waarom adverteer je op YouTube?
Selecteer uw publiek
YouTube weet wie zijn kijkers zijn. Dat is vaak reden van discussie, maar dat terzijde. YouTube stelt met deze kennis de adverteerder in staat zelf zijn publiek te selecteren op basis van zijn doelgroep. Men kan het publiek filteren op leeftijd en locatie, maar ook op onderwerp en interesse. Op deze manier schiet je niet met hagel, maar met scherp. Verkoop jij bijvoorbeeld computeraccessoires, adverteer dan bij video’s over games.
De kijker bepaalt
Op YouTube heeft de kijker het laatste woord. Zij kiezen zelf of ze de advertentie willen bekijken en kunnen deze eenvoudig wegklikken. Geen interesse? Na 5 seconden klik je hem weg. In dat geval betaalt de adverteerder niets. Het mes snijdt zo aan twee kanten. De kijker houdt de controle en kiest zelf of hij de advertentie bekijkt. De adverteerder koopt geen gebakken lucht en bereikt alleen kijkers met echte interesse.
Bekend worden
Met videoadvertenties op YouTube bouw je naamsbekendheid op. Naamsbekendheid opbouwen vergt vaak een flinke investering. Daarom zien we overal alleen de bekende bedrijven langskomen. Dat is verleden tijd. YouTube gooit dat volledig open. Een advertentievertoning op YouTube kost slechts € 0,05. Een groot publiek bereiken resulteert dus niet meer automatisch in een grote rekening. Reken maar eens goed: met een budget van € 500,- zien maar liefst 10.000 kijkers de advertentie. En denk eraan: elke kijker kiest er zelf voor om die advertentie te bekijken en kijkt dus met interesse. En daar stopt het niet. Op YouTube is iedere videoadvertentie interactief. De kijker klikt eenvoudig door naar uw website en daarvoor betaalt u niets extra’s.
Wordt duurloper, geen sprinter
Geen bedrijf dat naamsbekendheid niet interesseert. Het probleem is alleen dat bekendheid tijd kost. Een maand adverteren en dan stoppen levert niet zo veel op. Hetzelfde geldt voor YouTube. De kracht zit hem in herhaling en daarom moet je over een langere periode adverteren. Mijn advies: wordt een duurloper, geen sprinter.
-
Koen van der Donk
- Werkt bij: Playforward en Animators
- Functie: Mede-oprichter
- Website:https://www.animators.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
- Patrick Petersen over PIM nominatie... 23-10-2024
- Duits Verkeersbureau zet... 23-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing