Festival en klassiek concert zijn statussymbool

  • Sponsoring
  • 22 mei 2018 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementOnderzoekEntertainmentKunst & Cultuur

Het festivalseizoen staat voor de deur. Voor velen blijkt dit een ideale kans om het eigen imago op te krikken. Nog meer dan bij festivals pronken bezoekers met klassieke concerten. Dit blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

De speciale onderzoekseditie van 2018 is met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. Het Anne Frank Huis is wederom de Nederlandse cultuurorganisatie met de sterkste reputatie.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

  • Museumsector scoort beter dan ooit dankzij grote tentoonstellingen, maar wordt kwetsbaarder
  • Heineken Music Hall verliest helft van zijn merkwaarde door naamswijziging in AFAS Live
  • Bløf al 12 jaar populairste band; Metropole Orkest gesubsidieerde gezelschap met sterkste imago

‘Niet alleen door de aanschaf van auto’s en horloges, maar ook met het cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is. Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen’, verklaren UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog. Eerder deden de twee professoren vergelijkbaar onderzoek in de vakantiemarkt. ‘De vakantiekeuze blijkt vaak nog sterker gestuurd door het effect op de sociale omgeving dan bij cultuurbezoek. Alleen bij klassieke concerten speelt het uiten van je persoonlijkheid een nog grotere rol dan bij vakanties en bij festivalbezoek is het belang even groot.’

De professoren hebben ook een advies voor de culturele organisaties: ‘Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het is om bezoekers te stimuleren om hun ervaringen met anderen te delen. Bijvoorbeeld door museumbezoekers toe te staan een selfie te maken bij de topstukken, waarna ze deze kunnen delen op sociale media. Maar er zijn nog vele andere groeikansen: exclusiever profileren van cultuurbezoek, meer benadrukken van de sociale impact van dit bezoek op de omgeving, de bezoeker het aanbod zelf meer laten samenstellen (zoals bij festivals met blokkenschema’s) en de bezoeker meer laten participeren (zoals bij concerten met klappen).’

Top-6 statusverhoging door cultuurbezoek

1. Klassiek concertbezoek

2. Festivalbezoek

3. Theaterbezoek

4. Museumbezoek

5. Bioscoopbezoek

6. Popconcertbezoek

Top-6 identiteit-versterking door cultuurbezoek

1. Klassiek concertbezoek

2. Festivalbezoek

3. Popconcertbezoek

4. Museumbezoek

5. Theaterbezoek

6. Bioscoopbezoek

Deze ranglijsten zijn op basis van 9 vragen die over status- en identiteit-demonstratie zijn gesteld onder de bezoekers van de betreffende cultuurvormen. Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2018

Parade favoriet onder statusverhogers, IFFR bij identiteitsversterkers

Onder de festivalbezoekers die op zoek zijn naar statusverhoging heeft het rondreizende theaterfestival Parade de hoogste waardering. Het Rotterdamse filmfestival IFFR scoort het best onder degenen die met het festivalbezoek hun identiteit willen tonen aan de omgeving.

Favoriete festivals voor bezoekers die hun status willen verhogen:

1. Parade

2. IDFA

3. North Sea Jazz Festival

Favoriete festivals voor bezoekers die hun identiteit willen versterken:

1. IFFR

2. Parade

3. Pinkpop

Deze ranglijsten zijn op basis van waardering onder festivalbezoekers die het festivalbezoek het belangrijkste vinden voor statusverhoging c.q. identiteitsversterking. Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2018

Museumsector scoort beter, maar wordt kwetsbaarder

De Nederlandse museumsector heeft er niet eerder zo goed voorgestaan. Maar liefst 25 museale instellingen hebben inmiddels een nationale uitstraling. Bij de vorige meting van 2016 waren dit nog twintig musea. ‘Alle musea die in de afgelopen twee jaar tot de selectie van Nederlandse topmusea zijn toegetreden, hebben hun groei te danken aan spraakmakende tentoonstellingen. Het Noordbrabants Museum, dat in 2016 ruim 400 duizend bezoekers trok voor de Jeroen Bosch-tentoonstelling, is hiervan hét grote voorbeeld’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

‘De nieuwe tentoonstellingstrend heeft echter ook een keerzijde: als een museum even geen toptentoonstelling heeft, is het ook snel vergeten. Zo nam Paleis Het Loo, met zijn succesvolle royalty-tentoonstellingen, in 2016 nog de derde plaats in op de ranglijst van sterkste museummerken. Twee jaar later is de gemiddelde Nederlander het museum vergeten, nu er geen tentoonstellingen zijn vanwege verbouwing.’

Alle musea met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Anne Frank Huis

2. (2) Rijksmuseum Amsterdam

3. (4) Van Gogh Museum

4. (5) Het Spoorwegmuseum

5. (6) Kröller-Müller Museum

6. (7) Nederlands Openluchtmuseum

7. (9) Het Scheepvaartmuseum

8. (10) Stedelijk Museum Amsterdam

9. (8) Naturalis

10. (11) Tropenmuseum

11. (12) Mauritshuis

12. (13) NEMO Science Museum

13. (-) Hermitage Amsterdam

14. (14) Museum Boijmans Van Beuningen

15. (15) Frans Hals Museum

16. (-) Rijksmuseum van Oudheden

17. (16) Museum Het Rembrandthuis

18. (18) Kunsthal Rotterdam

19. (17) Groninger Museum

20. (19) Gemeentemuseum Den Haag

21. (-) Teylers Museum

22. (20) Drents Museum

23. (-) Het Noordbrabants Museum

24. (-) Van Abbemuseum

25. (-) Museum de Fundatie

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2006 en 2018

Heineken Music Hall verliest helft merkwaarde

Dat naamswijziging een enorm effect kan hebben op de reputatie van een merk is duidelijk zichtbaar bij de Heineken Music Hall (HMH). Terwijl de HMH twee jaar geleden nog de vijfde positie innam op de ranglijst van sterkste podiummerken, staat AFAS Live nu op plaats 17. ‘Door het wegvallen van sponsor Heineken was het podium genoodzaakt de naam te veranderen. Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan. Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken’, verklaart adviseur Beerda.

Top-10 podia met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (4) Ziggo Dome

2. (3) Koninklijk Theater Carré

3. (2) Rotterdam Ahoy

4. (1) Amsterdam ArenA

5. (6) GelreDome

6. (7) Paradiso

7. (8) Het Concertgebouw

8. (11) Luxor Theater Rotterdam

9. (9) DeLaMar Theater

10. (12) Melkweg

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2006 en 2018

Bløf versus Metropole Orkest

Dat de muzieksmaak van de Nederlander stabiel is, toont de top-3 van populairste bands aan. Al twaalf jaar is deze dezelfde. Bløf is bij de Nederlandse bevolking sinds de eerste meting van het Cultuursector Merkenonderzoek de populairste band, gevolgd door Golden Earring en De Dijk. Terwijl het Metropole Orkest in 2006 nog niet zichtbaar was bij de gemiddelde Nederlander, is het nu het populairste gesubsidieerde gezelschap, gevolgd door het Koninklijk Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest.

Top-5 populairste gezelschappen in 2018 (+ positie in 2006)

1. (1) Bløf

2. (2) Golden Earring

3. (3) De Dijk

4. (-) Racoon

5. (4) DI-RECT

Top-5 populairste gesubsidieerde gezelschappen in 2018 (+ positie in 2006)

1. (-) Metropole Orkest

2. (3) Koninklijk Concertgebouworkest

3. (-) Nederlands Philharmonisch Orkest

4. (1) Het Nationale Ballet

5. (4) Scapino Ballet Rotterdam

Ranglijst op basis van merkkracht (= gemiddelde van naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Bron: Cultuursector Merkenonderzoek 2006 en 2018

Anne Frank Huis behoudt sterkste reputatie

Al jaren is het Anne Frank Huis de cultuurorganisatie met het grootste draagvlak. De enige organisatie die recent tot de top-10 van sterkste cultuurmerken is toegetreden is de Amsterdamse Ziggo Dome, die nu de vierde plaats inneemt. Van de top-10 organisaties zijn er zeven in Amsterdam gevestigd.

Top-10 cultuur aanbiedende organisaties met een nationale reputatie in 2018 (+ positie in 2016)

1. (1) Anne Frank Huis

2. (2) Pathé

3. (3) Rijksmuseum Amsterdam

4. (11) Ziggo Dome

5. (4) Pinkpop

6. (10) Koninklijk Theater Carré

7. (9) Rotterdam Ahoy

8. (7) Van Gogh Museum

9. (6) Amsterdam ArenA

10. (8) Het Spoorwegmuseum

De ranglijsten zijn gebaseerd op merkkracht (= gemiddelde van naamsbekendheid, merkwaardering en merkbinding). Voor het onderzoek zijn 3.450 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle organisaties en professionals in de Nederlandse cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste namen in detail navraag gedaan naar hun geholpen bekendheid, waardering, binding, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, bezoek/aankoop(intentie) en groeipotentie. Elk merk is op 40 factoren onderzocht.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken