E-hulp verwacht 'spectaculaire' stijging in gebruik e-health
- Algemeen
- 22 dec 2014 @ 07:30
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - WebcareTherapieWebsitePrivacy
- 22 dec 2014 @ 07:30
- Redactie Zorgmarketing
262.575 Nederlanders hebben vorig jaar contact gehad met een hulpverlener via internet. Dat blijkt uit onderzoek van innovatiebureau E-hulp onder zorg- en welzijnsinstellingen en leveranciers van online hulpplatforms. Het bureau verwacht dat het gebruik van e-health de komende jaren spectaculair gaat stijgen.
Steeds meer mensen met psychische of sociale problemen ontdekken de voordelen van online hulpverlening, schrijft E-hulp. Er zijn online cursussen en behandelingen voor het omgaan met schulden tot aan seksuele trauma’s. Daarnaast biedt circa 25 procent van alle instellingen combinatietrajecten aan waarbij cliënten naast een aantal face-to-face contacten in de spreekkamer bepaalde onderdelen online doen.
Digitale transformatie
‘Het aantal instellingen dat combinatietrajecten aanbiedt groeit sterk. Instellingen zien dat in andere branches dankzij de inzet van internet nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan, die goedkoper en beter zijn dan bestaande. Om dezelfde redenen zal deze digitale transformatie naar verwachting vanaf 2015 ook in Zorg en Welzijn gaan plaatsvinden,’ aldus Frank Schalken, oprichter en partner van E-hulp.
‘E-health tenzij’
Hoewel de meeste zorg- en welzijnsinstellingen het face-to-face contact nog als belangrijkste vorm van contact zien, is er een aantal organisaties dat internet al een veel prominentere plek geeft. Schalken: ‘Deze instellingen zien dat de behoeften van hun cliënten over het algemeen veel beter online kunnen worden ingevuld dan face-to-face. Zij kiezen voor een strategie van “E-health tenzij”. Dat speelt bijvoorbeeld bij Sense, dat seksualiteitshulpverlening biedt aan jongeren tot 25 jaar.’
Service
Sense heeft een aantal jaren geleden de omslag naar internet gemaakt. Fetzen de Groot, coördinator van Sense Noord-Nederland: ‘Veel jongeren hebben vragen over seks of zijn bang dat ze een soa hebben. De drempel om naar hun huisarts of een soa-poli te gaan is vaak te groot. Ze schamen zich voor hun problemen of willen snel zekerheid. Via internet kunnen we meer service bieden. Online praten jongeren nu met verpleegkundigen en krijgen ze oefeningen aangeboden. Soa-testen kunnen ze vanuit huis aanvragen en als ze een soa hebben waarschuwen ze via een online programma hun ex-sekspartners. Alleen als iets echt niet online kan, zoals een medisch onderzoek, zullen we dat in de toekomst nog fysiek aanbieden.’
De cijfers zijn verzameld onder leden van het landelijke netwerk online hulp (113online, FIOM, Fier Fryslân, Humanitas, Juridisch Loket, Kindertelefoon, Korrelatie, I-kracht, Pestweb, Pratenonline, Sensoor en Virenze), Hulp Online Noord, Sense en de online hulpplatforms MindDistrict, IPPZ en Je Praktijk Online die de software leveren waarmee tientallen instellingen uit zorg en welzijn online hulp bieden.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Innovatie
- Privacy
- Therapie
- Platform
- E-health
- Service
- Website
- Digitale transformatie
- E-hulp
- Sense
- Online hulpverlener
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan...
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing