Lowlander recyclet kerstboom tot bier
- Algemeen
- 28 dec 2018 @ 15:21
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CampagnesInteractieActivatie
- 28 dec 2018 @ 15:21
- Lucas Boon
De botanische bierbrouwerij Lowlander zamelt vanaf 2 januari afgeschreven kerstbomen in om er een 'Winter IPA' van te brouwen. Voor het bier is 600 kilo naalden nodig, dus elke boom telt.
Frederik Kampman, chief botanical officer, laat weten: 'Per jaar halen zo'n 2,5 miljoen echte bomen de kerstsfeer in huis. Het merendeel belandt na de jaarwisseling in de versnipperaar, langs de weg of in een vreugdevuur. Wij vonden een alternatief. In bier.'
Wie zijn boom wil uitschenken bij het volgende kerstdiner, kan 'm hier aanmelden. Bomen worden opgehaald en voor iedere boom ontvangt de gever een flesje Winter IPA. Diverse horecapartijen als Hortus Botanicus en RAI Amsterdam hebben zich al aangemeld.
Lowlander Beer ging deze winter naar eigen zeggen meer dan ooit tegen de stroom in door geen typisch donker, zwaar winterbier te introduceren maar een licht en verfrissend brouwsel voor koude winterdagen. Dit jaar kocht de brouwerij de benodigde sparrennaalden voor dit Winter IPA nog in, maar in 2019 zijn het gebruikte bomen die het bier zijn subtiele sparsmaak moet geven. Er is 600 kilo naalden nodig voor de productie van het winterbier.
Om dat te halen haalt Lowlander niet alleen huis-tuin-en-keuken-bomen op. Ook Hortus Botanicus Amsterdam, Mama Makan, RAI en Horecava sloten zich aan bij de missie om een bestemming te vinden voor gebruikte kerstbomen en doneren na de feestdagen hun boom aan Lowlander.
Tree to Table
Om de inzameling, opslag en verwerking van de naalden en bomen mogelijk te maken, lanceert Lowlander na de feestdagen de ‘Tree to Table’ crowdfunding campagne. Kampman: ‘We halen de bomen op zodat doneren supermakkelijk wordt. Daarna moeten we de kwaliteit van de naalden beschermen om er bier van te kunnen brouwen. Én moet de rest van de boom verwerkt worden tot bijvoorbeeld de kaas en rookmot voor de Tree to Table editie van de Botanical Brewkitchen pop-up diners. Dat vraagt om expertise die wij zelf niet hebben. En dat is kostbaar.'
Ga naar de website voor meer informatie.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Marktplaats wil verkoop tweedehands speelgoed stimuleren
- [column] MarketingAffairs 16: Marketing als groeiversneller
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing