De zomerfavorieten van Peter van Leeuwen (Leone): 'Maak prio van talentopleiding'
- Algemeen
- 31 jul 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingPitchesStrategie
- 31 jul 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Peter van Leeuwen werkte na zijn studie bij gerenommeerde bureaus als PMSvW, PPGH, Lowe Lintas, DDB, Grey en Design Bridge. Daarna werd hij zelfstandig adviseur en interim manager vanuit zijn consultancy Leone BV. We praten bij over de vakantie en zijn plannen daarna. 'Mijn tip: schrijf niet voor elk los project een pitch uit.'
Waar was of ben jezelf met vakantie en beviel dan wel bevalt dat?
'Ik heb mijn wat langere zomervakantie nog tegoed. Wordt waarschijnlijk naar Italië. Combi van relaxen en steden bezoeken. In de tussentijd gaan we zoveel mogelijk naar het -voor ons dichtbij gelegen- strand of het water op.'
Wat heb je met marketing?
'Marketing is een vakgebied dat me nog steeds enorm boeit. Nagaan hoe je door gerichte marketing en communicatie mensen in beweging brengt. Niet alleen op de korte termijn, maar met name waarde toevoegt door lange termijn merkbouwen.'
Welk seizoen is het belangrijkst voor jouw consultancy-merk Leone en waarom?
'In voor- en najaar denken de meeste van mijn opdrachtgevers na over vragen als: heb ik nog steeds de beste bureaupartners waarmee ik samenwerk. Of bureaus die zich afvragen of hun propositie en positionering nog steeds optimaal aansluit bij de actuele marktvraag. En bij mijn huidige interimopdracht, manager marketing bij Universiteit Leiden, zijn we bezig met de vraag hoe we de nationale en internationale studiekiezer zo goed mogelijk kunnen bereiken om ze te enthousiasmeren voor onze gerenommeerde uni.'
Wat zijn de zomertrends in marketingland volgens jou?
'Ik denk dan aan opvallende outdoor-uitingen (DOOH) en activaties. Zoals de zonnebrand-activatie van Zilveren Kruis en Natwerk. Je ziet steeds meer dat merken hun doelgroepen live willen bereiken als ze zich buiten bevinden. En verder slimme manieren om marketingtechnologie te verbinden aan je merk. Zoals de ShotControl voor Samsung ontwikkeld door Cheil: een tool die basketballers met behulp van AI gedetailleerde info geeft over hun prestaties. Benieuwd wat voor bijzondere merkactivaties we gaan zien tijdens de Olympische Spelen!'
Wat zijn de plannen op jouw vakgebied voor najaar 2024 en 2025 met Leone; gaat er iets veranderen aan de marketingstrategie of je activiteiten? Wat zijn je ambities?
'Mijn plannen voor najaar ’24 en 2025 zijn om nog meer opdrachtgevers te helpen bij het opzetten van een ecosysteem van creatieve partners. Naast begeleiden van pitchprojecten wil ik nog meer ideeën ontwikkelen hoe je een bureau-klantrelatie zo goed managet zodat het optimaal werkt. En verder creatieve bureaus ondersteunen bij hun vraagstukken op het vlak van positionering, business development en lange termijn scenario’s. Door mijn kennis van èn ervaring bij bureaus en opdrachtgevers weet ik wat er speelt en kan ze daardoor verder brengen.'
Wat heeft aandacht nodig in het vak en waarom?
'Het gedegen opleiden van jong talent. Ik ben zelf opgevoed in het vak door goede begeleiding bij verschillende topbureaus en de mogelijkheid aan diverse opleidingsprogramma’s deel te nemen, zoals aan VEA’s Leadership Programma en trainingen binnen DDB/Omnicom. Maar ik zie dat bureaus vandaag de dag daar niet altijd de tijd en financiële ruimte voor hebben of willen vrijmaken. Terwijl ik bij opdrachtgevers zie dat daar juist meer in wordt geïnvesteerd.'
Nog iets anders dat je graag ter tafel brengt?
'Ik merk -en hoor om me heen- dat er veel geklaagd wordt over het feit dat steeds meer opdrachtgevers uitgebreide pitchprojecten uitzetten voor losse, afgebakende projecten. En hierbij de spelregels van VIA en BvA in de wind slaan. Zoals helderheid over het proces, pitchvergoeding et cetera. Mijn advies is: ga niet voor elk los project een omvangrijk pitchproject organiseren, maar doe dit als je een partner zoekt voor de langere termijn. En laat je adviseren door een onafhankelijke expert. Er zijn namelijk veel meer effectieve opties om tot een goede match te komen.'
(PvWK | foto's: PvL)
PETER's ZOMERFAVORIETEN
Wat is je favoriete zomerdrankje?
Ik heb er een paar: Texelse Skuumkoppe 0,0, een sprankelende Chardonnay of een Virgin mojito cocktail.
Favoriete ijsje?
By far: Italiaans pistache ijs.
Als je mag kiezen: kamperen of hotel?
Dan kies ik voor het hotel. Vroeger toen mijn kinderen kleiner waren, zo nu en dan gekampeerd. (Maar dan wel altijd in tenten die al klaar stonden met koelkast, bedden et cetera.
Favoriete barbecuegerecht?
Mijn zoon was pas jarig en heeft toen een Big Green Egg gekregen. We hebben daar al verschillende bbq gerechten gegeten, maar de bavette is voor mij wel een potentiële winnaar.
Boek of badminton?
Beiden. hou van lezen, maar ook van ontspanning.
Favoriete vakantieland
Naast sommige ‘verder weg landen’ (zoals USA, Verre Oosten), is mijn favoriete vakantieland toch wel Italië. Er is zoveel moois te zien: natuur, cultuur en design/fashion.
Natuur of stad?
Het liefst een mix. Je lekker laten inspireren door de stad afgewisseld met relaxen in de natuur.
Zwembad of strand?
Als het strand van zand is, dan krijgt dit de voorkeur. Zo niet het zwembad (mits er geen ‘handdoek leggen fanaten’ aanwezig zijn).
Auto of vliegtuig?
Meestal een fly & drive.
Fiets of boot?
Ik heb een sloep, dus ben regelmatig op de Kager Plassen en de grachten en singels van Leiden te vinden.
Favoriete zomermerk?
Shorts van Mr Marvis.
Zomer of winter?
Voor mij is de zomer veruit favoriet. Jammer dat we dit jaar een soort verlengde herfst hebben.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- PMSvW
- van Leeuwen
- consultancy
- pitch begeleiding
- Leone
- Lowe Lintas
- Peter
- DDB
- lange termijn merkbouwen
- Grey en Design Bridge
- PPGH
- zomer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing