[column] Viraal
- Algemeen
- 24 mrt 2020 @ 09:21
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Marketing
- 24 mrt 2020 @ 09:21
- Sjaak Hoogkamer
Voordat het coronavirus ons leven kaapte, voerden we in dit land nog een stevige discussie over de stikstofproblematiek. Gekscherend riep ik tegen een collega dat aangezien de mens de grote boosdoener is van de CO2-uitstoot het wellicht goed zou zijn als de helft van de wereldbevolking door een geniepig virusje het loodje zou leggen. Stikstofprobleem opgelost. Tot op de dag van vandaag heb ik spijt van die uitspraak. Het zal er niks mee van doen hebben gehad, maar toch: Nooit meer doen!
Het dodelijke coronavirus heeft inmiddels een ongekend doemscenario aan de dag gelegd. Kantoren zijn leeg, straten en pleinen zijn leeg, bioscopen en theaters zijn leeg en alle marketing- en reclame-events zijn geschrapt. Bij DWDD zit Matthijs zijn laatste dagen uit met slechts een tafelheer of -dame en een paar gasten. Apocalyptisch, ja ik hoor het u zeggen. Overigens, een DWDD zonder publiek is van een bijzondere schoonheid. De gesprekken lijken intenser en dieper, wellicht omdat de focus geheel en al op die persoon is gericht. Of omdat er in de wereld iemand het licht heeft uitgedaan. Kan ook. Waardoor alles een effect van het verloren paradijs uitademt. Het gesprek met de door Parkinson getroffen zanger Rob de Nijs - en het door hem gezongen lied erna - op vrijdag 13 maart was in elk geval van een zeldzame puurheid. Een lichtpuntje in een zee van misère.
Ook leeg waren de schappen bij de supers. Hamsteren bleek het parool. Want als we allemaal binnen moeten blijven, dan is er straks natuurlijk geen uuuuhhhh wc-papier meer. Ik zat die ochtend van de dag van de nationale plundering nog bij de CMO van Albert Heijn, marktleider van onze dagelijkse boodschappen. De persconferentie van Rutte kwam een paar uur later. Thuiswerken en zoveel mogelijk sociale onthouding. Dus hamsteren? Blijkbaar. De hamsters van Albert Heijn zijn in het interview ter sprake gekomen, natuurlijk. Maar toen konden de CMO en uw hoofdredacteur nog niet weten hoe absurd de wereld er zes uur later uit zou zien. Op vrijdag de 13e stond ik om 18.00 uur in de plaatselijke Albert Heijn naar slechts lege schappen te staren. Alsof ik in een slechte film was beland. Alleen de dure producten stonden er nog. Typisch Nederlands. Ook al vergaat de wereld, ik ga natuurlijk niet 3,55 euro voor een pak rijst betalen.
Elke marketeer droomt van een campagne die viraal gaat. Van lege schappen desnoods. Dat zijn producten de deur uitvliegen. Dat marketing nauwelijks nodig is. Corona kan en doet het allemaal. De plotselinge stilte in ons vak is oorverdovend. Laten we hopen dat dit viraaltje snel zijn koffers pakt en dat marketing weer gewoon marketing wordt.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 05, 2020. Dit nummer staat in het teken van podcasts en verschijnt vandaag. Ook in dit nummer een diepte-interview met Johan van der Zanden van Albert Heijn, afgenomen voor de coronacrisis Nederland volledig in zijn greep kreeg.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
- Ed Stibbe over PIM nominatie 'Duurzame Verleiding'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing