60% van bedrijven geen mobiele IT-strategie

  • B2b
  • 27 okt 2014 @ 13:10
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekMobile

Door de opkomst van de smartphone en de tablet heeft de CIO er een nieuw werkterrein bijgekregen: mobiele apps. COOLProfs heeft bij verschillende bedrijven geïnventariseerd hoe zij invulling geven aan mobile device management en mobile apps. Naar aanleiding van de uitkomsten stelt de IT-dienstverlener dat bedrijven mobiele technologie integraal onderdeel moeten maken van hun algehele IT-strategie.

‘Bedrijven zullen een duidelijke visie moeten ontwikkelen hoe zij mobiele technologie willen inzetten en wat ze ermee willen bereiken. Speciale aandacht moet daarbij uitgaan naar het beheeraspect, dat is nu nog te vaak onderbelicht. Alleen dan kunnen zij de meerwaarde van apps ten volle benutten’, aldus COOLProfs.

Anno 2014 zijn mensen het gebruik van hun mobiele apparatuur zo gewoon en is de kwaliteit ervan dusdanig goed dat zij hun persoonlijke devices ook zakelijk gebruiken of zouden willen gebruiken. Andersom wordt zakelijke apparatuur ook steeds vaker voor privédoeleinden gebruikt. Voor de IT-afdeling brengt dit de uitdaging met zich mee om een toe nemend aantal apparaten te beheren en een goede scheiding te maken tussen privé gebruik en zakelijk gebruik. Het beheer van mobiele devices is complex doordat er een grote diversiteit in apparaten, beheersoftware en besturingssystemen bestaat. Bovendien laat de markt een pluriform beeld zi en als het gaat om de functionaliteit en onderliggende technologie van apps.

Corporate Owned, Personally Enabled
Bedrijven geven op verschillende manieren invulling aan mobile device management; Bring Your Own Device (BYOD) en Corporate Owned, Personally Enabled (COPE). Uit de rondgang van COOLProfs blijkt dat een Bring Your Own Device-beleid waarbij de medewerker privéapparatuur mag gebruiken voor zakelijke doeleinden, in de praktijk niet heel populair te zijn. Corporate Owned, Personally Enabled, het principe waarbij de door de organisatie uitgeleverde toestellen uiteindelijk weggegeven worden aan het personeel, wordt meer toegepast. Ook als het gaat om mobile device management-software biedt de markt een gefragmenteerd beeld. Geen enkele softwarepartij is echt dominant. En dan is er uiteraard nog de strijd in de besturingssystemen. Google en Apple hebben nu zo’n 80 tot 90 procent van die markt in handen, maar de verwachting is dat Windows hier in de toekomst ook een grotere rol gaat spelen.

Web of native
Sleutelapplicaties zijn over het algemeen reeds geïnstalleerd bij de uitgifte van een toestel. Daarnaast maken bedrijven voor het uitleveren van apps veelvuldig gebruik van enterprise app stores. Het vinden van de juiste apps in een app store blijkt voor veel organisaties echter problemen op te leveren, met name Apple schijnt zijn zoekfunctie niet goed op orde te hebben. Bedrijven verschillen in hun zienswijze of zij moeten inzetten op native applicaties of web applicaties. Webapplicaties kunnen eenvoudig worden geupdated en real-time bijgewerkt, terwijl native apps op hun beurt sterk zijn in specifieke toepassingen en goed alle functionaliteit van een toestel aan kunnen spreken. Laatstgenoemde apps zijn echter lastiger te distribueren. Sommige organisaties gaan daarom niet langer voor apps, maar maken hun website en webapplicaties responsive. Het ontwikkelen van hybride apps, een webapp die is uitgerust met native plugins die de sensoren van de smartphone of tablet aanspreken, gebeurt hier nog niet of nauwelijks.

Mobiele strategie
De meeste bedrijven hebben inmiddels tientallen apps in hun portfolio. Als de apps niet zijn aangeschaft, worden ze veelal ontwikkeld in losstaande projecten. 60 procent van de bedrijven zegt nog geen uitgewerkte mobiele strategie te hebben. Terwijl dit volgens Eric ten Harkel, Algemeen Directeur van COOLProfs, juist onontbeerlijk is: ‘Bedrijven denken nog te weinig na over de vraag hoe ze hun dienstverlening structureel kunnen verbeteren met mobiele technologie. Bij het opstellen van zo´n visie is het raadzaam de input van klanten te gebruiken. Waar ligt hun behoefte en hoe gebruiken zij apps? Een ander belangrijke aanbeveling is dat bedrijven meer aandacht zouden moeten besteden aan het beheeraspect. Tot nu toe is het nog zo dat veel apps in een heel kort tijdsbestek worden ontwikkeld, zonder dat er wordt stilgestaan bij feit dat apps ook in lifecycle management ingebracht moeten kunnen worden. Als bedrijven mobiele technologie niet integraal onderdeel maken van hun IT-strategie, zal dit er onherroepelijk toe leiden dat apps de legacy van de toekomst worden.’








Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken