[column] Familiemerken stutten de economie, koester ze!
- B2b
- 28 jun 2023 @ 08:59
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 28 jun 2023 @ 08:59
- Leo van Sister
Normaal gesproken lezen en horen we niet zo veel van de bedrijven achter de vele familiemerken die Nederland rijk is. Maar nu opeens zijn ze dominant aanwezig in de media en op het Binnenhof. Waarom is dat?
Familiebedrijven treden nauwelijks naar buiten omdat zij hun bedrijfsinformatie zoals omzet, winst, investeringen niet hoeven te publiceren, maar enkel aan de familie, de aandeelhouders verantwoording verschuldigd zijn.
Belang van familiebedrijven in de economie
Op 1 januari 2020 telde Nederland 285 duizend familiebedrijven. 86 procent van de familiebedrijven was een microbedrijf. Microbedrijven zijn bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen. De familiebedrijven nemen zo’n 31 procent van de werknemersbanen voor hun rekening. Notabene: de ZZP’ers die eigenlijk ook een soort familiebedrijf zijn, zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Er zijn ook een paar behoorlijk grote familiebedrijven zoals Heineken, SHV en BCD-groep (Fentener van Vlissingen), Pon holding, Jumbo (familie van Eerd), Bavaria (familie Swinkels), VDL, Zeeman, Sligro Food groep, Damen, e.a. Het blijkt dat van de grote familiebedrijven er relatief veel in levensmiddelen Retail zitten.
De familiebedrijven hebben als groep ook een eigenwebsite om hun belang voor de economie te stipuleren: zie www.fbned.nl
Familiebedrijven in het niet-financiële bedrijfsleven realiseerden in 2020 456 miljard euro omzet en 115 miljard euro toegevoegde waarde. Dit is 28 procent van de omzet in Nederland. (Bron: CBS). Daarmee vormen de familiebedrijven een zeer belangrijke pijler voor onze economie. Overigens wel minder dan de ruim 50% aandeel die de bedrijven zelf claimen.
Bron: FBNed
Bron: FBNed
Familiemerken staan dichter bij de samenleving
In aantal hebben de meeste familiebedrijven hun focus op de Nederlandse markt zelf en worden daarnaast vrijwel altijd door Nederlanders geleid. Daarmee staan familiemerken dichter bij de samenleving en scoren doorgaans ook prettig hoog bij de consument.
Familiemerken worden veelal sympathiek gevonden.Familiebedrijven worden gezien als betrouwbaar, innovatief en op de lange termijn gericht. Niet alleen in Nederland kijken we op tegen familiebedrijven, internationaal is het imago van familiebedrijven ook sterk.
Van suf en saai naar betrouwbaar, solvabel, met een goed oog voor de lange termijn. Het imago van familiebedrijven is de laatste 20 jaar langzaam maar zeker totaal gekanteld. Hoogleraar Roberto Flören bij Nyenrode University: ‘Telkens weer blijkt dat familiebedrijven het op lange termijn financieel beter doen dan niet-familiebedrijven.’ Juist omdat familiemerken en hun bedrijven dicht bij de samenleving staan dienen ze eerlijk en open te opereren. Daar is recentelijk het familiebedrijf van Eerd van Jumbo ook achter gekomen.
Merken zijn gebaat bij een lange termijn horizon
Iedereen weet het en de zeer gewaardeerde merkenprofessor Giep Franzen bracht het al lang geleden in de praktijk bij FHV/BBDO en heeft dat vele decennia o.a. bij het SWOCC en het GVR gepredikt: merken bouwen is lange termijn werk. En juist dat is wat familiebedrijven verbindt met merken bouwen.
Familiebedrijven willen natuurlijk ook winst maken om te kunnen groeien, maar vinden lange termijn continuïteit veel belangrijker om het bedrijf en het merk t.z.t. goed en gezond te kunnen overdragen aan de opvolgende generaties. Geen kwartaal gehijg van aandeelhouders, maar duurzaam ondernemen en daar ook veel plezier aan beleven. Continuïteit staat voorop en daarmee ook het merk en werkgelegenheid.
Burgers betalen wél erfbelasting, maar…
Wij gewone burgers betalen 10% tot 40% erfbelasting (via schenking) over de erfenis, een hele forse aderlating over geld waar overigens al eerder inkomstenbelasting over is betaald.
Familiebedrijven concurreren met buitenlandse, private equity en beursgenoteerde bedrijven. Bij familiebedrijven moet bij het overdragen van het ondernemingsvermogen aan de volgende generatie schenk- of erfbelasting worden voldaan. Dat kan vaak alleen door extra dividendbetalingen vanuit het bedrijf. Deze heffing speelt niet bij andersoortige bedrijven. De Nederlandse BOR behoort al tot de meest beperkte in Europa, zeker in vergelijking met de ons omliggende landen.
Voor familiebedrijven is de bedrijfsopvolging (BOR) dus cruciaal. Dankzij de huidige BOR-regeling betalen de erfgenamen die het bedrijf overnemen aanmerkelijk minder erfbelasting dan de gewone burger. Dat lijkt onrechtvaardig, maar als die BOR-regeling - zoals aangekondigd - verder verslechtert, dan zullen er aanmerkelijk minder familiebedrijven en hun merken overleven en dat is dus slecht nieuws voor onze economie.
Daarom togen de familiebedrijven onder leiding van Peer Swinkels van Bavaria naar de Tweede Kamer in Den Haag om het parlement ervan te overtuigen dat de regering de BOR niet verder moeten versoberen.
Het ondernemersklimaat moet gekoesterd worden, maar ook de erfbelastingbetaler. Daarom lijkt handhaving van de BOR het meest logisch i.c.m. flinke verlaging van de erfbelasting voor burgers. Wel zo rechtvaardig, lijkt mij.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
- levensmiddelen
- retaul
- Swinkels
- Zeeman
- BOR
- Jumbo
- economie
- protest
- belasting
- familiebedrijf
- erfebelasting
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zzp’er toegesproken door toekomstige zelf in AI-campagne Knab
- De marketingtransfers van week 45, 2024
- Nieuwe belangenvereniging freelancers in de mediasector...
- onderzoek Invoering Ja sticker: minder folders koopgedrag...
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht voor awareness-campagnes in...
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een gerust gevoel het contact...
Laatste Nieuws
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024
- onderzoek Invoering Ja sticker:... 06-11-2024
- [onderzoek] DDMA: “Meer aandacht... 05-11-2024
- De marketingtransfers van week 44,... 01-11-2024