[column] Maak winst, doe goed

[column] Maak winst, doe goed
  • B2b
  • 12 jul 2024 @ 13:11
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Steeds meer bedrijven en merken, zoals Rituals, zijn B-Corp gecertificeerd en dragen een deel van de winst af aan goede doelen. Wie volgt?

Rituals zocht recentelijk de publiciteit om te melden dat het bedrijf de komende 10 jaar ongeveer 10% van de nettowinst jaarlijks gaat besteden aan een aantal goede doelen. Blijkbaar deed het bedrijf of de eigenaar dat hiervoor al in enige mate, maar wilde er geen grote ruchtbaarheid aan geven. Steeds meer grote organisaties schenken een deel van hun winsten aan goede doelen, maar de meerderheid laat de winst nog gewoon liever naar aandeelhouders en eigenaren vloeien.

Website Rituals

Rituals is straks goed voor zo’n 350 miljoen netto winst per jaar

Eigenaar Raymond Cloosterman van Rituals

Een simpele rekensom leert ons dat Rituals dus al snel een jaarwinst maakt van ca. 350 miljoen euro. Dat gemeten naar een jaaromzet van ruim 1,7 miljard, betekent dit dat de winstmarges prettig hoog zijn, wat niet vreemd is in de cosmeticasector. Overigens werd voor 2023 een lagere winst van 183 miljoen geboekt, dus Rituals gaat de komende jaren uit van een stevige groei als gevolg van de opening van vele honderden winkels in meerdere landen.

For 25 years Rituals has been inspiring customers to find more balance in life by turning everyday routines into more meaningful moments. Unfortunately, the world today is off-balance and it's up to us all to improve this while we can. We want to take more responsibility and that's why we’re re-thinking the way we do business. Therefore we've introduced the profit pledge.bron: website Rituals

Andere bekende donoren in het bedrijfsleven

Er zijn meer voorbeelden van merken die goed doen, zoals Toms, die jarenlang voor elk paar schoenen dat verkocht werd ook een paar gratis doneerde aan Afrika. Dat pad hebben zij inmiddels verlaten, want Toms heeft recentelijk zijn goede-doelen-model aangepast. Voortaan gaat een derde van de winst van het schoenenmerk naar organisaties die actief zijn in de mentale gezondheidszorg. Het label wil eraan bijdragen dat mensen met psychische problemen hier beter toegang toe krijgen, eerst in de Verenigde Staten en straks ook in Nederland. Het merk Innocent is ook een voorloper en schenkt al vanaf haar oprichting in 1999 10% van haar winst aan goede doelen. Zelfs in jaren dat er geen winst wordt gemaakt, doneert het bedrijf nog geld.

Bron: Toms

Oprichter en eigenaar van Patagonia, Yvon Chouinard, richtte zo’n 20 jaar geleden al het 1% for the Planet-initiatief op. Hij schreef Patagonia destijds in als eerste bedrijf. Nu hebben meer dan 5000 bedrijven deze duurzame aanpak overgenomen. Ook deze trend zet zich door.

Unilever stopte met goede doelen

Ben & Jerry was ooit ook een voorloper die als purpose driven organisatie jaarlijks 7,5% van haar aanzienlijke brutowinst schonk aan goede doelen. Zij deed dit vanaf de oprichting in 1985, doch een tijdje na de overname door Unilever in 2000 ging er een streep door deze schenkingen. Anderzijds zet Unilever wel steeds meer in op verduurzaming van producten, productieprocessen en verpakkingen, maar in een vrij laag tempo. Met name zet het bedrijf in op plantaardige producten.

In Amerika is al jaren de zogenoemde Giving Pledge in schwung bij een respectabel aantal zeer rijke eigenaren van grote bedrijven. In Nederland is dat nog wat minder ontwikkeld. Het zijn veelal miljardairs uit zo’n 28 landen die zeer omvangrijke bedragen doneren voor goede doelen. Deze groep zou inmiddels al ruim 600 miljard dollar geschonken hebben. Naar Amerikaans voorbeeld lijkt hier ook – hoe grappig - een competitie te zijn tussen de schenkers.

Wie volgt?

Natuurlijk is het fantastisch dat Rituals voortaan zo’n 35 miljoen euro jaarlijks gaat schenken aan goede doelen, maar dat kan ook makkelijk als je zelf als organisatie daarnaast nog ca. 300+ miljoen netto winst overhoudt. De bedrijfswaarde en de waarde van het merk Rituals zelf knalt hierdoor verder omhoog, de eigenaren en aandeelhouders worden of zijn al steenrijk en het toch al positieve imago van Rituals zal nog een extra positieve boost krijgen.

Hoe dan ook, de tijd van alleen maar grote winsten maken en die geheel voor jezelf houden is voorbij en de maatschappij (klanten) zullen organisaties hier ook steeds vaker op aanspreken. Het ondernemerschap in de 21e eeuw stelt andere eisen en een ervan is Be good and act on it. De door Rituals genoemde Profit Pledge is dan ook een mooie methode om het welzijn van mens en planeet te verbeteren.

Steeds meer mensen willen bij voorkeur werken bij een organisatie met een hoger doel dan alleen geld verdienen voor een kleine groep mensen. Dat moet toch een prettige stimulans zijn voor nog veel meer grote en winstgevende organisaties om dit mooie gebaar van Rituals en vele anderen te volgen. Dus wie volgt?

Fotocredits foto bovenaan artikel: Rituals

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken