[designpanel] Univé door Teldesign
- Design
- 25 mei 2018 @ 09:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDesignpanel
- 25 mei 2018 @ 09:00
- Nanny Kuilboer
Coöperatie Univé heeft afscheid genomen van de peer en introduceert een nieuwe huisstijl met logo. Verantwoordelijk designbureau is Teldesign.
Joost Heideman, CEO van Coöperatie Univé: ‘Univé wil relevant zijn en blijven voor de ruim anderhalf miljoen leden. Daarvoor moet je met je tijd meegaan, je strategie aanpassen en blijven innoveren: met nieuwe producten, nieuwe (online) dienstverlening en nieuwe kanalen. Maar dus ook met een nieuw, fris en eigentijds logo.’ Na ruim 25 jaar hebben de appel en peer plaatsgemaakt voor de ‘é’ van Univé. Pieter Borsboom, manager Merk & Communicatie van Coöperatie Univé: ‘Ons oude logo stamde uit 1992. Het is bekend en werd hoog gewaardeerd, dat verander je niet zomaar. Daarom was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp van de nieuwe huisstijl verfrissen en vernieuwen, maar met behoud van de herkenning en waardering. De kleur groen en de slogan Daar plukt u de vruchten van zijn dus gebleven. En de é is het nieuwe beeldmerk met een blaadje als accent aigu. Toch nog een kleine knipoog naar de appel.’ Wat denkt ons panel?
Marc van Eck, partner Business Openers: Dapper om een iconisch logo aan te passen. De appel en peer samen met de pay-off: ‘Daar plukt u de vruchten van’ geven duidelijk en overtuigend aan dat Univé een echte coöperatie is in laten en doen. Toch roept het huidige logo ook een beetje een ouderwets gevoel op en dus kan ik me voorstellen dat Univé een signaal wil maken dat ze meegegaan zijn in de moderne wereld zonder hun principes kwijt te raken. De letter ‘é’ omvormen tot een rode appel met een groen blaadje is een briljante vondst. De peer durven loslaten is briljant. Alleen de pay-off moet nu eigenlijk luiden ‘Daar plukt u de vrucht van’ :-). Zo moet het, zo kan het, een dikke 10.
10
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Een interessant nieuw jasje voor Univé! Oogt fris, modern en heeft eigenheid door de opvallende ‘é’ met appelblaadje als accent. Mooie integratie van de pay-off: ‘Daar plukt u de vruchten van’ in de visuele identiteit. Er zitten wat mij betreft wel twee spannende randjes aan. Eén: is het logisch om de laatste letter van je merknaam als icoon te gebruiken? Logischer is de eerste letter, voor herkenbaarheid en het linken aan je hele merknaam bij het zien van de compacte weergave. En de tweede is, tja, de link naar het Apple-logo… Is dat slim om te doen of moet je er gewoonweg van wegblijven? Merkrechtelijk kan het waarschijnlijk, want een hele andere categorie. De vraag is dan: wil je het? In dit geval vind ik het een aardige knipoog. Het geeft het logo en daarmee Univé pit. En dat kan het wel gebruiken.
7+
Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Gezien de opdracht van Univé aan het designbureau is het logo uitstekend geslaagd. De vraag is alleen of dit de juiste briefing is geweest? Hoe wil Univé zich met het vernieuwde logo onderscheiden? Op mij komt dit over als een logo voor een supermarkt of een groente/fruit-keten, terwijl het om een verzekeringsmaatschappij gaat. Dan gaat het om ervaring, vertrouwen en de vertaalslag van ‘daar plukt u de vruchten van’: Univé komt als een expert op voor uw belangen. Hoe wil Univé daarbij als karakter overkomen als ‘gedegen’ of juist ‘persoonlijk’ of ‘innoverend’ of anders….? Kortom, wat maakt Univé relevant en uniek ten opzichte van de concullega’s. Wat zijn de onderscheidende kernwaarden? Nu komt het over als ‘de appel en peer zijn wat oubollig geworden, verjong het een beetje.’
4
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Van een stilleven naar een actieve 'e'. Dat vat de overgang en de vooruitgang van Univé mooi samen. Die vooruitgang is groot, het was ook hoogste tijd om het bestaande beeld te veranderen, maar ik zie twee downsides. Eén is dat het appeltje-é logo in zijn solo-gebruik wel erg een food-appeal heeft. Het andere is dat het in zijn uitvoering wel wat erg braaf en mainstream is gebleven. Strategisch begrijp ik het doel; Univé wil een laagdrempelig merk zijn. Ik vraag me alleen af hoelang dit logo interessant blijft. Het is herkenbaar, vrolijk/energiek en toegankelijk, maar het had spannender gekund en daarmee ook duurzamer.
6
Stefan Pangratz, design director VBAT: In deze tijd van absolute social media-transparantie, liggen logoveranderingen uitermate gevoelig bij klanten, bedrijven en overheden. Ook bij de coöperatie zonder winstoogmerk, kan ik me voorstellen dat dit het geval is geweest. Het heeft dan ook even geduurd tot deze stap gezet werd. Er is gelukkig niet geprobeerd om de verouderde illustratie te vernieuwen, maar een nieuw en sterk woordbeeld te introduceren. Simpel, duidelijk en met een knipoog naar het verleden door het blaadje op de ‘é’. Deze werkt ook verrassend goed als winkelsignatuur in het straatbeeld. De stap-voor-stap-implementatie past dan ook weer goed bij het behoudende imago van het bedrijf.
8
Claire Parker, executive creative director Design Bridge: It does look much more modern, fresh and cheerful. However the colour combination, the friendly type shapes and especially the apple ‘é’ symbol all take me to a local budget supermarket brand, cheap, cheerful and accessible. Whilst dated the previous mark had a little bit more gravitas, in-keeping with the traditional expectations of an insurance company. Now the chunky typography and unsophisticated colour pallet create quite a childish effect. But perhaps this was the goal? It puts a friendlier more accessible face on what can be a daunting world to navigate.
5
Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: De nieuwe huisstijl van Univé is keurig ontworpen door Teldesign. De stijl is fris, van deze tijd en werkt goed op een online platform. Niks mis mee, zou je zeggen. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe duurzaam dit type stijl is. Het is een stijl van nu. Qua vormtaal, kleur en qua UX-design. Hij doet me denken aan de stijl van Transavia. Het zijn beide stijlen die vooral op het web hun werk moeten doen. Bij het online consumeren van allerlei verzekeringsdiensten en het boeken van tickets. Het werkt ongetwijfeld, maar ik mis ook eigenheid. Je kunt van die gekke appel en peer zeggen wat je wilt, maar ze waren wel herkenbaar. Het nieuwe logo heeft die kwaliteit van het oude logo niet. Dat wreekt zich vooral offline vrees ik. Daar verdwijnt het in het rumoer van visuele boodschappen die op passanten worden afgevuurd.
6,5
Eerder beoordeelde designs:
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024