[designpanel] Scheepvaartmuseum door Thonik
- Design
- 16 jul 2019 @ 07:39
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Visual idDesignpanel
- 16 jul 2019 @ 07:39
- Redactie MarketingTribune
De nieuwe huisstijl van het Scheepvaartmuseum is ontwikkeld door Thonik. Het ontwerpbureau gebruikte kompaslijnen als Leitmotiv. Het ontwerp blijkt controversieel, van ‘prachtige foto’s, statige sfeerbeelden en uitnodigend om te bezoeken’ tot ‘de nieuwe merkstijl belooft niet veel goeds: een introvert, elitair en stoffig museum.’
De nieuwe visuele identiteit bestaande uit logo, lettertype en leitmotiv moet het nieuwe motto van het museum - water verbindt werelden - verbeelden. Het typografische logo in lettertype Akkurat is tweetalig. De blauwtinten van de huisstijl moeten het geheel een maritieme uitstraling geven. Voor de doelgroep ‘gezinnen’ is er een uitgebreider kleurenpalet voor een speelser effect. De overkapping van de binnenplaats vormde de inspiratiebron voor de huisstijl. Het ontwerp is geïnspireerd op de kompaslijnen van oude zeekaarten. Dit leitmotiv keert in verschillende vormen, groottes en uitsneden terug in on- en offline communicatie-uitingen.
Het Scheepvaartmuseum presenteert topstukken uit één van de meest vooraanstaande maritieme collecties ter wereld. Naast tentoonstellingen op historisch vlak toont het museum werk van hedendaagse internationale kunstenaars en vormgevers. Met 350.000 bezoekers per jaar staat het museum in de top-5 van de meest populaire, leerzame dagattracties van Nederland en is een trekpleister voor binnen- en buitenlandse bezoekers.
Marc van Eck, partner Business Openers: Saai was mijn eerste idee. Het design bevestigt het archetypische idee van musea, maar wellicht niet het gewenste. Het roept wel het nautische gevoel op. Moet je dus belonen dat het past en je vermoeden bevestigt of moet je straffen voor het maken van iets dat voor de hand ligt en waarschijnlijk als behang langs je glijdt? Lastige, want voor beide voel ik wel wat. Ik moet concluderen dat het zeker niet slecht is, maar me ook niet echt raakt. Ik vind het dubbeltalige logo wel leuk gevonden en geef daar een bonuspunt voor, maar het trekt mij zeker niet naar het museum waar ik nog nooit geweest ben en toch snel eens heen moet gaan. Het wordt een mooie 6,5. Misschien ga ik volgend jaar wel.
6,5
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Een Amsterdams museum en een Amsterdams designburo, dat klinkt als de ideale combinatie. De uitkomst voelt helaas wat minder ideaal. Om te beginnen met het logo: puur typografisch, duidelijk, maar het is ook niet meer dan dat. Ik denk dat het sterker had gekund, helemaal in combinatie met het idee van kompaslijnen als centraal ‘leitmotiv’. Ik had dit heel graag op een manier - al was het maar subtiel - in het logo terug zien komen. Het idee van de kompaslijnen vind ik goed en sterk, helemaal omdat het een link heeft naar en afgeleid is van het fysieke gebouw. De toepassing vind ik veel minder sterk: het werkt verstorend met de beeldtaal, terwijl het één het ander zou moeten versterken. Op de website lijkt de huisstijl ook willekeurig toegepast. Sommige foto’s zijn wel ‘aangetast’ met kompaslijnen, andere niet. De logica ontbreekt voor mij.
5
Irene van der Zwaan, eigenaar Marketing & Zo: Prachtige nieuwe huisstijl! Als marketeer wil je dat het klopt en dat het past bij de positionering en uitstraling en dat doet het. Wellicht heeft het bureau uitgebreid gepuzzeld over het design, lettertype en logo en het klopt helemaal. De blauwe maritieme kleur en de strakke belijning, het logo modern en duidelijk voor Nederlandse bezoekers en buitenlandse toeristen. Prachtige foto’s, statige sfeerbeelden en uitnodigend om te bezoeken. Alles is mooi, rustig en overzichtelijk. De website is toegankelijk met hoofdvertaling naar Nederlands en Engels en de bezoekersinformatie vertaalt naar nog eens negen buitenlandse talen. Opvallende kleur/plek om tickets te bestellen. Gemakkelijke zoekstructuur en goed overzicht van de tentoonstellingen. Ook de pagina voor families en kinderen is extra aantrekkelijk door de actieve en enthousiaste foto’s. Kortom, heel sfeervol, passend en functioneel. Je krijgt echt zin om het museum te bezoeken! En met de vakantie voor de boeg, ga ik dit ook echt doen.
9
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Thonik is een bureau dat goed werk maakt en daarom was ik nogal puzzled door deze identiteit. Het ontwerp komt traditioneel over. De hele look & feel is nogal corporate en ouderwets. Ik kan dit project niet echt plaatsen in de traditie van Thonik.
5,5
Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: Een goede merkstijl vraagt de aandacht, intrigeert, fascineert en doet een belofte. Het tilt een tipje van de sluier op over wat je van het merk kunt verwachten. Zo trok de oude, frisse, wereldse en positieve merkstijl van het Scheepvaartmuseum mij een paar jaar geleden naar het museum, dat toen net verbouwd was. Vol verwachting liep ik naar binnen. Het was, zoals de huisstijl deed vermoeden, een heel leuk, interactief en modern (kindvriendelijk) museum. Toen bedacht ik me: hier neem ik mijn dochter mee naar toe, als ze oud genoeg is. Nu mijn dochter die leeftijd bereikt heeft, weet ik niet of ik haar nog kan verleiden en meekrijg. De nieuwe merkstijl belooft niet veel goeds: een introvert, elitair en stoffig museum. Met een beetje mazzel kan ik haar opa overtuigen mee te gaan, want de collectie en het gebouw zijn de moeite waard!
3-
Stefan Pangratz, designdirector VBAT: Het glazen dak met de kompaslijnen is inderdaad spectaculair en een fantastisch uitgangspunt. Zo wordt architectuur identiteit! Een mooi voorbeeld waarom deze twee designgebieden eigenlijk veel meer en veel vroeger met elkaar op moeten trekken. Elk vakgebied is op zoek naar de essentie; architectuur vanuit de functie en fysieke locatie; (merk)identiteit vanuit het beeld wat in onze hoofden beklijft en de juiste associaties moet oproepen. Wat dat betreft is de integratie, met enige vertraging, heel goed gelukt; zzie ook het recente voorbeeld van Amsteldok, het oude Rivierstaete-gebouw aan de Amstel. Maar hoewel de kracht van een dynamische visuele taal belangrijk is, heeft een sterke identiteit ook een ‘anker’ nodig, een onderscheidend logo met eigen karakterkenmerken. Iets wat niet altijd toegepast wordt, maar vaak wel voor een sterker totaalplaatje zorgt.
8
Jop Quirindongo, eigenaar Lowres Creative Studio: De rationale en de keuze om een grafische vertaling van het bekende dak van het Scheepvaartmuseum in de nieuwe huisstijl te verwerken, snap ik helemaal, maar ik was best een beetje teleurgesteld na het zien van deze huisstijl. De beleving van het museum zelf - met name de collectie boten buiten - voel ik niet terug in de identiteit. Het voelt allemaal erg zakelijk en afstandelijk en dat vind ik jammer.
3
Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg: Hier is iets grappigs aan de hand. Normaal gesproken gaat het ongeveer zo: een organisatie heeft een wat saaie corporate huisstijl, Thonik komt langs en de zon gaat schijnen. Zakelijke veiligheid legt het dan af tegen frisse vrolijkheid. Nu lijkt het omgekeerde aan de hand. Het Scheepvaartmuseum wil een nieuwe koers varen onder het motto 'Water verbindt werelden' en daar hoort een nieuwe huisstijl bij. Thonik heeft een stijl ontworpen, die waarschijnlijk minder concurreert met maritiem historische beelden dan dat de oude stijl van Enchilada gedaan zou hebben. En het kan ook best zijn dat deze stijl wat beter bij de nieuwe koers past. Ik kan dat moeilijk beoordelen op basis van de achtergrondinformatie die ik kan vinden. Er is helemaal niks mis met die stijl, maar een beetje saai is hij wel.
7
Eerdere designpanels:
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024