[designpanel] Mahler Festival 2020 door VBAT

  • Design
  • 29 aug 2019 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idDesignpanel

In 2020 organiseert Het Concertgebouw voor de derde keer het Mahler Festival en VBAT ontwikkelde de aankondigingsposters.

Mahler door VBAT

In 2020 organiseert Het Concertgebouw voor de derde keer het Mahler Festival, uitgevoerd door vier orkesten die Gustav Mahler (1860-1911) ooit zelf dirigeerde: de New York Philharmonic, de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest. Mahler vond in Amsterdam ‘een tweede muzikaal vaderland’ en Willem Mengelberg (1871-1951 en bijna 50 jaar dirigent van het Concertgebouw-orkest) noemde hem ‘de Beethoven van zijn tijd’. Toen Mahler echter Todtenfeier speelde voor dirigent Hans von Bülow (1830-1894) was Von Bülow’s reactie: ‘Als dit muziek is, dan begrijp ik er niets meer van’. In Wenen, Berlijn en andere muzikale wereldsteden was Mahler geliefd, op zijn symfonieën na, daarvoor moest hij naar Amsterdam: ‘De muziekcultuur in Nederland is verbijsterend. Zoals deze mensen kunnen luisteren!’ De door VBAT ontwikkelde stijl van de aankondigingsposters noemt het bureau ‘een mix van geometrische omlijsting geïnspireerd door de creatieve stroming de Wiener Werkstätte, waar Mahler ook aan gelieerd is en een illustratieve invulling die zijn oorsprong vind in de illustraties uit het boek Des Knaben Wunderhorn dat door Mahler muzikaal vertolkt is. De rijke belevingswereld van Mahler vormde de bron voor de onderwerpen van deze illustraties en elke illustratie symboliseert een thema uit een Mahler-symfonie.’ Alle passe-partouts voor het Mahler Festival zijn inmiddels uitverkocht.

Designpanel over Mahler door VBAT

MARKETEERS

Marc van Eck, partner Business Openers: Een knap staaltje werk voor een hele knappe componist. Samenhangend en toch ook bijzonder raar. Het zou de beschrijving van het werk van Mahler kunnen zijn en ook voor het design. Het spreekt me eigenlijk niet aan, maar ook dat geldt voor beide :-). Ik kan dus ook alleen maar positief zijn, mooi of lelijk doet er niet toe. Of het goed is, is de vraag en dat is het. En dan valt eigenlijk alleen de illustratie van Mahler zelf tegen, die is zoals verwacht. Jammer toch. Een mooie 8,5.

8,5

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Ik ben geen kenner van de muzikale composities van Mahler, maar bij het zien van de illustraties die VBAT ontwikkelde voor het Mahler Festival, ben ik meteen verkocht. Het is bijzonder èn het is mystiek door de combinatie van gedetailleerde illustraties in opvallende kleuren, een diepdonkere achtergrond en de felgele omlijsting. Het lijkt een perfecte combinatie van de bijzondere symfonieën met ieder hun eigen illustratie. Het maakt nieuwsgiering, roept een heel eigen wereld op. Dit wil je zien, voelen, horen….maar helaas, het is al uitverkocht!

9

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Overzichtelijke website met praktische informatie over het Mahler Festival 2020. Eigenlijk een slimme landingspagina, die verbonden is met de website van het Concertgebouw. De keuze voor de naam Mahler Festival 2020 is goed. Kort en bondig omschreven: wanneer het is, wanneer de kaartverkoop start en interessante achtergrondinformatie. Goed hoog vindbaar in Google en met de klinkende A-merk orkesten als de New York Philharmonic, de Wiener Philharmoniker, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest zelf. Het verbaast mij niet dat de concerten al bijna zijn uitgekocht. Dit is een topfestival voor klassieke muziekkenners. Eén mailing naar het klantenbestand en dan zit het al bijna vol. Kortom, zeer succesvol door het concept, vanwege de bekendheid van Mahler en de beroemde orkesten, maar of het design nu zoveel toevoegt weet ik niet.

6

DESIGNERS

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Het is een heel eigen stijl en wereld die wordt neergezet. Onderscheidend van de ‘industry code’ in posters voor concerten. Dat vind ik er sterk aan. De downsides: de illustraties vind ik niet echt sterk en mede daardoor lijken de posters ook wel op boekcovers voor kinderverhalen. Het legt in beeld ook nogal de nadruk op de dark side van Mahlers muziek.

6

Alef de Jong, oprichter/creatief strateeg Wunder: Ik ben geen Mahler-kenner en tastte daarom volledig in het duister wat ik met deze reeks posters aan moest. In de begeleidende tekst kon ik lezen dat de illustraties de negen symfonieën verbeelden, maar nog steeds weet ik niet helemaal waar ik naar kijk. Als ik het als illustraties beoordeel, dan is het mooi en voor Het Concertgebouw spannend en gedurfd. Als poster is het totaal niet communicatief en het mist slimme copy om de boodschap in te koppen. Daarom beoordeel ik het alleen als illustratie en dan geef ik een kleurrijke 7.

7

Jop Quirindongo, eigenaar Lowres Creative Studio: Een mooie, illustratieve campagne voor het Mahler Festival, waar veel liefde in is gestopt. Niet zoveel op aan te merken. Ik ben alleen benieuwd voor welke doelgroep dit is gemaakt. De Mahler-fans komen waarschijnlijk toch wel, maar als men een nieuw publiek kennis wil laten maken met Mahler, vraag ik me af of het voor die groep aansprekend genoeg is.

7

Roel Stavorinus, design- en communicatiestrateeg: Ik vind het werk van VBAT voor het Mahler Festival 2020 prachtig. De beelden staan op zichzelf, zijn sterk geïllustreerd en laten nog genoeg aan de verbeelding over. Het is me ook duidelijk waar het over gaat en je begrijpt best dat elke symfonie zijn eigen beeld heeft. Ik ben ook blij dat die grafische vormen uit de stijl van het Concertgebouw in deze beelden wegvallen. Ik vind die niet bijzonder sterk. Maar ze hebben natuurlijk wel een functie, namelijk het verbinden van de diverse communicatie-uitingen ván het Concertgebouw mét het Concertgebouw. En dat is mijn grootste kritiek: ik zie de samenhang niet met de rest van de stijl. En ook op de website zie je dat niet is nagedacht over een integratie van deze stijl met een bestaande online omgeving. Alles wat zo mooi is vormgegeven in die posters, gaat verloren in de site. Dat is een gemiste kans. Ik geef dan ook twee cijfers. Voor het design een 9 en voor de koppeling met de Concertgebouw-stijl en vertaling naar online een 2.

5,5

Eerdere designpanels:

91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum































































































Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken