[designpanel] Bonnefanten door Barnbrook
- Design
- 12 mrt 2020 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Visual idDigital designDesignpanel
- 12 mrt 2020 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
In deze aflevering van Designpanel aandacht voor de nieuwe huisstijl van het Maastrichtse Bonnefanten-museum door het Engelse designbureau Barnbrook, dat eerder albumhoezen voor David Bowie ontwierp.
Tegelijk met de nieuwe huisstijl presenteert het museum ook een nieuwe website, waarop de volledige collectie online is te bekijken. Het museum zelf over de nieuwe huisstijl: ‘Wij beginnen het nieuwe jaar volledig in feestelijke stijl, met de lancering van de nieuwe huisstijl van het museum die een complete metamorfose heeft ondergaan. De indrukwekkende architectuur van het door Aldo Rossi ontworpen gebouw is door Barnbrook - een van de bekendste en meest gewaardeerde onafhankelijke creatieve studio's van Groot-Brittannië - vertaald naar een expressief, schurend, verrassend en in your face nieuw overall design. Passend bij waar het Bonnefanten voor staat: eigenwijs, kleurrijk, inspirerend, en allesbehalve mainstream. Tegelijk met de nieuwe huisstijl presenteren we ook een nieuwe website, met dezelfde look & feel, waarop ook de volledige Bonnefantencollectie online is te bekijken.’ Het woord is aan ons panel.
Marc van Eck RM, MD & co-founder New Growth Strategies: Voor een, naar eigen zeggen, eigenzinnig museum een nieuwe huisstijl maken, is supercool en dan mag je lekker gek doen. Barnbrook, dat ook voor Bowie heeft gewerkt, heeft deze uitdaging met verve opgepakt. Het Engelse bureau heeft een onleesbare letter bedacht met daarin allerlei friemeltjes en dan ook nog zoveel mogelijk in onleesbare kleuren. Dat leidt tot verrassende resultaten: ik las in ieder geval dat ze elke vrijdagavond een BEF-bijeenkomst hebben; lijkt mij zeker eigenzinnig in deze tijden. Als je doorklikt, kom je op veel leesbaardere pagina’s met voor de hand liggende inhoud èn uiterlijk en dat contrast is mij te groot. De foto van de medewerkers ziet er zelfs uit als een schattig schoolreiskiekje. Het geheel komt mij te weinig authentiek over en niet consistent.
3
Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Het Bonnefanten bestaat 25 jaar en dat is een mooie aanleiding voor een nieuwe huisstijl. Er zit duidelijk eigenheid en persoonlijkheid in de nieuwe identiteit. Ik vind het uiterst creatief door de vormgeving van het lettertype, maar wat mij betreft streeft het z’n doel voorbij. De leesbaarheid van de letters is door de vorm en de kleur matig. Bovendien vraagt het erg veel aandacht en leidt het af van waar het nou werkelijk om gaat in een museum: de kunstwerken zelf. Een ondersteunende rol in plaats van een hoofdrol was passender geweest. Hopelijk lukt het met deze nieuwe dominante stijl om dit jaar het bezoekersaantal weer flink te laten stijgen, want daar gaat het uiteindelijk om.
6
Irene van der Zwan, Marketing- en Relatiemanager MKB Amsterdam: De nieuwe website van het Bonnefanten ziet er speels en apart uit. Het creatieve logo en de belettering van de hoofdstukken passen bij het gebouw, de gevarieerde collectie en de diversiteit van het museum. Op de homepage staat een mooi overzicht met goede foto’s van de tentoonstellingen die er nu zijn, die verwacht worden en de permanente collectie. Ook het archief is aantrekkelijk vormgegeven – apart, die doorgestreepte data - en oogt rustig door de mooie vormgeving. Echter, de website is op moment van kijken nog niet helemaal af. Het archief dient nog in het Engels vertaald te worden en ik mis de online tickets. De pagina’s laden traag - dat kan ook liggen aan de wifi van het wintersporthotel waar ik nu verblijf - maar voor de rest helemaal goed met zelfs een online museumwebshop erin. Ik geef nu een 7, maar het heeft de potentie van een 9 als het helemaal af is.
7
De foto van de medewerkers ziet er uit als een schattig schoolreiskiekje
Willem van Wijk, eigenaar Groei Marketing: Het Bonnefanten heeft de huisstijl veranderd van zeer neutraal naar volledig in your face. En terecht! Bonnefanten is één van de museale parels van het Zuiden en is gehuisvest in het zo unieke, kenmerkende en karakteristieke door Aldo Rossi ontworpen gebouw. En juist dit gebouw is de basis voor (letterlijk) de nieuwe huisstijl. Daarmee creëert het een volledig eigen stijl wat zo typerend is voor het museum zelf. En daardoor klopt het. Nog even los van de naadloze doorvoering in andere uitingen. Door het weglaten van de toevoeging ‘museum’ wordt een groter platform gecreëerd dan alleen het instituut zelf en hierdoor kan het Bonnefanten doorgroeien van een geliefd provinciaal museum naar een landelijk omarmd kunsticoon. Hulde, zelfs als het een tikje moeilijk leesbaar is, vandaar de min.
9-
Priscilla Brusselaars, senior designer Buro Rietveld: Deze nieuwe huisstijl is behoorlijk in your face. Het geheel is visueel sterk en daar hou ik van. Het bijzondere is dat de typografie, de vormtaal en het logo één geheel vormen. De letters zijn beeldmerken op zich, waarmee het logo is samengesteld en de vormtaal is ontwikkeld. Hierdoor zullen alle uitingen visueel goed bij elkaar passen, wat extra stijlelementen overbodig maakt. Met deze huisstijl verwacht je een verrassende kijk op collecties en tentoonstellingen. Als dit de briefing is geweest, dan is het zeker geslaagd. De website heeft een kleurenpalet dat schuurt en het design is niet altijd even goed voor de leesbaarheid. De wisselingen in kleur en letters maken het druk en onoverzichtelijk, wat ten koste gaat van de gebruiksvriendelijkheid. De nieuwe huisstijl is erg eigen en zit slim elkaar. Helaas is men wel wat doorgeslagen in de doorvertaling van de huisstijl naar de website.
7
Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Het Bonnefanten is, naar eigen zeggen, een verrassend en onderscheidend museum en dat kun je zeker ook zeggen over de nieuwe visuele identiteit. Een 10 voor durf en lef, alleen vind ik dat de stijl erg veel aandacht vraagt, vrij dominant aanwezig en qua uitvoering teveel circus is. Daarom denk ik dat de nieuwe huisstijl geen lang leven beschoren is.
5
Stefan Pangratz, design director: De naam als beeld, waarom niet voor een museum? Maar kan de identiteit van een kunstmuseum ook te speels, te opvallend, te expressief zijn? Of is het juist de bedoeling van dit soort musea de grenzen van conventies op het gebied van hun eigen branding op te zoeken? Bonnefanten heeft voor een creatieve en opvallende weg gekozen, die volgens mij heel goed past bij hun propositie, maar ik heb twijfels of het illustratieve karakter de herkenning van de merknaam niet in de weg zit. Boijmans Van Beuningen heeft dit volgens mij best goed opgelost door de naam in een goed leesbare letter in de communicatie te integreren.
7
Kan de identiteit van een kunstmuseum ook te speels, te opvallend, te expressief zijn?
Roel Stavorinus, merk- en designstrateeg: De nieuwe huisstijl van het Bonnefanten is eigenwijs en uitgesproken. Kleur en vorm knallen je tegemoet. Of ik het heel mooi vind, weet ik niet en heel toegankelijk is het niet, maar ik word er wel blij van. Heerlijk dat een organisatie weer eens lef toont, in deze tijden van ‘blanding’. Helaas kunnen we niet goed zien hoe de stijl gebruikt zal worden. We moeten het doen met wat we zien op de website en het sporadische dat we op social media kunnen vinden. Verzoeken aan het museum om meer beeld op te sturen hebben tot nog toe niet tot succes geleid. Ik vind dat dom. Een huisstijl is een strategisch instrument en heeft een rol in de communicatie met stakeholders. En hoe je die ook vormgeeft, uiteindelijk word je beoordeeld op je gedrag. Vandaar maar een magere 5.
5
Dit designpanel stond in MarketingTribune 04, 2020. Het beeld is van de website van het museum.
Eerdere designpanels:
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97. Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy
60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin
50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or door Design Bridge
40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex
30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport
20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns
10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024