Design tijdens corona: 'Designers moeten opnieuw leren presenteren'

  • Design
  • 15 mei 2020 @ 08:01
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijRetail

MarketingTribune in gesprek met Loe Limpens, co-founder & managing partner Yellow Dress Retail, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau.

Hoe gaat het?
Wij werken vooral voor internationale en nationale retailers. Hierdoor lijkt ook ons risico verdeeld. Zo ging onze Chinese klant alweer vol aan de gang, toen Europa nog midden in een lockdown zat. Maar ook wij zien dat klanten, die direct of indirect getroffen waren, projecten (tijdelijk) stopzetten. Daarnaast zagen we dat onze foodretailklanten afgelopen weken alle handjes nodig hadden om de operatie draaiende te houden. Gelukkig zien we nu ook weer de eerste tekenen van herstel en de opstart van (nieuwe) projecten.

Heeft Yellow Dress nog corona-initiatieven ontwikkeld?
We hebben besloten om de niet verkochte uren te doneren aan goede doelen, startende ondernemers en aan opdrachtgevers die nu geen budget meer hebben voor marketing. Zo houden we de creatieve motor van het bureau draaiende en bieden we een helpende hand.

Wat zie jij momenteel als grootste uitdaging?
Letterlijk soms inspiratie en sparren op de vierkante mm, op zoek naar nieuwe vormen van samenwerken, communicatie.

Dit is het moment om zaken anders aan te pakken en welke rol kunnen wij hierin gaan spelen. Maar ook hoe vatten we dit snel veranderde tijdsbeeld in design.

Hier ziet de wereld er over vijf maanden uit?
Ik denk en hoop dat we globalisering op een nieuwe wijze gaan bekijken; voor de mens veel minder reizen en veel meer via moderne communicatiemiddelen met elkaar meeten en overleggen. Dit betekent voor designers dat we opnieuw moeten leren presenteren. Onze ideeën digitaal over de bühne brengen is een nieuwe sensatie.

Voor producten zal lokaal en regionaal het nieuwe credo worden, klanten willen weten waar hun koopwaar vandaan komt en wat ermee gebeurt is voordat het op hun tafel staat. Als mens en dus ook als bureau zullen we ons aan moeten passen aan de nieuwe werkelijkheid; dat er veel minder zekerheden bestaan dan in het verleden. Als mens moeten we veel flexibeler zijn en ook als onderneming moeten we flexibel opereren. Dit zal de interne structuur van designbureaus enorm veranderen en nieuwe samenwerkingsvormen voortbrengen.
 














Lees ook:
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas, DDB Unlimited





Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken