Design tijdens corona: 'Hij die zich aanpast overleeft'
- Design
- 12 mei 2020 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijPackaging design
- 12 mei 2020 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
MarketingTribune in gesprek met Steven de Cleen, strategy director/oprichter ProudDesign, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau.
Hoe gaat het?
Veel voor weinig, maar nog steeds niet chagrijnig 😉
We hebben met ProudDesign best wel last en profijt van deze crisis. Zakelijk is het minder, maar inhoudelijk meer. De omzet zakt sterk, met name als klanten hun omzet in foodservice hebben. Supermarktmerken hebben moeite om alles te produceren door de gestegen vraag. Iedereen is meer gefocust op de korte termijn en omdat wij met klanten aan de toekomst werken, loopt dat vertraging op of valt het zelfs stil. Daarnaast is het samenwerken zonder direct en fysiek contact anders. Ook in ons vak is oogcontact soms beter dan een geschreven debrief. Projecten duren intern en extern langer dan voorheen.
De tijd die overblijft gebruiken we om fysiek, digitaal en geestelijk op te ruimen. Goed moment om naar website en socialmediastrategie te kijken. De kinderen van de kapper hebben ook altijd lang haar, zeggen we maar.
Heeft ProudDesign corona-initiatieven ontwikkeld?
Zeker en met wisselend succes. De kleinere klanten en merken kunnen sneller en spontaner reageren dan de grotere. Je merkt dat het management van grote bedrijven niet ondernemend genoeg is en risico's uit de weg gaat. Dat is jammer, want juist nu is het moment om je betrokkenheid te tonen en je merk menselijk te maken.
Een mooi voorbeeld is brouwerij Hoop, dat zijn horeca-omzet zag verdampen, maar met een fresh beer drive en online proeverij wordt er elke week aan de omzet getrokken.
Vaak doen we ook spontaan voorstellen omdat we de situatie en het merk waar we - lang - voor werken goed begrijpen.
De groei van digitaal shoppen is natuurlijk versneld. Ook voor verpakkingen wordt online steeds belangrijker. We zijn bezig met een online foodmerk, dat direct van producent naar consument gaat, zonder tussenhandel.
Wat is momenteel voor designers de grootste uitdaging?
Ook designers moeten leren alleen en thuis en toch samen online te werken. Als de scholen en kinderopvang weer open gaan, is dat een hele verbetering voor de concentratie! Maar ook dat je inziet dat de enige constante in dit alles de constante verandering is. Hij/zij die zich aanpast, overleeft. Ontwerpers moeten korte en lange termijn impact van design doorgronden met meer strategische designactivatie. Een levend merk blijven aankleden, elke dag. Iedereen is een designer tegenwoordig, kijk naar de creativiteit die vrij komt als iedereen thuiszit. Maar zij die snel reageren én goed nadenken hebben de toekomst. Statisch ontwerpen en logo's plakken is dood. Design is een ambacht, een craft waar designers het verschil kunnen maken met hun aandacht, zeker nu we wat extra tijd hebben. Maar snelheid - time to market - wordt cruciaal.
Hoe ziet de designwereld er over 5 maanden uit?
De integratie van packaging design binnen merkcommunicatie wordt steeds belangrijker. Ik verwacht dat er een verdere en snellere integratie in communicatie ontstaat. Het is tijd voor packaging design om zich aan te sluiten bij brand design. De samenwerkingen die wij zelf als kleiner bureau al van nature hebben - met andere designbureaus, reclamebureaus, structural design agencies, digital agencies en merkstrategen - worden steeds belangrijker. Zodat klanten niet meer alleen zelf de regie hoeven te voeren, maar het collectief het merk ondersteunt.
Ik ben bijvoorbeeld door een klant gevraagd voor een tweemaandelijks designconsult, waarbij alle designinitiatieven op tafel komen. Zonder dat we alles zelf hoeven te doen, wordt onze kennis van merk en design zo benut.
Lees ook:
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing