Design tijdens corona: 'We hebben vanaf dag één het roer omgegooid'

  • Design
  • 29 mei 2020 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designMaatschappij

MarketingTribune in gesprek met Jeroen van der Meer, ECD & MD Europe bij creative production company MediaMonks: ‘Ook opa’s en oma’s gaan aan de hangouts, facetime en ander middelen om te connecten.’

Hoe gaat het?
Het gaat goed! Naar omstandigheden natuurlijk, want het is voor ons net zo’n challenge als voor ieder ander. Het was even wat geregel in het begin, maar ik sta er van te kijken hoe soepel het uiteindelijk allemaal verlopen is. Het hele bedrijf is naar WFH verhuisd in minder dan een week tijd.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
Ja, we hebben vanaf dag één het roer omgegooid en we zijn intern gaan kijken naar waar er problemen konden ontstaan naar aanleiding van de nieuwe regels, bijvoorbeeld bij onze partners. Daarop hebben we meerdere oplossingen in gang gezet, bijvoorbeeld fysieke evenementen omzetten naar een digitaal format en filmshoots produceren met kleine crews en op 1,5 meter afstand.

Wat zie jij momenteel als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Als creatief heb je mensen om je heen nodig, misschien niet altijd, maar over het algemeen maak je elkaar en het werk beter door hierover in gesprek te gaan. Nu is het team gewend om in mail en hangout te duiken om elkaar op te zoeken, maar niks werkt zo snel als een snelle vraag aan de persoon naast je. Dus de grootste uitdaging is jezelf aan het werk houden en als je vastloopt even te connecten met die ene collega die je even verder op gang kan helpen.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
Ik heb mijn kristallen bol op het werk laten liggen, maar ik denk er het volgende over: Na vijf maanden zijn we nog digitaler! Een hoop bedrijven hebben sneller dan ooit een volledige transformatie gemaakt naar digital. Ook opa’s en oma’s gaan aan de hangouts, facetime en ander middelen om te connecten en het is allemaal digitaal. Dus er gaan nog meer uitdagingen komen om dit allemaal slim en aantrekkelijk te maken. Ook verwacht ik dat we (in ons geval) nooit meer terug gaan naar volledig op kantoor werken. Daarnaast valt het me op hoe flexibel mensen zijn in hun werkuren. Het zal uiteraard te maken hebben met het feit dat er niet zo heel veel te doen is daarbuiten, maar iedereen is vrij flexibel in het oppakken van projecten in de avond of in het weekend. Wat mij betreft mag dat blijven (in een gezonde vorm uiteraard) in de nabije toekomst. Dus gas erop als het nodig is (maakt niet uit op welk moment) en relaxen als het rustig is.









MediaMonks is partner van Dutch Digital Design.

Lees ook:
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited












Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken