Albert Heijn meest succesvolle soundlogo van Nederland

Albert Heijn meest succesvolle soundlogo van Nederland
  • Design
  • 15 sep 2023 @ 09:19
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branding

Tijdens de eerste editie van de Nederlandse Sound Logo Top-30 viel de jingle van Albert Heijn in de prijzen. Douwe Egberts en Kruidvat bekleden de 2e en 3e positie. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency Tambr en neuromarketingbureau Unravel.

Niels de Jong, muzikaal strateeg bij Tambr: ‘Met het lanceren van deze top-30 wordt een belangrijke stap gezet naar een nationale benchmark voor prestaties op het gebied van muzikale marketing. Het gebruik van soundlogo’s wint aan populariteit, maar er was nog geen manier om de prestaties van audio-assets te vergelijken met een nationaal gemiddelde. Daar brengt onze benchmark verandering in.’

Merkverwarring
Het gemiddelde soundlogo blijkt slechts bij 28% van de Nederlanders de associatie met een merk op te roepen. Willemijn van Hussen, commercieel directeur bij Tambr: ‘De opdracht aan marketeers is dus vooral om te blijven investeren in het bereik van hun merkgeluid; een strategie die je terugziet bij succesvolle merken als Albert Heijn, Hornbach en Kruidvat.’
Als luisteraars bekend zijn met een bepaald soundlogo, dan wordt dat in 48% van de gevallen toegewezen aan het juiste merk. Hussen: ‘Dat lijkt heel wat, maar betekent vooral dat bij het horen van de meeste audiologo’s een concurrent wordt genoemd in plaats van het correcte merk. Het ontwikkelen van een uniek en herkenbaar soundlogo blijkt voor veel merken een behoorlijke uitdaging. De expertise en creativiteit die hierbij komt kijken ligt kennelijk nog niet voor het oprapen."

Jonkie Campina toch in top-10
Het nieuwe merkgeluid van Campina is de jongste notering in de top-10. Het pas in 2022 gelanceerde soundlogo wordt nu al door 59% van de luisteraars gelinkt aan Campina. De Jong: ‘De combinatie van een unieke sound en een crossmediale mediastrategie werpt hier z’n muzikale vruchten af.’

Meest bekende soundlogo’s: 'Kent u dit geluid?'
1 Albert Heijn
2 Douwe Egberts
3 Kruidvat
4 Hornbach
5 Netflix
6 Jumbo
7 Bol.com
8 McDonald's
9 Randstad (oud)
10 Unox

Best herkende soundlogo’s: 'Van wie is dit geluid?'
1 Albert Heijn
2 Douwe Egberts
3 Bol.com
4 Kruidvat
5 Randstad (oud)
6 Netflix
7 Hornbach
8 McDonald's
9 Jumbo
10 Campina

TAMBR
‘Met expertise in marketing en muziek bouwt Tambr aan een beter klinkende wereld. Van kenmerkende soundlogo's tot complete muzikale huisstijlen. Met behulp van hun unieke datagedreven methode helpt Tambr marketeers zo de kracht van sonic branding optimaal te benutten.

UNRAVEL RESEARCH
‘Neuromarketingbureau Unravel Research maakt goede marketing nog beter. Onze missie: minder onderbuik, meer onderbouwd. Met technologie zoals Eye Tracking, EEG en associatietests maken wij het onbewuste meetbaar en juist daarin liggen voor merken groeikansen verscholen.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken