[column] Bentley: 5,31 strekkende meter stijl en klasse
- Design
- 25 jan 2023 @ 14:47
- Link
-
Jos van den Bergh
strategy director
Bureau CRC - Geen tag
- 25 jan 2023 @ 14:47
- Jos van den Bergh
Het is altijd genieten als een ‘expressed’ Bentley je pad kruist. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker, want het aantal Bentley-eigenaren neemt toe. Het merk trekt kopers aan die graag extravagante combinaties bestellen, zo constateert onze columnist Jos van den Bergh tevreden.
Auto’s die stuk voor stuk een portie Wow-factor naar het asfalt brengen. Ik rijd regelmatig door de UK, een van mijn favoriete landen, en juist daar vinden de Bentley-modellen gretig aftrek. Zeker in de regio ten zuiden van Londen, waar de gemiddelde rijkdom in sommige suburbs tot ongekende hoogte is gestegen.
Daar tussen de landhuizen kom je aan de lopende band Bentley-modellen tegen. Zoevend over de net iets te smalle wegen met direct daarnaast de karakteristieke groene heggetjes.
In die setting doet zo’n Bentley Flying Spur het extra goed. Bij voorkeur in tinten als Orange Flame of St. James Red en hoewel de smaak van Bentley onlosmakelijk met die van het Verenigd Koninkrijk verbonden is, verkopen de Britse luxeauto’s elders inmiddels net zo goed. Nooit eerder is het succes van Bentley immers zo groot geweest.
Afgelopen zomer was Bentley aanwezig op het Concours d’Élegance op Paleis Soestdijk. Rond het royale paviljoen in de paleistuin stal het Bentley-gamma op koninklijk gras de show. Ook hier geen gebrek aan uitgesproken kleurencombinaties van lak en leder. Wie Bentley kiest, zegt immers goodbye tegen zijn of haar anonimiteit.
Bij Bentley kies je bewust voor stijl en klasse. VIPS van het merk worden tijdens de Concours-dagen opgehaald en weggebracht in een St James Red Bentley Flying Spur.
Dat betekent 5,31 strekkende meter aan topklasse limousine in een kleur die eerder aan een Italiaans sportautomerk dan aan een stijlicoon zoals Bentley doet denken.
Je vindt dan ook niet snel een meer uitgesproken auto dan deze smakelijk aangeklede Flying Spur en iedereen met enig gevoel voor mode kan alleen maar toegeven dat deze sportlimousine ‘brandweerrood’ uitstekend kan hebben. Met dit soort opvallende auto’s trekt Bentley zijn kleurrijke publiek.
Eindeloze optielijst
Bentley heeft met z’n fraaie designs, topklassematerialen en smaakvolle combinaties de juiste toon te pakken en dat blijkt heel duidelijk uit de meest recente verkoopaantallen. Die gaan door het met alcantara bekleedde dak. Vorig jaar was voor veel autofabrikanten dan misschien een lastig jaar vanwege onderdelentekorten en productieperikelen, maar juist Bentley verkocht meer auto’s dan ooit tevoren. Bij andere merken zit het gebrek aan onderdelen vooral bij optierijke modellen met veel elektronica, maar hoewel Bentley alleen maar auto’s met luxe en eindeloze accessoirelijsten bouwt, zijn er ondanks de schaarste in de auto-industrie meer Bentleys dan ooit afgeleverd. Nooit eerder heeft het stijlvolle autohuis zoveel kopers met hun luxueuze auto’s verblijd. Onderdelentekorten of niet.
Meer dan 15.000
Bentley Motors verkocht in 2022 in totaal 15.174 auto's. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van het vorige recordjaar 2021.
De stijging van het luxe salesvolume is daarmee een structurele (Britse) weg omhoog geworden en bereikt het luxe automerk voor het eerst meer dan 15.000 auto’s per jaar. Een belangrijke prestatie die gedreven wordt door de toenemende vraag naar Mulliner-personalisatie waarbij geen combinatie of optie te gek is. Mulliner lijkt uitgevonden voor kopers die een volstrekt eigen auto willen configureren.
Een andere factor die de salesvolumes van Bentley pusht zijn de nieuwe gehybridiseerde modellen.
Het bestverkochte model is de Bentley Bentayga en zelfs in zijn 6e verkoopjaar is deze volumineuze SUV goed voor maar liefst 42 % van de totale Bentley-sales. Ook de Continental GT en GT Convertible blijven met bijna een derde van het totale verkoopaantal goed scoren. De op performance gerichte GT Speed, de meest dynamische straatauto die Bentley ooit bouwde, was in z’n eentje goed voor een score van 31 % van de modellenmix. Bij Bentley mag het wat kosten.
Extravagantie als key driver
Terug naar mijn favoriet, de Bentley Flying Spur en goed voor 28% van het totale salesvolume. Juist bij deze lang gestrekte auto komen alle exotische combinaties die er mogelijk zijn tot hun recht. Extravagantie ten top. Of het nu in Khamun bij Mulliner (felgeel), Apple Green of Kingfisher by Mulliner (babyblauw) is. Bij deze luxe vierdeurs grand tourer, ’s werelds beste limousine zo claimt Bentley zelf, verwacht je die bijzondere samenstellingen niet en juist dat maakt de auto dan zo begerenswaardig. Net zoals de St James Red Flying Spur deze zomer op het Concours d’Élegance een echte eyecatcher was, zetten dit soort auto’s de doelgroep aan het denken en worden kleurrijke kopers vol enthousiasme de luxury koopfunnel ingetrokken. Ik weet beslist niet zeker of het succes van Bentley te danken is aan al die hippe kleurtjes, maar het zou zo maar kunnen zijn dat niet de hybride motoren, maar de extravagantie van het Mulliner-label de échte reden van het succes van Bentley is.
Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl
-
Jos van den Bergh
- Werkt bij: Bureau CRC
- Functie: strategy director
- Website:https://crc-online.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024