[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam

[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam
  • Design
  • 28 mrt 2023 @ 09:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenTrends

Het is altijd spannend als een nieuwe winkel zijn deuren opent. Zeker als het gaat om een concept dat zich richt op duurzaamheid en inclusiviteit, zoals 'Tomo'. Het eerste circulaire warenhuis van Nederland. Voor RetailRadar en MarketingTribune is Esmée van Venrooij op bezoek geweest om de eerste reacties van klanten te peilen.

Wat meteen opvalt bij Tomo, is de vriendelijke en gastvrije sfeer. In plaats van verkopers zijn er hosts, die het verhaal van Tomo en de merken vertellen. Als we de eerste reacties van klanten op Tomo horen, lijkt het erop dat het nieuwe concept goed wordt ontvangen. Mensen zijn nieuwsgierig en vinden het concept mooi. Mensen die duurzaamheid minder belangrijk vinden, kunnen het concept misschien minder aantrekkelijk vinden. Maar door het verhaal van de hosts wordt meer context gegeven, waardoor het concept meer gaat leven.


Er is tot heden één klant geweest die aangaf de prijzen te hoog te vinden en niet geïnteresseerd was in het duurzame aspect. Volgens Tomo wordt men zich pas bewust van de werkelijke prijs van kleding wanneer het verhaal achter de merken wordt verteld. Ze zien zichzelf ook niet als te duur, anderen zijn simpelweg te goedkoop. 

We spreken ook een dame die de winkel verlaat zonder iets te kopen. Zij was de winkel binnengelopen omdat het nieuw was. Dat het volledig draait om duurzaamheid was haar niet bijgebleven. De missie van Tomo is om van duurzaam winkelen het nieuwe normaal te maken. Maar dit betekent niet dat Tomo zich alleen richt op klanten die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Het is belangrijk dat Tomo ook gezien wordt als een leuke en mooie winkel met mooie spullen. Want als je enkel focust op duurzaamheid, trek je mogelijk niet voldoende klanten aan. Er wordt dus gericht op een klantenkring die niet primair focus heeft op duurzaamheid.


Er is ook nog ruimte voor verbetering. We spreken klanten die naar binnen waren gekomen omdat duurzaamheid hen aanspreekt. Enkel missen ze her en der nog wat sprankeling en premium gevoel. Ook is het te subtiel dat Tomo kleding verhuurt en vintage kleding verkoopt in de winkel. Terwijl dat juist een belangrijk aspect is aan de circulariteit. Tomo is nog bezig met het vinden van de beste invulling voor de kledingverhuur- en verkoopconcepten. De komende weken wordt er nog volop bekeken hoe het geoptimaliseerd kan worden.


Het is duidelijk dat Tomo meer is dan alleen maar duurzaamheid. Het gaat om het bieden van een geweldige winkelervaring en het vertellen van het verhaal van elk merk. Het is mooi om te zien dat er aandacht wordt besteed aan duurzaamheid en inclusiviteit. En dat Tomo een concept is dat blijft evolueren en groeien. Er staan nog andere vestigingen en een webwinkel op de planning. We blijven Tomo volgen en zijn benieuwd naar hun verdere ontwikkelingen. Het lijkt erop dat Tomo een voorbeeld kan zijn voor de retailwereld, waar duurzaamheid en inclusiviteit steeds belangrijker worden.

Esmée van Venrooij
retailstrateeg Jump Retail

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken