[column] Ontdekking van het nieuwe MG

[column] Ontdekking van het nieuwe MG
  • Design
  • 5 jul 2023 @ 08:02
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

In het afgelopen jaar heeft het van origine Britse automerk MG Motor een compleet nieuw modellenpallet geïntroduceerd. De MG line-up van vier volledig elektrische modellen en een hybride SUV vormt in een tijd van snel oplopende autoprijzen voor consumenten een plezierig geprijsd alternatief.

Bovendien zien de nieuwste MG-modellen er ook nog eens heel eigentijds uit, een contrast met de klassieke roadsters van weleer. Hoewel al sinds 2006 Chinees eigendom helpt de klassiek Britse merkhistorie MG vandaag nog altijd bij het in de markt zetten van nieuwe modellen. Er is immers al merkherkenning en veel andere nieuwkomers op de automarkt moeten daarin nog langdurig investeren. Belangrijkste uitdaging voor importeur Van Mossel Automotive daarbij is het laten ervaren van de nieuwe MG Motor merkidentiteit. De typisch Britse heritage wordt bij het MG van nu immers ingeruild voor bereikbare elektrische mobiliteit. ’s Lands grootste autodealer zet voor het bewerkstelligen van die mind shift in op de MG Discovery Days.

Roerig verleden
Hoewel de merkhistorie bij veel liefhebbers het hart sneller doet kloppen, kent MG Motor een roerig verleden. De productie van de ‘echte’ MG-modellen werd in 1980 gestopt, waarna het merk verder ging als sportieve versies van de Austin-modellen. Uit mijn jeugd herinner ik me nog dat die auto’s er medio jaren ’80 eigenlijk best heel prima uitzagen. De Metro als stadsauto, de middenklasse Austin Maestro met 5-deuren en de luxe sedan Montego als haut-de-gamme. Tegen meerprijs waren ze met extra power inclusief MG-logo te koop. Totdat het Austin avontuur rond 1990 helaas strandde. Vervolgens werd in 1993 voortbordurend op de MGB de MG RV8 gelanceerd, maar ook dat succes was slechts van korte duur. De roadster met forse 4.0 V8 motor werd in 1995 al roemloos van de markt gehaald. Die abrupte stop is vanwege de overname van de hele Rover Group door het machtige BMW. De Duitsers behouden vervolgens Mini uit de inboedel en verkopen het kwakkelende MG in 2000 weer snel door aan nieuwe Britten. Als de regie over MG-motor weer terug is op de Britse eilanden, volgen vervolgens de sportieve modellen op basis van de Rover 25, 45 en 75. Het levert de nog altijd magische MG Z-modellen op. Sportieve auto’s zoals de MG ZR, MG ZS en MG ZT. Als daarna opnieuw een faillissement MG parten speelt, staan juist de nóg krachtiger sportmodellen op basis van de MG ZT klaar voor hun entrée op de markt.

Merknaam met romantiek
Met het uitspreken van dit faillissement wordt het voor MG Motor noodzakelijk om de activiteiten over een totaal andere boeg te gooien. In 2006 maakt de Chinese autobouwer Nanjing Automobile Group bekend dat men de MG Rover Group heeft gekocht. Kort daarna wordt de firma Nanjing zelf overgenomen door SAIC Motor en gaan de MG-rechten ook over naar de nieuwe Chinese eigenaar. Met de tweede Chinese fabrikant aan het roer kan ook de merknaam MG met alle romantiek daaromheen opnieuw gebruikt worden. Hoewel de productie van het nieuwe MG in China al een jaar later op gang komt, duurt het tot 2019 voordat de eerste elektrische MG ZS in Europa op de markt verschijnt. In Nederland worden in korte tijd substantiële hoeveelheden van deze 100% elektrische gezins-SUV op kenteken gezet. Daarmee is MG-Motor ineens weer terug op de Nederlandse weg. Bereikbare elektrische mobiliteit, toen nog een veel lagere bijtelling en value for money zijn de belangrijkste redenen waarom klanten in 2019 massaal MG ZS gaan rijden. Als klap op de vuurpijl wordt één van de meeste succesvolle automotive retailers Van Mossel Automotive de importeur van het nieuwe MG Motor.

Eerste elektrische stationcar
Na 2019 groeit de elektrische MG familie snel. Nieuwe aanwas komt er in de vorm van de MG5 Electric, de eerste stationcar met een volledig elektrische aandrijving op de markt, en de scherp geprijsde en in de autopers positief ontvangen MG4 Electric. Met deze laatste auto heeft MG Motor nu ook een aantrekkelijk geprijsde middenklasse EV in de aanbieding. In dezelfde periode voegt MG Motor geheel in lijn met waar de markt om vraagt een paar fraaie SUV’s toe aan het gamma. Zo staan nu ook de MG EHS (met hybride aandrijving) en de MG Marvel R Electric in de showroom en in de komende jaren volgt er zelfs nog meer nieuws vanuit de MG-gelederen. Met de komst van Van Mossel Automotive als importeur staat het Brits-Chinese merk ook ineens in een aantal Nederlandse showrooms te shinen, waardoor het gemakkelijker wordt grote aantallen MG’s te verkopen. De Van Mossel Automotive dealerships zorgen er eveneens voor dat een steeds groter publiek met MG Motor kan kennis maken. In het verlengde daarvan loopt het aantal verkochte MG’s verder op.

Elektrisch rijden bereikbaar
Toch investeert het merk ook in een verdere vergroting van de merkherkenning. Om die reden trekt Van Mossel Automotive vanaf het voorjaar van 2023 het land in met de MG Discovery Days, een proefritevent op locatie. Op veel bezochte plekken wordt de verplaatsbare MG-showroom met daarbij de complete range MG-modellen geplaatst en kunnen belangstellenden vanuit deze ‘mobiele vestiging’ een proefrit maken in het MG-model van hun keuze. In de aanloop naar de events melden belangstellenden zich aan voor een testdrive op www.mgdiscoverydays.com. Doelstelling van de MG Discovery Days is om niet alleen de zakelijke rijder te overtuigen van MG-rijden, maar ook om de niet-zakelijke klant te laten ervaren dat er voor een relatief scherp maandbedrag vanaf €400 een volwaardige elektrische auto met een WLTP-range van 350 kilometer voor de deur staat. Een auto die ook nog eens lekker compleet en volledig ‘connected’ is. Van Mossel Automotive maakt daarmee voor een grote groep consumenten de overstap naar een elektrische MG bereikbaar.

Succesvolle strategie
In de marketingstrategie zijn de MG Discovery Days de laagdrempelige schakel tussen de door massa media en auto’s op de weg opgebouwde merkherkenning en de eventuele aankoop van een nieuwe MG bij de dealer. Voor het faciliteren van de testdrive maakt Van Mossel Automotive offline gebruik van een multi-inzetbare event-kit die op veel bezochte locaties geplaatst kan worden. Rondom de kit, die bedacht en ontwikkeld is door automotive reclamebureau CRC, wordt de omgeving in stijl aangekleed en zijn ervaren EV-experts beschikbaar voor tekst en uitleg over zowel de auto specifiek als elektrisch rijden in zijn algemeenheid. Met de Discovery Days wordt de beleving die Van Mossel Automotive in de showrooms van MG Motor biedt doorgetrokken naar druk bezochte locaties. In het voortraject wordt gebruikgemaakt van een online proefritmodule voor aanvragen en is er uiteraard een campagne om de doelgroep uit te nodigen voor de proefrit. In de module kan de klant vervolgens zelf zijn of haar proefrit reserveren. De eerste MG Discovery Days waren dit voorjaar in Hengelo, Enschede, Lelystad en Waalwijk, op 8 en 9 juli strijken de MG Discovery Days neer bij het Van Der Valk Hotel in Leusden. Daarna volgen op 14 en 15 juli events in Broek op Langedijk, op 12 augustus in Breda en aan het begin van het najaar kan er op 23, 24 en 25 september MG gereden worden op de EV Experience te Zandvoort. Zo worden de MG Discovery Days een heus jaar waarin Nederland de modellen van MG Motor heeft ontdekt. Het aantal in Nederland verkochte MG’s bewijst dat de strategie werkt, het merk zou dit jaar zo maar weer het grootste Chinese merk van ons land kunnen worden.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken