[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of Ferrari?

[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of  Ferrari?
  • Design
  • 31 aug 2023 @ 11:27
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Nu ook de supercars niet aan elektrificatie kunnen ontsnappen krijgt de strijd tussen Lamborghini en Ferrari een nieuwe dimensie. Wie wint dit sprintje? Onze automotive columnist Jos van den Bergh analyseert.

Maar weinig mensen weten dat het bestaan van Automobili Lamborghini te danken is aan een venijnig antwoord van Enzo Ferrari. Toen founder Ferruccio Lamborghini de legendarische topman van Ferrari aansprak op de kwaliteit van zijn sportauto’s, pareerde Enzo met gepaste arrogantie de kritiek door de historische woorden: “De koppeling is niet het probleem Ferruccio, het probleem is dat jij niet weet hoe je in een Ferrari moet rijden en de koppeling dus kapot maakt.”

Na deze feedback is de maat voor Ferruccio vol en start hij zelf met de productie van sportauto’s. Een turbulente historie wordt daarmee afgetrapt.

Onlangs heeft Lamborghini de Lanzador onthuld, het allereerste volledig elektrische studiemodel.

Met deze auto – zonder koppeling - laten de nazaten van Ferruccio niet alleen hun visie op de toekomst zien, maar geeft de fabrikant uit Sant’Agata Bolognese ook een nieuwe wending aan het iconische merk.

Extravagante performance

Niet alleen de elektrische aandrijving van het showmodel Lanzador is verrassend voor een fabrikant die tot nu toe alleen thuis is in de productie van benzine gestookte supercars. Met de Lanzador boort de sportwagenfabrikant uit Sant’Agata Bolognese ook nog eens een nieuw segment aan. De emotie-gedreven nieuweling wordt door Lamborghini namelijk gepositioneerd als Ultra GT. Een 2+2 Sportwagen cross-over met onlosmakelijk het Lamborghini design, maar dan hoger op de wielen en langer dan we gewend zijn. Een vleugje SUV, lage zijruiten en gespierde lijnen zijn helemaal hot in de huidige auto-industrie en Lamborghini doet daar met de Lanzador nog een extra duit in het stilistische zakje. Het aerodynamische silhouet is in de eerste plaats cool, maar de uitgerekte druppelvorm zorgt vanwege de lage luchtweerstand natuurlijk ook voor een maximaal elektrisch bereik. De verwende Lamborghini clientèle wil immers zo min mogelijk laden en weigert in te leveren op de ronduit hitsige prestaties. Een indrukwekkend doch efficiënt lijnenspel is dan mooi meegenomen.

Jonger imago

Terug naar de roots van Lamborghini. Wie wel eens in Italië op het platteland verkeert, kent Lamborghini wellicht ook van de tractoren. Menig boer op het Apennijns schiereiland verplaatst zich namelijk per Lamborghini door zijn wijngaard.

Oprichter Ferruccio Lamborghini is in eerste instantie rijk geworden van de fabricage van Lamborghini-tractoren.

Voor zijn landbouwvoertuigen vindt hij afname in vooral Spanje en natuurlijk Italië. Met het geld dat hij met de landbouwvoertuigen verdient, koopt hij telkens weer een nieuwe sportauto en bouwt zo een exclusieve privécollectie op.

In die tijd is het voor Ferruccio ook eenvoudig om enthousiast te worden van snelle sportauto’s, want in de regio rond Bologna en Modena staan immers de fabrieken van zowel Ferrari als Maserati. Ondanks zijn passie voor snelle auto’s blijft Ferruccio ook kritisch op de supercars. Met alle ervaring die hij met de snelle bolides heeft, raakt mister Lamborghini er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit verbeterd kan worden. Na de bewuste aanvaring met Enzo Ferrari besluit Ferruccio korte tijd later zijn eerste eigen sportauto te ontwikkelen en al op de Geneefse Autosalon van 1963 presenteert hij de Lamborghini 350 GTV. Dit moment is tevens de start van de (blijvende) competitie tussen beide topmerken. Tot op de dag van vandaag proberen beide merken elkaar af te troeven met de beste techniek, flitsend design en indrukwekkende power. Als marketeer zie je echter dat Ferrari tegenwoordig een toch iets ouder publiek weet te trekken, terwijl Lamborghini het in het laatste decennium goed doet bij succesvolle influencers en zo menig hoofdrol op YouTube meepikt. Qua belangstelling onder jongeren lijkt Lamborghini daarmee zijn rivaal langzaam een beetje af te troeven, al blijven de verschillen in de superklasse natuurlijk heel relatief. Duidelijk is dat de twee sportmerken nu al 60 jaar met elkaar wedijveren om de snelste, krachtigste en meest impactvolle supercar. Wie wint?

Beter dan Ferrari

De opdracht die Ferruccio Lamborghini zijn team begin jaren ‘60 geeft laat weinig aan de verbeelding over: “Bouw een sportwagen die in elk opzicht superieur is aan een Ferrari.” Of Lamborghini’s uiteindelijk beter dan Ferrari’s zijn geworden, daar kun je over twisten. Wat het squadra vincente van Ferruccio wél lukt, is een structurele klantengroep aan zich te binden en met hen hetzelfde iconisch merkimago als Ferrari op te bouwen. Want al snel na de productiestart sprint Automobili Lamborghini weg van Ferrari en brengt het sportwagenmerk met slimme techniek interessante alternatieven voor de modellen uit Maranello op de markt.

Belangrijke merkwaarden van Lamborghini zijn aerodynamica, een zeer geavanceerde ophanging en de fameuze middenmotor.

Deze cocktail van techniek zorgt voor ultiem weggedrag en maakt de rijken der aarde ultra-enthousiast. Na de eerste 10 jaar gaat het met de financiële resultaten van Lamborghini echter minder voortvarend en wordt het merk een paar keer door andere partijen overgenomen. Dit levert geen structureel beter financieel plaatje op, totdat Audi AG het sportwagenmerk uiteindelijk in 1998 koopt. Onder de vlag van Audi wordt vervolgens een stijgende lijn ingezet en op dit moment is Lamborghini extreem succesvol. Dit jaar bestaat Lamborghini 60 jaar en noteert de fabrikant opnieuw een substantiële groei in verkoop, omzet en winst. Ook de komende jaren gaat Lamborghini uit van groei, waarvan het grootste aandeel op het conto van de indrukwekkende Lamborghini Urus komt te staan. Het feit dat het orderboek op de balie van Sant’Agata Bolognese tot eind 2025 vol zit, is het beste bewijs voor het huidige succes.

Meesterzet of niet?

De in maart 2023 onthulde plug-in hybride Lamborghini Revuelto, de opvolger van de Aventador, heeft inmiddels ook een levertijd van twee jaar. Met de Revuelto zet de Italiaanse fabrikant een voorzichtige stap in de elektrificatie en CO2-reductie. Om op termijn nieuwe stappen te kunnen zetten, heeft de sportwagenfabrikant daarom recent ook het doek van de elektrische conceptcar Lanzador getrokken. Een innovatieve 2+2 Gran Turismo die onmiskenbaar voorzien is van het Lamborghini DNA, maar moet rebelleren in de topklasse van de GT’s. Lamborghini spreekt daarom van de “Ultra GT” en benadrukt dat er bij de ontwikkeling van deze 2+2 geen enkel compromis is gedaan. De ingenieurs uit Sant’Agata beloven dankzij de nieuwste versie van het driving dynamics control system een fenomenale wegligging.

De Lanzador is daarbij ontworpen vanuit een nieuwe visie op aerodynamica, zonder dat de designers de kernwaarden én daarmee de herkenbaarheid van Lamborghini hebben losgelaten.

Liefhebbers hebben nog tijd om te wennen aan de eerste elektrische Lambo, want naar verwachting levert de fabrikant de productieauto’s pas medio 2028 af. De rij klanten die wacht voor de fabriekspoorten bij Bologna is immers lang en daarnaast denkt het Lamborghini-management dat dit ‘verwende’ segment meer tijd nodig heeft om de stap naar volledige elektrificatie te maken.

De Lanzador mist bijvoorbeeld de iconische brul die zo kenmerkend is voor de Lamborghini supercars. Ongetwijfeld gebruiken de sound-designers de wachttijd om daarvoor een alternatief te bedenken. Hoe dan ook slaat Lamborghini de weg in naar de 100% elektrische Ultra GT. De koppeling maakt straks het verschil met Ferrari niet meer, wel wint de superkrachtige elektromotor straks de stoplichtsprint. Is de Lanzador daarmee de postume meesterzet van Ferruccio?

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken