Digital Radio+ naar volwassenheid

  • Media
  • 3 mrt 2015 @ 08:42
  • Link
  • Raymond de Jong
    Raymond de Jong

    eigenaar
    Promare Communicatie & Media
  • RadioOnline

Nederland maakte begin deze eeuw kennis met tv in digitale vorm. Een betere beeld- en geluidskwaliteit won het van de klassieke analoge variant. Bovendien was er gewoonweg meer aanbod van zenders door signaalcompressie en dat in dezelfde bandbreedte.

Je zou zeggen dat digitale-tv explosief groeide in die beginjaren. Aangewakkerd door grote reclamecampagnes van de kabelaars. Het tegendeel is waar. Analoog kijken was een cultuur en bleef dat meer dan tien na introductie.

Het tijdperk van analoge-tv is nu wel bijna voorbij. Ether-tv kost teveel ruimte en geld. Verschillende meningen suggereren dat de eerste stappen om het signaal af te sluiten eind dit jaar of begin 2016 gezet worden.

Als laatste medium maakt analoge etherradio nu plaats voor het digitale ethersignaal DAB+(Digital Radio+ genoemd in een recente campagne). De klassieke FM en AM frequenties verdwijnen en het Ministerie van Economische Zaken heeft het afsluiten ervan doorgeschoven naar het jaar 2023. In acht jaar tijd zou het digitale etherbereik, thuis en onderweg, minimaal vijftig procent moeten hebben. Dat noem ik een ambitieuze doelstelling.

Met de kennis van tv heeft het Ministerie nog geen harde datum gesteld wanneer AM en FM definitief uit de ether verdwijnen. Het gaat met het huidige digitale bereik en bekendheid nog niet zo heel erg goed. Ook de verkoop van radiotoestellen met DAB+ signaal loopt achter. De sprong naar volwassenheid van deze ‘cultuurverandering’ duurt lang en er moet veel geïnvesteerd worden.  

Afgelopen week kwamen cijfers van het Agentschap Telecom naar buiten over het succes van de eerste campagne ‘Let’s get digital’. U weet wel, die commercial met dj’s van alle populaire radiostations, zingend op muziek van de evergreen van Olivia Newton John. De Digital Radio+-campagne begon in de zomer vorig jaar. Met publiek en commercieel geld werden miljoenen euro’s gestoken in de campagne voor digitale radio. Een half jaar na de start van de campagne zijn de resultaten nog niet best. Slechts drie procent van de radioluisteraars luistert nu via de DAB+ ethertechniek.

De bekendheid van de digitalisering van de ether is gegroeid tot 23 procent en de naamsbekendheid van Digital Radio+ is 29 procent. Deze cijfers leren dat er nog veel gedaan moet worden aan bereik en bekendheid. De overheid is daarin belangrijk. Het wil snel af van de klassieke FM-AM frequenties, liefst al over enkele jaren. Ook omdat diverse licenties aflopen. Analoge radio heeft zijn langste tijd gehad.

Wil digitalisering van etherradio binnen een paar jaar volwassen zijn. Dan ligt dat niet aan de consument, maar doordat de overheid geen deadline heeft vastgesteld voor het afsluiten van analoge etherontvangst. Extra stimulans voor aankoop van DAB+ ontvangers moet komen uit het vermarkten ervan. Denk hierbij ook aan grote campagnes om bekendheid te vergroten en relevantie op te roepen. Het benodigde campagnegeld moet (deels) van de overheid komen. Het wil tenslotte binnen afzienbare tijd afscheid nemen van de oude FM-AM frequenties. Stel een einddatum voor analoge radio!

Raymond de Jong is eigenaar van Promare Communicatie & Media
www.promare.nl

Raymond de Jong

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken