[column] Top 5-TikTok-trends: ideale match, 'ijsvrij' en wilde dieren of 'wilde' verhalen?

[column] Top 5-TikTok-trends: ideale match, 'ijsvrij' en wilde dieren of 'wilde' verhalen?
  • Media
  • 14 jul 2023 @ 06:24
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.   MERK: HAK

Dit is nou typisch zo’n merk waarvan je denkt: ‘ik wou da ik da hak bedach!’. Of nou ja, ze maken in ieder geval toffe dingen die zeker een shout-out verdienen. Stiekem kreeg HAK die al, een tijdje geleden toen we hun mascotte noemden in dit rijtje, maar ook de rest van het account mag er zijn. Het groentemerk begrijpt de doelgroep, gaat met de tijd mee en is niet bang om op te vallen met een beetje gekkigheid in hun content. Ook schakelen ze met succes influencers in, zoals in deze video waarin een spot-on beeld (met een subtiel vleugje sarcasme) wordt neergezet van Gen Z’ers.


@hakgroenten Het is de ✨slaying boss queen✨ voor ons 💅#HAK #genz #hippevader #HAK #genz #hippevader @Luna🌙 ♬ original sound - HAK

2.   TREND: You & Me

Dit is een geweldige trend voor gouden duo’s. Uiteraard kunnen dat menselijke duo’s zijn, maar ook matching producten, smaken, kleuren óf twee andere dingen die gewoon erg goed bij elkaar passen, lenen zich hier goed voor. Dat maakt de trend goed bruikbaar voor marketeers, die hier ook nog eens niet al te veel moeite voor hoeven te doen. Voor deze TikTok in de vorm van een carrousel, heb je immers weinig nodig, slechts enkele foto’s en een specifieke sound. Voor een frisdrankfabrikant is een simpel voorbeeld: “You: cherry. Me: coke. Us: cherry coke.”.



3.   (FAKE) NIEUWS: ontsnapte dieren

 

Als je de afgelopen dagen op TikTok hebt gezeten, is de kans aanwezig dat je enorme chaos in de Franse hoofdstad voorbij hebt zien komen. Parijse buitenwijken staan al ruim een week op z’n kop door rellen wegens politiegeweld. Relschoppers slaan er de boel kort en klein, maar leken ook verantwoordelijk voor het loslaten van een heleboel wilde dieren uit een dierentuin in de stad. Op TikTok circuleren al dagen bizarre filmpjes van onder meer leeuwen, zebra’s, struisvogels en gorilla’s in het straatbeeld. De video’s gaan keihard viral en schokken menig TikTokker, maar de grootste schok staat hen mogelijk nog te wachten. De beelden zijn namelijk klinkklare onzin. Veel van de beelden zijn niet recent, laat staan gemaakt in Frankrijk. Ook gaan er diverse beelden rond van actiescènes uit Netflix-films die zogenaamd de rellen in Parijs moeten voorstellen. Voor de duidelijkheid, de rellen zijn wel degelijk gaande, maar lang niet alles is wat het lijkt. Ook op TikTok verspreidt #fakenews zich dus als een lopend vuurtje, wat kansen kan bieden, maar zéker ook valkuilen veroorzaakt. Iets om in het achterhoofd te houden.

 



4.   TREND: Ninja Creami

Het is zomer, het is (ondanks het dipje deze week) warm en we zoeken massaal verkoeling. Sommigen doen dat door een ijsje te eten, TikTokkers doen dat in groten getale door naar video’s van ijsjes te kijken. Video’s waarin ijs gemaakt wordt, om precies te zijn. Het platform wordt momenteel overspoeld door filmpjes waarin ‘iedereen’, zélfs presentatrice Gwen van Poorten, los gaat met de Ninja Creami. Met dit nieuwe - als we TikTok mogen geloven ‘musthave’ - keukenapparaat kun je dus superromig ijs maken, ongeacht wat je erin stopt. Klassieke smaken komen volop voorbij, maar er wordt ook flink geëxperimenteerd met spannende smaken, van RedBull- tot sushi-ijs. Wie naar de filmpjes kijkt, krijgt niet alleen instant zin in ijs en meer Ninja Creami-content, maar wil ook zo snel mogelijk dat wonderapparaat in huis.

Terwijl ze bij Ninja gelukzalig in hun handen zullen wrijven, vloeit er uit deze trend ook meteen een nieuwe trend voort. Het wemelt inmiddels namelijk ook van de video’s van mensen die proberen te bewijzen dat een blender of foodprocessor net zo prima werkt en dat je dat ‘dure ding’ helemaal niet nodig hebt. Het moge duidelijk zijn: het is ijs wat de klok slaat en met het grootste deel van de zomer nog in het verschiet, lijken we nog lang niet ‘uitgecreamd’. Of we vakantieplannen hebben? Ja, ijs maken!


@gwenvanpoorten En weer zit er slagroom in mijn haar. WHAT’S NEXT? #NINJACREAMI #chocomel ♬ original sound - Gwen van Poorten

5. SOUND: typing

Op dit moment gaat een simpele, multi-inzetbare sound viral. We hebben het over de typing-sound, waarbij je iemand hoort typen op z’n telefoon. Het geluidsfragment, dat al ruim 324K gebruikt is op TikTok, wordt in de meeste gevallen gecombineerd met een up-close beeld van een gezicht, alsof je vanaf de telefoon omhoog kijkt. In beeld valt te lezen wat er zogenaamd getypt wordt, een soort POV van wat iemand vertelt aan een dierbare, vaak een iets langer verhaal. Ook bedrijven kunnen prima inhaken op de trend. Denk bijvoorbeeld aan iemand die z’n moeder appt met de boodschap dat haar lievelingssnack in de aanbieding is, of een vriendin om te vertellen dat haar favoriete merk een nieuwe collectie heeft.

 



Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken