[column] Top 5-TikTok-trends: kiezen of delen, communitymanagement en Sportlife

[column] Top 5-TikTok-trends: kiezen of delen, communitymanagement en Sportlife
  • Media
  • 18 aug 2023 @ 10:23
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.   TREND: Bad bitches to the left

Een trend waar good ol’ Rita Verdonk vast raad mee zou weten: kiezen tussen links, rechts, of rechtdoor (zee). De lyrics van Beyoncé’s Pure/Honey (“Bad bitches to the right, money bitches to the right, you can be both, meet in the middle”) worden volop gebruikt in combinatie met een fish eye-effect, waar ook personeel van RyanAir zich - met succes - aan heeft gewaagd. Met de trend kun je verschillende soorten personen (of functies, uniformen, meningen, etc.) binnen je organisatie uitlichten en hier bijvoorbeeld diversiteit mee onderstrepen. Toch kun je het ook simpeler houden en verschillende producten (iets duurs en iets goedkoops, of iets ouds en nieuws) tegenover elkaar zetten.



2.   TIP: het belang van communitymanagement

Communitymanagement is bij veel organisaties het ondergeschoven kindje waar niet of nauwelijks naar omgekeken wordt. Dat is een behoorlijke misser, want als je dit als bedrijf op de juiste manier doet, kan dit de cijfers en de populariteit van je account flink ten goede komen. Op deze video van een jolige TikTokker die de omroepstem van NS imiteert, heeft NS bijvoorbeeld zelf gevat en met humor gereageerd. Het resultaat? Bijna 4000 likes voor de comment en een prima visitekaartje voor het account. Gebruikers die houden van dergelijke grappige content kunnen het vaak bijzonder waarderen als een bedrijf laat zien dat het zelfspot heeft en zelf ook op humoristische wijze een duit in het zakje doet. Dit maakt dat veel gebruikers die je niet volgen toch een kijkje nemen op je account en misschien zelfs ook wel op de volg-knop drukken.

 



3.   MUZIEK: Calvin Harris (én Sam Smith)

Of het nou een product, dienst, gerecht, óf liedje is; release het via TikTok en de kans op een kaskraker is meer ooit dan aanwezig. Dat begrijpen ook dj Calvin Harris en zanger Sam Smith, die onlangs op het platform aankondigen de muzikale handen ineen te slaan. Via een video waarin Sam in een lege parkeergarage a capella een nieuw nummer zingt, maakte Calvin bekend dat de gezamenlijke track ‘Desire’ in aantocht was. Ook Sam Smith maakte de samenwerking bekend met enkele video’s, waarmee de mannen voor flink wat excitement zorgden bij fans en er een heerlijke buzz gecreëerd werd in aanloop naar de lancering. Met de video’s rondom de release harkte het kersverse duo bijna 4 miljoen views binnen, een prima start voor een nummer dat de Top 40 nog moet betreden (en inmiddels al halverwege de lijst op weg naar de toppositie is). 



4.   ACCOUNT: Sportlife

Een account dat doelgroep en het platform helemaal begrijpt, is kauwgommerk Sportlife. Ze delen superleuke, herkenbare content voor de - met name - jonge doelgroep van het merk, waarmee ze per video zo’n 100 á 200K views halen, met enkele uitschieters van 1 miljoen. De juiste thema’s worden aangesneden, zoals de examens en festivals, en er wordt gebruik gemaakt van influencers die zorgen voor een extra dosis publiciteit. Ons rapportcijfer voor deze scholieren-favoriet: een dikke 8 (je moet altijd ruimte laten voor verbetering ;)


@sportlifenl Die *PLOP* valt altijd nét te veel op 😬 Aan wie moet jij altijd een rondje geven? #Sportlife #sharing #fyp ♬ origineel geluid - sportlifenl

5.   ADVERTENTIE: ASA Talent

Adverteren op TikTok lijkt een makkie, maar de plank wordt nog geregeld misgeslagen. De kracht van een ad zit ‘m vaak in het feit dat-ie oogt als organische content (óf gewoon echt spot on-leuk en gevat is) en da’s makkelijker gezegd dan gedaan. Wie wél de spijker op z’n kop slaat is ASA Talent, een uitzendbureau voor studenten, starters en young professionals. Zij brengen hun diensten op een bijzonder creatieve manier onder de aandacht, door een zogenaamd ‘game character’ (ook een trend die we de laatste maanden vaker voorbij hebben zien komen) verschillende beroepen aan te meten. Die van schoonmaker, pakketbezorger en office-medewerker. De content past perfect bij de doelgroep en diens interesses, en ziet er ook nog eens mooi en strak uit. Well done, ASA Talent.

 

 

 

 


@asa_talent Tijd voor een level up? Kom in onze Flexpool en bepaal zelf je eigen spelregels! #werkenbij #asatalent ♬ origineel geluid - asatalent

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken