[column] Top 5-TikTok-trends: de happy dance, Axe in actie en Hema gone wild

[column] Top 5-TikTok-trends: de happy dance, Axe in actie en Hema gone wild
  • Media
  • 15 sep 2023 @ 17:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. ADVERTENTIE: Axe steekt de draak met concurrent

Deo-merk Axe staat erom bekend het randje op te zoeken in reclame-uitingen en ook nu - ditmaal op TikTok - weet het bedrijf behoorlijk wat los te maken bij het grote publiek. Axe maakt namelijk zonder blikken of blozen concurrent Lynx belachelijk. De ‘pesterijtjes’ - waarin Axe zichzelf als Alpha-wolf profileert en Lynx kleinerend ‘kitten’ noemt - vallen bij de doelgroep op TikTok in goede aarde, want het regent reacties vol verbazing en complimenten. De video is al ruim 4,6 miljoen keer bekeken en het aantal reacties tikt inmiddels de 17.000 aan. Zéker niet voor de poes, zulke cijfers.



2. TREND:  text messages op TikTok

Appgesprekken privé houden? Dat is zó last season. Nee joh, niet echt natuurlijk, al is het momenteel een behoorlijke trend om gesprekken die je voert via Whatsapp in een slideshow te delen op TikTok. Dergelijke posts zijn dé manier om engagement te genereren, want elke slide voelt toch als een soort cliffhanger waarvan je wil weten hoe het afloopt. Wat je hier als marketeer mee kunt? Hier zéker op inspelen. Niemand minder dan Hema waagde zich al aan de trend, wat een enigszins opmerkelijke post opleverde. Ze deelden namelijk een gesprek over een break-up, waardoor sommigen zich afvroegen of Hema’s account gehackt was. Wie verder swipete, ontdekte dat de reden van de breuk iets was dat opgelost kon worden met een Hema-product. Gek of niet, Hema laat hiermee zien dat nagenoeg iedere trend ook commercieel - en met succes: de teller staat op bijna 1 miljoen views  - ingezet kan worden. Het antwoord van Hema op één van de vele reacties onder de post zegt eigenlijk alles: “Als we doen wat je verwacht, word je nooit verrast. Echt Hema.”

 


https://www.tiktok.com/@hemanederland/video/7276446361644436769?is_from_webapp=1&sender_device=pc

3. XXX - Goede doelen op TikTok

Goede doelen op TikTok - Ik krijg dus heel veel ads van goede doelen. Nooit eerder gezien (maybe mijn algoritme), maar misschien wel de moeite waard om te noemen.


@Stichting Matchis

Ben jij tussen de 18 en 35 jaar? Registreer je nu als stamceldonor! Klik hieronder!

♬ Promoted Music - Stichting Matchis

4. ACCOUNT – Robijn

Wasmiddelengigant Robijn heeft (nog) niet per se een denderend account, maar is het toch waard eens genoemd te worden in dit rijtje. Met ‘slechts’ 3300 volgers en zes TikToks is Robijn een beginner op het platform en horen we je denken, waarom? Nou, omdat ze één ding wél heel goed doen: influencer marketing. Op hun eigen account hebben de video’s in samenwerking met influencers namelijk héél veel views: gemiddeld tussen de 10 en 20 miljoen per video. En wat je niet direct terugziet op het account van Robijn, maar ze wél heel goed doen, zijn de samenwerkingen met andere A-list influencers op eigen kanalen, zoals met Kae Sutherland. Daarom is dit een typisch voorbeeld dat ‘fluflu’s’ écht kunnen helpen aan een goede start en kanaal een flinke boost kunnen geven.


 


@robijn_nl Geniet langer van je kleding met Robijn Dry Wash! De spray verfrist je kleding tussen de wasbeurten en ontkreukt het onmiddelijk. Welke geur is jouw favoriet? #Robijn #GenietinGeurenenKleuren #RobijnDryWash #DryWashSpray #ASMR #Cleaning #Refresh ♬ origineel geluid - Robijn

5. TREND - Happy dance

Weer zo’n heerlijke CapCut-filter die je nagenoeg aan iedere video zou kunnen toevoegen. Deze happy dance-filter - waarbij je één of twee Aziatische peuters übervrolijk ziet dansen - in combinatie met een knullig fluitmuziekje wordt momenteel volop gebruikt om momenten of situaties die je gelukkig maken uit te beelden. Zo zien we onder meer ‘als het eindelijk vrijdag is’ en ‘als ik eindelijk het huis voor mezelf heb’ voorbijkomen, maar deze filter leent zich ook prima voor content met een meer commerciële insteek, zoals ‘dezelfde shift draaien als je work bestie’ of ‘wanneer je favoriete design/kleur/model/product eindelijk weer op voorraad is.

 

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken