[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: the Girlfriend Effect, Tube-spiratie en hallo herfst
- Media
- 29 sep 2023 @ 11:31
- Link
-
Thamar en Sietske
social media experts
C2B - Geen tag
- 29 sep 2023 @ 11:31
- Thamar en Sietske
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. SOUND: I am an Autumn
Nu de herfst officieel haar intrede heeft gedaan, maken alle zomerse TikToks in rap tempo plaats voor knusse najaarscontent. Een trending sound die je op dit moment perfect kunt gebruiken bij het tonen van (nieuwe) herfstproducten, -smaken, of -stijlen is er één uit de oude doos: een fragment uit de 90’s serie Gilmore Girls. De sound bevat een gesprek tussen hoofdpersoon Rory en haar opa Richard, waarin zij hem vraagt wat zijn eindoordeel is en hij concludeert dat hij ‘een herfst’ is. Het fragment wordt gebruikt om te benadrukken hoe fijn de herfst is, om welke reden dan ook. Momenteel is de sound extra populair onder foodfluencers die hun herfst-lekkernijen met de wereld delen, maar in nagenoeg iedere branche is-ie gemakkelijk toepasbaar.
2. TREND: The Girlfriend Effect
Wat de aanwezigheid van een vrouw in iemands leven al niet kan teweegbrengen… Op dit moment is ‘The girlfriend effect’ een echte hit op TikTok. Vrouwen delen massaal oude foto’s van hun niet al te best geklede partner voordat ze een relatie kregen, gevolgd door een reeks van de onweerstaanbaar goede looks die hij draagt sinds ze een setje zijn. Conclusie: mannen zien er beter uit wanneer een vrouw zich met hun uiterlijk bemoeit. Een trend waar modebedrijven natuurlijk goed op in kunnen haken door bijvoorbeeld influencers een before/after te laten maken met hun producten. Maar ook andere bedrijven kunnen op een eigen manier invulling geven aan de trend. Bijvoorbeeld door met de ‘before’ te focussen op de tijd dat iemand een merk of bedrijf nog niet kende, tegenover de ‘after’ waarbij dat merk een positieve invloed op iemands leven heeft gekregen.
@yzelleduran At least he gave me something to work with 🫶🏼 #glowup #girlfriendeffect ♬ greedy tate mcrae unreleased - babytatie1
3. TREND - Tube-spiratie
Vorige week schreven we over hoe cosmeticamerk MAC het aandurfde om een meisje uit een viral video te strikken voor een online samenwerking én haar als model de catwalk opstuurde tijdens de London Fashion Week. Een bold move die niet alleen voor MAC z’n vruchten afwerpt, maar ook andere merken het zetje in de rug geeft om iets vaker van de gebaande paden af te wijken. Een slimmerd bij biermerk Days Brewing kwam op het idee om zelf een variant op Tube Girl te maken: Tube Beer. Het overtuigen van de baas van het bedrijf had - getuige meerdere hilarische video’s - wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk ging hij overstag én met succes. Nadat de beste man zich (niet geheel vrijwillig) zelf aan een dansje in de metro waagde, explodeerden de views en het aantal volgers. Waar de video’s van Days Brewing eerst enkele tienduizenden views behaalden, harken de Tube Beer-video’s (behind the scenes-beelden, een winactie en ga zo maar door) miljoenen views binnen. Geheel terecht, want het is heerlijke content die je zéker even wil kijken. En Tube Girl zelf? Die knalt intussen lekker door en heeft ook Hugo Boss om haar vinger gewonden: het merk zette haar in voor een online campagne tijdens Milan Fashion Week.
@daysbrewing IT’S HERE 🫣 Peep the custom tee #tubebeer #alcoholfreebeer #afbeer #socialmediaintern ♬ original sound - habz.fx
4. ACCOUNT - Xenos
Het account dat we deze week in het zonnetje zetten, is dat van winkelketen XENOS. Het bedrijf haakt goed in op trends en denkt ook creatief na over de content. Zo worden er terugkerende formats ingezet en zorgen ze voor goede UGC met teasende video’s die interactie uitlokken. Alle facetten van het assortiment komen aan bod, van interieur tot food, en er wordt niet alleen gefocust op de producten, maar ook op de klant, wat een leuke variatie aan content oplevert. Er lijkt nog niet geadverteerd te worden, maar de content is zeker geschikt voor een groter publiek. Duidelijk iets om over na te denken op het hoofdkantoor. Keep up the good work, Xenos!
@xenos_nl Breng gezelligheid in huis met de OngewoonWeken. ✨ Met deze keer in de hoofdrol: de stijlmix Vorm x Kleur. 🌈 #xenos #xenosnederland #ongewoonweken #mixen #wooninspiratie #stopmotion ♬ original sound - Xenos_nl
5. TREND - Wat wil jij?
Een trend waar we zelf nog niet heel veel van begrijpen, maar die plots wel óveral opduikt, is de ‘WatWilJij-trend’. Op het originele account - dat inmiddels bijna 100K volgers heeft - worden volgers vreemde dilemma’s voorgelegd. Enkele opmerkelijke vragen die volgers worden voorgelegd, zijn: kiezen tussen een ijsje of een oude brandweerwagen, een eikenboom of pruimenvlaai en schoenveters of lippenbalsem. De video’s worden becommentarieerd door een AI-stem en de percentages die bij de verschillende opties getoond worden, zijn volledig uit de lucht gegrepen, want echt stemmen kan niet. Tja, het gaat nergens over, maar TikTokkers gaan er goed op en dat blijkt voor bedrijven een prima reden om ook op de WatWilJij-trein te springen. Onder andere New York Pizza legde TikTok dergelijke onbegrijpelijke #watwiljij-vragen voor. Zeer makkelijk om iets mee te doen en er echt lang over nadenken hoeft ook niet, want er is geen logica te bekennen in dit concept. Doe er vooral je voordeel mee.
@newyorkpizza_nl Baby KLM vliegtuig pizza ⁉️🗣️Geleerd van de icon. SO naar @WatWilJij en @susan #newyorkpizza #itsthedough #watwiljij #watafak #susan ♬ original sound - New York Pizza
-
Thamar en Sietske
- Werken bij: C2B
- Functie: social media experts
- Website:http://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024