[column] Sinterklaasjournaal: de magie van luchtigheid
- Media
- 22 nov 2023 @ 16:01
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 nov 2023 @ 16:01
- Gastblogger
Sinds 2001 wordt Het Sinterklaasjournaal uitgezonden op de publieke omroep. Dieuwertje Blok is al sinds jaar en dag de vrolijke presentatrice die ons meeneemt in de avonturen van Sinterklaas en zijn pieten. Danique van der Meijs, senior AV Media Specialist bij Dentsu, analyseert het succes van het programma.
Hoewel er in de loop der jaren extra verslaggevers zijn toegevoegd, is de essentie onveranderd gebleven. Men zegt vaak dat vernieuwing goed is voor een programma, maar ondanks dat het format van het Sinterklaasjournaal al jarenlang bestaat, blijft de populariteit onverminderd groot.
Maar wie vormt eigenlijk het kijkerspubliek van dit goedheilignieuws? Bestaat dit voornamelijk uit kinderen tot 9 jaar, of geniet de jongere generatie van 20 tot 30 jaar ook van de subtiele grapjes? Dit vraagt om nader onderzoek, aangezien het de moeite waard is om te ontdekken.
Afgelopen week waren er speculaties over de kijkcijfers en werd het programma live door 1,9 miljoen mensen bekeken. Nu de kijkers live en uitgesteld gekeken bij elkaar opgeteld worden, komen we uit op bijna 2,5 miljoen kijkers.
De eerste aflevering van dit seizoen op maandag 13 november was het best bekeken programma van de dag. Zelfs het NOS nieuws, RTL nieuws of ieder ander nieuwsprogramma konden niet tippen aan het nieuws over de goedheiligman.
Wanneer we het kijkersprofiel analyseren, valt op dat een kwart van het publiek behoort tot de doelgroep van 3 tot 9 jaar. Een kwart klinkt niet veel, maar 51% van jeugdige kijkers heeft de eerste aflevering gezien. Dit is begrijpelijk, gezien zij op de hoogte willen zijn van Sinterklaas en zijn pieten en natuurlijk of hun cadeautjes veilig aankomen. Maar zijn het naast de kinderen dan de ouders die meekijken?
Nou niet persé, want de leeftijdsgroep van 10 tot en met 20 jaar kijkt ook graag naar het Sinterklaasjournaal. Van de bijna 2,5 miljoen kijkers viel 17% in deze doelgroep. Sterker nog: 25% van de totaal aantal kijkers heeft geen kinderen! Waardoor we kunnen concluderen dat de avonturen van Sinterklaas en zijn pieten voor alle leeftijden leuk zijn.
Op 1 januari 2021 is echter door de politiek besloten dat adverteerders niet meer rondom kinderprogrammering van Zapp te zien mogen zijn. Dit is uiteraard zeer teleurstellend voor adverteerders, aangezien zij nu niet kunnen profiteren van dit aanzienlijke televisiesucces.
Is het Sinterklaasjournaal altijd zo populair geweest? Nou zeker niet!
Terwijl het lineaire kijkgedrag van heel Nederland afneemt, neemt het kijkgedrag bij het Sinterklaasjournaal toe. Als we de kijkcijfers van 10 jaar geleden vergelijken met de aflevering van dit jaar, wordt het programma drie keer zoveel bekeken dan in 2013. Zelfs als we vergelijken met het afgelopen jaar, dan zien we een groei van 29% in kijkcijfers in 2023.
‘Mogelijk komt dit doordat het nieuws recentelijk beladen is geweest. Wellicht verlangen wij naar luchtiger nieuws en een fenomeen dat ons terugbrengt naar betere en leukere tijden,’ aldus Danique van der Meijs, Senior AV Specialist dentsu (zie foto hieronder).
Foto: NTR
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- jong en oud
- reclame
- kijkcijfers
- dieuwertje blok
- sint
- populair
- dentsu creative
- doelgroep
- sinterklaasjournaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024