[column] Top 5-TikTok-trends: vakantie v(a)ibes, bejaarde millennials en kerstige huisdieren
- Media
- 17 nov 2023 @ 10:51
- Link
-
Thamar en Sietske
social media experts
C2B - Geen tag
- 17 nov 2023 @ 10:51
- Thamar en Sietske
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. TREND: Places on earth that do not feel reel
Nu de dagen korter en kouder worden, de Sint bíjna aanmeert in Gorinchem en de eerste kerstbomen huiskamers sieren, lijkt men massaal te verlangen naar… vakantie. Hartstikke leuk natuurlijk, die knusse eindejaarsvibes, maar stiekem zijn reislustige TikTokkers al in grote getalen bezig met de trips en reisjes die ze volgend jaar gaan maken, en dan vooral naar buitengewoon mooie plekken waarvan je haast niet gelooft dat ze echt bestaan. Dat vertaalt zich in de ‘Places that do not feel real-trend’, waarbij jaloersmakende beelden van dergelijke plekken gedeeld worden op een specifieke sound, ‘Sail’ van Awolnation. De sound is inmiddels al bijna 325K keer gebruikt, onder meer door onze eigen Hema, die gevat laat zien hoe je als bedrijf kunt inhaken op deze trend. In een speciale Hema-editie deelt de winkelketen door AI gegenereerde beelden van bijzondere locaties, met op die locaties steeds een Hema-icoon in de hoofdrol. Het resultaat? Een ‘tompiste ski resort’, een Hema rookworstenmuseum en ‘Hema tropical hotdog beach’. Een bescheiden schouderklopje voor Hema, dames en heren.
@hemanederland Waar zou jij naartoe willen van al deze plekken? ✨HEMA-land✨ ziet er wel uitnodigend uit! #HEMA #traveling ♬ original sound - Places On Earth 🌍
2. VIRAL: Boss, I can’t see myself coming to work today
De volgende viral laat zien wat je met een succesvol filmpje op TikTok kunt bereiken, want het gaat niet alleen maar om likes, volgers en comments. Afgelopen zomer deelde Problem Child - een uit Zuid-Afrika afkomstige artiest uit de muziekwereld - een video met een eigen sound waarin hij net doet alsof hij zijn baas aan de telefoon heeft. Hij legt hem uit dat hij ‘niets ziet’. Niet omdat-ie een probleem heeft aan z’n ogen, maar hij ‘ziet’ zichzelf gewoon even niet naar kantoor ziet komen, omdat hij liever op vakantie gaat. De humoristische sketch met catchy sound nam een vlucht en ging behoorlijk viral en daarin zag de muzikant al gauw een briljant project: hij besloot het nummer daadwerkelijk uit te brengen, inclusief officiële videoclip. Met inmiddels honderdduizenden views natuurlijk een gouden zet, die perfect aantoont hoeveel impact een goede TikTok kan hebben, hoe slim het kan zijn op je eigen succes in te haken met een passend vervolg.
@problemc HOLIDAY OFFICIAL MUSIC VIDEO OUT NOW ON ProblemChildVEVO
♬ original sound - Problem Child
3. TREND: bejaarde millennials
Lange tijd waren millennials de jonge, vernieuwende, verrassende generatie, maar dat plekje is langzaam ingenomen door Gen Z. Dankzij deze ‘nieuwkomers’ voelt menig millennial zich plots stokoud (Boomers, move over!). ‘Meekomen’ met de jonkies gaat ze steeds minder goed af en het besef dat ze stiekem niet meer zo jong zijn als ze zichzelf voorhielden, is er steeds meer. Precíés dat gevoel delen ze nu massaal in een nieuwe trend waarbij op een akoestische versie van Prada (het ‘Tube Girl’-lied) door middel van een rimpelige filter in de huid van hun oudere zelf kruipen. Er zijn op dit moment twee verschillende insteken van de trend die het goed doen. In de ene versie zingt de ‘oude’ millennial het vrij expliciete nummer als slaapliedje voor hun kleinkinderen, in de andere variant beantwoorden ze de vraag van hun kleinkinderen over waarom hun opa zo verschrikkelijk veel ouder is dan oma. Het antwoord? Hij verzorgde de trip naar Parijs, betaalde de stripper, reed in een Bentley en had flappen genoeg voor Christian, Fendi en Prada. Ach, uiteindelijk is leeftijd maar een getal. Net als het saldo op iemands bankrekening, trouwens.
@emmalouuisse 🤣🤣 our generation getting older scares me hahaha! #fyp #foryou #fypage #foryoupageofficiall #relatable #comedy #trending ♬ Prada (Acoustic Version) - cassö & RAYE & D-Block Europe
4. TREND: #ReindeerPets
We hebben al wat kerstige trends met jullie gedeeld, maar zo aandoenlijk als die van deze week hebben we ze nog niet voorbij zien komen. TikTokkers vermommen hun huisdieren massaal met een té schattige filter tot rendiertjes, inclusief lichtgevende rode neusjes. Poezen, honden, ratten, konijntjes en zelfs egeltjes schitteren met mini geweitjes (versierd met onder meer gekleurde botjes, strikjes en visjes) en blinkende neusjes waar de gemiddeld Cliniclown jaloers op is. De hashtag #reindeerpets is al ruim 2,4 miljoen keer bekeken. Voor de dierensector een goeie om op in te haken, of de kantoorhond of -mascotte inzetten om mee te liften op de populariteit van deze trend, een slimme zet.
5. ACCOUNT: Albert Heijn
Vorige week hadden we het ons overzicht over de Get Hype-trend, waarbij TikTokkers een rustige verus een extra uitbundige kant van zichzelf laten zien. Om je bij de ruim 885K TikTokkers te voegen die de sound al hebben gebruikt, heb je enkel de tune Benjamins Deli, een lichtknopje en wat excentrieke dansmoves nodig. Deze week haakt niemand minder dan Albert Heijn briljant in op de trend door de welbekende ‘Appie-hamsters’ los te laten op de populaire sound. Dat levert niet alleen een lollige video op, maar laat ook zien dat Albert Heijn mooie stappen maakt op TikTok. De doelgroep wordt goed begrepen, ze weten steeds vaker te verrassen met unieke content en er wordt geregeld ingehaakt op grote trends, zoals deze. Lekker bezig, Appie.
@albertheijn NIEUW! Onze Sint hamster knuffels. (Leipe moves niet inbegrepen) #albertheijn #nieuwinhetschap #sinterklaas #hamster ♬ Benjamins Deli - JRitt
-
Thamar en Sietske
- Werken bij: C2B
- Functie: social media experts
- Website:http://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024