[column] Top 5-TikTok-trends: verbaasde hond, awkward missers en brullen met Baudet

[column] Top 5-TikTok-trends: verbaasde hond, awkward missers en brullen met Baudet
  • Media
  • 10 nov 2023 @ 12:16
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. FILTER: Verbaasde hond

Ook deze week is er weer een filter waar je gemakkelijk punten mee kunt scoren: de verbaasde hond. Het hilarische Cap Cut-sjabloon van een hond die even niet lijkt te weten wat ‘m overkomt, verschijnt momenteel in rap tempo onder duizenden video’s. Het sjabloon wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met dezelfde sound en een in-visual copy. In die copy wordt een situatie omschreven waardoor je (onaangenaam) verrast of overvallen bent en daardoor met je mond vol tanden staat. Een laagdrempelige, humoristische trend waar je op allerlei manieren op in kunt springen. Schets bijvoorbeeld een passende situatie op kantoor, deel je verbazing over een waanzinnige aanbieding, of benadruk hoe verbaasd je bent door bepaalde resultaten of een zakelijke prestatie.

 



2. VIRAL: Thierry Baudet

Je kunt veel zeggen over Thierry Baudet, maar hij weet wel hoe hij zichzelf bij de jongere generatie in de kijker speelt. Op zijn TikTokaccount wordt - uiteraard ook vanwege de naderende verkiezingen over twee weken - enorm veel en frequent gepost. Hij licht er op een nonchalante manier zijn verschillende standpunten uit, afgewisseld door humoristische content waarmee hij zich met name lijkt te richten op de jongste generatie stemgerechtigden in ons land. Hij geeft bijvoorbeeld in diverse video’s antwoord op in comments gestelde vragen, een slimme manier om zeer betrokken over te komen, interactie te creëren met potentiële kiezers en in te spelen op de voor hen belangrijkste pijnpunten. Zo geeft hij onder meer antwoord op de vraag wat hij vindt van elektrische auto’s en hoe hij denkt over de vele belastingen die we als Nederlanders moeten betalen, maar ook hoeveel een Big Mac naar zijn idee maximaal mag kosten. Van een wat minder inhoudelijk lolletje is de politicus overigens ook niet vies: een video waarin hij doet alsof hij zijn medekamerleden aan wat jolige feestmuziek introduceert (die daar nogal stijfjes op reageren) is in amper drie dagen tijd al ruim 1,2 miljoen keer bekeken - niet verkeerd. Of ‘m dat ook zoveel stemmen zal opleveren, dat valt nog te bezien.


@thierry_baudet

Doen ze net alsof dit geen goede muziek is … 🤦🏻‍♂️

♬ origineel geluid - Thierry Baudet

3. TREND: Reminding myself

Een andere laagdrempelige trend die in iedere branche toepasbaar is, is de ‘reminding myself-trend’. Hiermee film je jezelf of iemand op een moment dat je zogenaamd niet meer helemaal scherp bent, maar zodra je je dat beseft, je jezelf snel herpakt. Dit besefmoment beeld je uit door - op een ietwat onheilspellende original sound van ‘Haileena’ - een ongemakkelijke houding aan te nemen of moeilijk gezicht te trekken en die precies op het getik van de sound te veranderen. Met deze trend kun je als marketeer een situatie op de werkvloer schetsen, of bijvoorbeeld inhaken op acties, aanbiedingen of actualiteiten.


@annamoraan

so sorry to the red monster truck I backed into

♬ Just A Girl - No Doubt

4. TREND: Awkward fail

We raden je aan voor de volgende trend even je geluid uit te zetten, want deze awkward fail-trend heeft weer een hoog nagels-over-het-krijtbord-gehalte. Op een kneitervalse versie van de Titanic-hit ‘My Heart Will Go On’ delen TikTokkers momenteel volop ongemakkelijke missers en vette afknappers. Dit kan door middel van een carrousel met foto’s of een video. Onder meer Hema haakt aan, al had hun post naar ons idee wat meer on-brand mogen zijn en wat minder een imitatie van de gemiddelde Bol-post. Ook deze trend is gemakkelijk toepasbaar, maar iets meer denkwerk steken in een passend concept bij jouw bedrijf,  merk of doelgroep is geen overbodige luxe.


@hemakrommenie Staat er weer prachtig bij 🌸 Shop nu deze leuke GRATIS artikelen ✨✨ #hemakrommenie #hema #echthema ♬ orijinal ses - tr

5. TREND: Get Hype

Een trend waar al bijna 750K gebruikers - onder wie veel beroemdheden - zich hebben gewaagd, is de Get Hype-trend. Hierop laten TikTokkers twee kanten van zichzelf zien: een rustige tegenover een extra uitbundige kant. Een eigen variant maken is vrij simpel, veel meer dan een lichtknopje heb je immers niet nodig. In de openingsakkoorden van de bijbehorende sound Benjamins Deli brandt het licht en neem je een rustige pose aan of doe je kalm een dansbeweging. Vervolgens gaat het licht uit en schijn jij of een ander met de zaklamp van je telefoon terwijl je volledig uit je dak gaat op de beat. Dit kun je in je eentje doen, maar is ook leuk om met bijvoorbeeld collega’s op te nemen, waarin iedereen omstebeurt zijn rustige en ‘hyped’ versie laat zien, zoals in het voorbeeld van talkshowhost Jimmy Fallon. Overigens doen ook opvallend veel sportclubs en -teams een duit in het zakje, onder meer uit de voetbalwereld en Formule 1. Zo zien we veel video’s van spelers die eerst serieus of geconcentreerd in beeld komen en vervolgens enorm uitbundig, bijvoorbeeld na het scoren van een doelpunt.

 

 


@fallontonight The boys getting hyped before the show tonight 🕺 @The Roots #FallonTonight #TheRoots ♬ Benjamins Deli - JRitt

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken