[column] Top 5-TikTok-trends: hapklare brokken, etiquette-kennis en stilte na de storm

[column] Top 5-TikTok-trends: hapklare brokken, etiquette-kennis en stilte na de storm
  • Media
  • 19 jan 2024 @ 07:42
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: silent reviews

Unboxing video’s en reviews zijn al jaren razend populair op sociale media, maar niet iedereen is fan van het eindeloze geratel over alle zogenaamde must-haves, must-sees en must-tries. Een nieuwe tegenbeweging lijkt al deze (promo)praatjesmakers in één klap de mond te snoeren: silent reviews zijn een ding. In plaats van een eindeloze lofzang over een product te filmen, verschijnen nu steeds meer review-video’s op het platform waarin geen woord gezegd wordt. Volgens kenners zijn veel mensen klaar met het feit dat iedereen maar overal z’n mening over deelt en willen ze simpelweg gewoon zien wat iets is, doet of kan, zonder dat hen daarbij de oren van het hoofd gekletst worden. De trend is een hele fijne voor iedereen die goed gaat op de bekende ASMR-content, want knisperende verpakkingen of tikkende nagels komen natuurlijk veel meer naar voren als er niet overheen gepraat wordt. De hashtag #silentreview is al ruim 123 miljoen keer bekeken, dus wie slim is, houdt voorlopig even z’n mond.


@izzysantulli silent review of viral makeup products i’ve tried! what do you wanna see next bestieee #fyp #beautytok #silentreview #makeup ♬ original sound - izzy

2. SOUND: Kiss ‘n block

Ondanks dat de stilte het goed doet op dit moment, zijn er ook sounds die de aandacht vragen. Deze week is dat de kiss ‘n block, de Original Sound van Kam Tunechi. In deze vrij korte sound horen we iemand een kusgeluid maken, gevolgd door de uitspraak ‘block’. Hiermee beelden veel TikTokkers hun reactie uit op een bepaalde vraag of opmerking die hen niet aanstaat. Uit een soort beleefdheid wordt de kus gegeven, maar vervolgens wordt iemand wel geblokkeerd, omdat de TikTokker niet van diens actie gediend is. Een makkelijke trend waarbij je geen bepaald beeld nodig hebt, wat het creëren van de content lekker laagdrempelig maakt. Enige vereiste is het omschrijven van de situatie met een in-video bijschrift. Wat ideetjes: als een klant een product wil retourneren waarvan de retourdatum al lang en breed verstreken is (kiss ‘n block!), of wanneer een collega je vrijdagmiddag om half vijf nog een waslijst aan opdrachten geeft die voor het weekend af moeten (kiss ‘n block!). Hoe makkelijk wil je het hebben?


@dyerisby

Nah, I just delete their comments😂😘

♬ original sound - Kam Tunechi 💕

3. TREND: chopped sandwiches

De start van een nieuw jaar betekent voor velen ook een aangepast voedingsplan, met uiteraard wat gezondere keuzes om het onstuimige eten van de feestdagen te compenseren. Op TikTok wordt momenteel vooral veel gezocht naar ideeën voor de lunch, want de term ‘lunch ideas’ is een trending zoekwoord. Daarop leeft een trend die halverwege 2023 al ten tonele verscheen weer een beetje op: de chopped sandwiches-trend. Het idee is simpel: al het beleg dat je normaal op je broodje doet, leg je nu eerst op een snijplank, waarna je de boel even flink fijn hakt en door elkaar husselt. Daarna beleg je je brood met deze ‘beleg-salade’ en kan het genieten beginnen. Of dat een gezonder maal oplevert, hangt natuurlijk helemaal van jouw keuze van beleg af, maar voor iedereen die geregeld een hele plak salami of sliert sla uit z’n mond heeft hangen omdat je bij het afhappen van je broodje niet alles los gehapt kreeg, kan dit echt een uitkomst zijn.


@ilovesouplantation tiktok was sooo right about this sandwich omllll im eating this for lunch everyday idc 😫 this is the easiest & tastiest meal (chopped italian sandwich 🥪) • tbh i do cook but only very simple things LOL 2024 is the year to learn more tho 🫡 #choppeditaliansandwich #letsmakelunch #tiktokviralrecipes #easylunchideas #easylunchforwork #quicklunchideas #asmrfood #mealsforpeoplewhocantcook ♬ original sound - erin k. ☻

4. CAPCUT: het teleurgestelde hondje

Een trendy CapCut-sjabloon vinden we altijd fijn, aangezien deze zo makkelijk te gebruiken zijn voor diverse soorten content van zo’n beetje elke branche. Ook nu is er weer een CapCut die nét even boven de rest uitspringt, waar je gemakkelijk mee aan de slag kunt; het teleurgestelde hondje. Het dier wordt gebruikt om je reactie op een bepaalde gebeurtenis, opmerking of gedachte te delen, die je erboven verduidelijkt met een POV. Hoewel-ie voornamelijk wordt ingezet om de reactie van een vrouw op een actie of reactie van hun ‘boyfriend’ te weergeven, is de viervoeter natuurlijk ook uitermate geschikt om situaties op de werkvloer mee uit te beelden.



5. ACCOUNT: @de_weettiquette

Een rising star op TikTok is deze week geen jonge Gen Z-influencer, maar zestiger Jan Jaap van Weering, een heuse ‘etiquette-specialist’. Met zijn eigen bedrijf verzorgt hij al jaren etiquette-trainingen om Nederlanders te vertellen over hoe je je keurig gedraagt tijdens zakelijke events, welke tafelmanieren gewenst zijn tijdens speciale gelegenheden of wat je nu eigenlijk hoort te dragen op een bruiloft, gala of congres. Afgelopen najaar maakte Jan Jaap zijn entree op TikTok, om ook andere doelgroepen wat te kunnen leren over etiquette. Dat lukt fantastisch, met steeds betere views voor zijn vermakelijke video’s waarin hij uitlegt waarom je je bord niet mag laten ‘roeien’, of dat het prakken van een kroket een no go is. Meerdere van Jan Jaap’s wijze lessen tikken inmiddels de 1,8 miljoen views aan en al ruim 50K TikTokkers drukten op de volg-button. Een heerlijk voorbeeld van hoe je wellicht niet direct hele spannende onderwerpen toch op succesvolle wijze op TikTok kunt delen.



Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken