[column] Top 5-TikTok-trends: UMC-gate, 'vorige keer' en alles door de helft

[column] Top 5-TikTok-trends: UMC-gate, 'vorige keer' en alles door de helft
  • Media
  • 9 feb 2024 @ 11:03
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. SOUND: Vorige keer was vorige keer, toch?

Afgelopen januari startte menig mens met een rits goede voornemens: stoppen met roken, stoppen met snoepen, stoppen met geld over de balk smijten. Inmiddels is het februari en zijn (traditiegetrouw) veel van die voornemens alweer gesneuveld. Dat leidt tot een opleving van een fragment uit één van de shows van cabaretier Najib Amhali. In de sound horen we Najib met z’n bekende Marokkaanse accent zeggen: “Vorige keer was vorige keer toch? Da’s toch niet nu? Nu is andere keer. Vorige keer was vorige keer, nu is anders”. Een uitspraak die natuurlijk perfect als smoesje ingezet kan worden als iets waarvan je zei dat je het ging doen tóch niet helemaal verliep zoals gepland… Een simpele trend waarmee je ook commercieel in elke branche goed uit de voeten kunt.

 



2. TREND: Just had half a ___.

Waar deze trend vandaan komt, durven we niet te zeggen, maar momenteel worden massaal vreemd gehalveerde snacks, etenswaren en drankjes getoond. Met de tekst “Just had half a ___. Will save the other half for later” in beeld filmen TikTokkers zichzelf en daarna datgene dat ze op de lege plek hebben ingevuld. Een halve banaan, een half blikje cola, een half broodje. Dat ‘half’ moet je bij deze trend echter niet zo letterlijk nemen. Alle dingen worden namelijk niet ‘gewoon’ doormidden gesneden of half genuttigd, maar op onorthodoxe wijze ontleed. Een lollige trend om je aan te wagen in de kantine, tijdens de koffie, of een andere situatie op de werkvloer.



3. TREND: UMG-gate

Sounds en TikTok gaan hand in hand, maar sinds afgelopen week zijn er plots een hoop bekende nummers niet meer beschikbaar op TikTok. Enkele dagen geleden kwamen TikTok en Universal Music Group (UMG) namelijk lijnrecht tegenover elkaar te staan. Een licentie-overeenkomst tussen de partijen verliep op 31 januari, maar TikTok wil het hoge bedrag om die licentie te verlengen niet betalen. Daardoor verdween de volledige muziekcatalogus van UMG - die artiesten als Taylor Swift en Justin Bieber onder haar hoede heeft - van het platform. Of Universal te veel vraagt, of TikTok te weinig betaalt, daarover valt te discussiëren. Wat zeker is, is dat veel TikTokkers balen van de rel, omdat ze plots niet langer hun favoriete nummers voor hun content kunnen gebruiken. Dat leidt tot meerdere trends, waaronder die waarbij makers een statement maken door een dansje te doen op afgezaagde, weinig spannende, rechtenvrije deuntjes.



4. SOUND: Unwritten x Intoxicated

Na het tweede leven dat Sophie Ellis Bextor’s hit Murder on the Dance Floor onlangs kreeg is nu Natasha Bedingfield’s twintig jaar oude hit Unwritten plots ook weer een hit. De titelsong van de 00’s kijkcijferknaller The Hills is (weer) terug van weggeweest op TikTok in een flitsende nieuwe remix. Bij de sound hoort geen specifieke trend, wat ‘m lekker makkelijk toepasbaar maakt bij iedere content en kansen biedt voor iedere branche. Gebruik ‘m voor fitchecks met je collega’s, toffe time lapses of een carrouselpost met foto’s.



5. VIRAL: Mamma Mia

Ook Abba is terug van weggeweest, alleen gaat het in dit geval om één van hun nummers en niet de zangkunsten van de groep zelf. De aanleiding is een auditie in Australian Idol, waarbij ene Ripley zich waagt aan een eigen bewerking van de klassieker Mamma Mia. Echter is het niet Ripley die ogen van miljoenen TikTokkers op zich gericht heeft, maar Raymond Salgado, een zanger die zich voor een nieuwe video liet inspireren door Ripley. Ook hij zingt het nummer Mamma Mia en dat doet-ie zó wonderschoon, dat de video in amper vier dagen tijd al ruim vier miljoen views en 420K likes bij elkaar geharkt heeft. Ook laat menig kijker van het filmpje weten dat-ie het niet droog heeft gehouden.


@theraymondsalgado Wanted to try Mamma Mia by Abba but slower ❤️🎤 inspired by @Ripley from Australian Idol 😭 #abba #mammamia #cover #singingvideo #piano ♬ original sound - Raymond Salgado

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken