[column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiek'n en hou je adviezen voor je

[column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiek'n en hou je adviezen voor je
  • Media
  • 15 mrt 2024 @ 16:49
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: All That Work And What Did It Get Me?

Een makkelijk toepasbare trend deze week voor alle marketeers: de All That Work And What Did It Get Me?-trend. Op een sound afkomstig uit de bekende musicalserie Glee (2009-2015) tonen veel TikTokkers momenteel op lollige wijze iets waarvoor ze héél hard hun best hebben gedaan, maar wat teleurstellend weinig heeft opgeleverd. Hierbij filmen ze zichzelf, waarbij ze de camera langzaam om zich heen laten bewegen (net écht een scène uit Glee) en met copy in beeld laten zien welk harde werken in hun ogen eigenlijk voor niets is geweest. Wat voorbeelden voor op de werkvloer: je hebt dagen lang een presentatie voorbereid die op het laatste moment niet doorgaat, je gaat trakteren voor je verjaardag, maar er blijkt geen hond op kantoor, of je heb je helemaal opgedoft voor een werkfeestje, om vervolgens volledig te verregenen dankzij de Hollandse weergoden.



2. SOUND: It’ll be okay

Het leven is niet altijd zo donker als het er misschien uitziet, dat hebben ook veel TikTokkers door op dit moment. Ze delen massaal video’s op een original sound van ene Bella, een positief deuntje dat klinkt als dat van een laatste scène uit een feelgood-film, waarbij alles na een hoop hobbels en obstakels uiteraard tóch nog goed is gekomen. Hierbij delen ze hun opgeluchte gevoel na een situatie of gebeurtenis die van tevoren ingewikkelder bleek dan het was. De trend heeft verder weinig om het lijf: in beeld beschrijf je de situatie, waarbij je passende beelden van jezelf deelt, óf waarbij je gewoon genoegzaam in de camera kijkt. Simpel en zó gemaakt.

 



3. SOUND: Europapa

Het kan je haast niet ontgaan zijn, de Nederlandse inzending voor het Songfestival dit jaar gaat als een raket. Logisch ook, want zanger Joost Klein heeft een goede graai gedaan in de nostalgiepot en creëerde met Europapa een ontzéttend catchy deuntje met 90’s- en New Kids-invloeden waar een hele grote groep (zéker na het uitkomen van de Prime-filmhit Hardcore Never Dies in 2023) behoorlijk lekker op gaat. Internationaal ook, want het woordje Europapa kan eigenlijk iedere Europeaan moeiteloos uitspreken. Bij de bookmakers is de excentrieke Fries inmiddels al op een veelbelovende vijfde plek beland en de verwachtingen stijgen met de dag. Het nummer duikt dan ook overal op, en ook op TikTok wordt er flink ‘gehakt’ en ‘gelinedancet’ (Joost doet dat zelfs hoogstpersoonlijk even voor). Het maakt niet zo heel veel uit wat je met Europapa doet, maar de sound gebruiken is een slimme zet. Wellicht helpt dat ons’ Joost ook nog wel naar die felbegeerde eerste plaats, je weet maar nooit.



4. TREND: Anneke wil geen advies

Married at First Sight is momenteel één van de best bekeken programma’s op de Nederlandse buis. Hoewel de spraakmakendste persoonlijkheid van dit seizoen maar kort van de partij was (Anneke gooide binnen een mum van tijd de handdoek in de trouwring), doen de fragmenten van de ietwat omhoog gevallen zestiger het behoorlijk lekker op TikTok. Zo ook haar final rant tegen haar (mis)match Dirk, de o zo vriendelijke goedzak van wie ze op het laatst eigenlijk geen boe of bah meer wilde horen. Als hij haar in hun afsluitende gesprek op de huwelijksreis nog wat advies wil meegeven, is madame daar dan ook níét van gediend. Het tenenkrommende gesprek is voer voor TikTokkers, die er volop eigen varianten op maken. Zo ook keurslagerij Kattenberg (de slagers doen het goed de laatste tijd!). Aanhaken is easy: gewoon de tekst uit je hoofd leren, projecteren op een bepaalde (werk)situatie en lipsyncen maar!

 



5. VIRAL: Brommers kieken

Over slagers gesproken, nadat de ietwat (!) foute Marcel de Keurslager met z’n schunnige vleesgrappen onlangs compleet viral ging, is er deze week opnieuw een niet per se hele nette Nelis  waar we niet omheen kunnen. Boer Harm, ook wel bekend als ‘de Boeren Rapper’, is namelijk óveral met zijn platte en ja, toch wel ordinaire nummer Brommers Kieken, en op TikTok wordt het heng, heng, heng’-dansje volop nagedaan. Het nummer - met plat boers accent - gaat voornamelijk over potjes wiep’n en dikke tiet’n, maar dat lijkt weinig mensen te deren. Wie de beste man is, is overigens één groot mysterie, want Boer Harm draagt steevast een creepy, siliconen masker dat doet denken aan dat van seriemoordenaar Ed ‘Leatherface’ Gein (ja, zoek dat maar even op - of niet, want fijn is anders). Hoe het ook zij: Brommers Kieken is een ding en het ‘heng, heng, heng’-gedeelte kun je - op zich - zonder problemen nadoen op een commercieel account.


@deboerenrapper Poahhh onderweg noar een miljoen striems! Inmiddels zijn we ook al oan’t heng heng hengen in de top vieftig 🛵💨 #brommerskieken #boerharm #viraal #tiktok #tiktokviraal ♬ origineel geluid - BoerHarm

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken