[column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian Marketing en een oude bekende
- Media
- 5 apr 2024 @ 08:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 apr 2024 @ 08:07
- Sjaak Hoogkamer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. TREND: Choose your fighter
Wie geregeld op de socials te vinden is, móét deze trend de afgelopen weken al voorbij hebben zien komen: de choose-your-fighter-trend. Hierbij filmen twee personen zichzelf terwijl ze een frustrerende welles-nietes-discussie voeren. Althans, er wordt geen woord gezegd, maar in beeld verschijnt in tekst een situatie waar ze het niet over eens lijken te worden. Ondertussen doen de twee personen iets wat voor de niet-gamers onder ons lijkt op een enigszins gewelddadige paringsdans, maar karakters uit het wereldberoemde vechtspel Mortal Kombat moeten voorstellen. Tja, over sommige onderwerpen of keuzes kun je immers eindeloos touwtrekken, dus hoe kun je dat ‘gevecht’ nu beter uitbeelden dan op deze manier? Dit alles gebeurt op een standaard sound: Blue Monday - Extended Mix van Above & Beyond. Een toegankelijke trend die zich goed leent voor op de werkvloer, waarmee je bijvoorbeeld frustrerende meningsverschillen over het beleid, creatieve keuzes of bijvoorbeeld het volgende bedrijfsuitje kunt uitlichten.
@iwantcandy77 it doesnt take much convincing 🤷🏼♀️😂 #sisters #trend #target ♬ Blue Monday - Extended Mix - Above & Beyond
2. TREND: Oranje boven
Ja, de paashaas is het land nog niet uit of het gaat alweer over Koningsdag. Niet heel gek overigens, want over amper drie weken hullen we ons alweer volledig in het oranje voor misschien wel de leukste feestdag van het jaar. Wie een festival of ander spannend koningsdagplan in het vooruitzicht heeft, is mogelijk al bezig met de voorbereidingen. Dat maakt het voor marketeers meer dan slim om dus nu al met koningsdagcontent aan de slag te gaan. Deel speciale oranje producten, lekkernijen, outfits, accessoires of andere leuke, inspirerende tips & tricks voor het landelijke
@mostwanted.nl OMG! Eindelijk stijlvolle items voor Koningsdag! 🧡 Shop snel voordat ze uitverkocht 👀 #mostwantednl #kingsday #koningsdag #oranje ♬ original sound - Brandscents
3. TREND: Brazilian Marketing
Een trend afkomstig van de andere kant van de wereld, Brazilian Marketing, duikt steeds vaker op op verschillende Nederlandse tiktokkanalen. Onder andere HEMA, Gamma en De Beren waagden zich al aan deze opvallende manier van reclame maken, waarbij gebruik wordt gemaakt van echte beelden van situaties die niet gaan zoals gepland of verwacht. In de meeste gevallen valt er iets of iemand, waarop bij het moment van impact snel wordt overgeschakeld naar een beeld van de creator, die zogenaamd de klappen vangt van de valpartij. Deze ‘val’ (of vangst) gaat dan naadloos over in het promoten van een aanbieding of product. Medewerker Ziyed van Gamma doet dat zeer fanatiek op z’n eigen account, waar hij al meerdere aanbiedingen van zijn werkgever uitlicht door middel van deze nieuwe trend (Gamma mag in z’n werkhandschoenen knijpen met zulk betrokken personeel). Dit soort content slaat bij TikTokkers aan als een malle, dus ga op zoek naar een lollig internetfilmpje en jouw mogelijke viral is binnen handbereik.
@zied___z POTGROND EN TUINAARDE TOT EN MET 2e PAASDAG 2+2 GRATIS!!!! #bouwmarkt #actie #gamma ♬ origineel geluid - Z I Y E D
4. TREND: First one to move…
Ook de spontane challenge ‘First one to move’ komt steeds vaker voorbij. Hierbij overvallen mensen elkaar met de uitdaging om zo lang mogelijk stil te staan, waarbij de eerste die beweegt ‘beloond’ wordt met een rotklusje waar eigenlijk niemand zin in heeft. Vooral beelden uit de huiselijke sfeer komen voorbij, waarop gezinsleden elkaar challengen in de hoop het doen van de boodschappen, koken of afwassen te ontlopen. Inmiddels vindt de trend steeds vaker z’n weg naar de werkvloer, zoals in dit voorbeeld van modeketen Next, waar gestreden wordt om het niet hoeven opruimen van de sale-hoek. Er zijn nog diverse andere voorbeelden te verzinnen die je met collega’s zou kunnen doen, zoals een challenge om het uitruimen van de kantoorvaatwasser, het te woord staan van die ene moeilijke klant of het doen van die stomme klus waar iedereen het liefst voor bedankt. Ook het maken is simpel: zet je telefoon op een plek waarbij jij en je collega’s goed in beeld komen, wacht op het juiste moment en go.
@ruthandstevenatnext I promise we all tidy sale 😂😂 #nextsale #lifeatnext #nextberryden #tiktoktrend #retail #firstonetomove #retaillife ♬ original sound - RuthandStevenatnext
5. MERK: Hema
Hema hebben we al vaker uitgelicht als merk omdat ze het simpelweg hartstikke goed doen op TikTok. Deze week verdienen ze toch weer even een plaatsje in de spotlight vanwege een nieuwe TikTok waarvoor ze een opvallende ‘influencer’ hebben weten te strikken. Niemand minder dan etiquette-specialist Jaap van Weering, die enige tijd geleden ook opdook in ons wekelijks trendlijstje als rising TikTok-ster, is te zien in de nieuwste video van de winkelketen. Van Weering, zestiger en het gezicht van @de_weettiquette, staat bekend om vele vermakelijke video’s waarin hij gebruikers wijst op bijvoorbeeld nette tafelmanieren en hoe je keurig hoort te gedragen in verschillende gezelschappen. In één van die video’s liet hij zien hoe je netjes een tompouce hoort te eten, iets wat hij nu nog eens dunnetjes over mocht doen voor de camera van Hema. Bijzonder scherp van de keten om hierop in te haken en gebruik te maken van zijn stijgende populariteit. Zie jij ook weleens een video van iemand voorbijkomen waarvan je denkt, hoe mooi zou het zijn om hem of haar dit ook voor ons bedrijf te laten doen? Trek dan de stoute schoenen eens aan en ga voor een samenwerking, want voor je het weet heb je een viral te pakken.
@hemanederland Als @de_weettiquette ♬ origineel geluid - HEMA
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024