[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?

[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?
  • Media
  • 6 jun 2024 @ 13:23
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: Normalize naming your kids after something you love

Er is weer  een typische GEN Z-trend op TikTok gesignaleerd. Dit keer is het een trend waarbij op een grappige manier naar voren gebracht wordt hoe je je kind zou noemen als je zou kiezen voor iets waar je écht van houdt. Door middel van een swipe-post met een lieve eerste foto + een sentimenteel muziekje lijkt het alsof het een wholesome video gaat zijn, maar niks blijkt minder waar. Wanneer je swipet naar de tweede foto zie je dat de maker een naam neerzet van iets compleet geks, een naam die je je baby - als het goed is - nooit zou geven. Een aantal voorbeelden: Taco Bell, That One Pete Davidson Photo, Getting a Sweet Treat After Dinner, of Drinking Aperol Spritz With Your Bestie. Al deze namen staan op een lieve foto waarin een moeder haar baby op bed legt en zegt “Goodnight, Drinking White Wine in the Sun”. Je kunt hier als bedrijf leuk (én bijzonder makkelijk) op inspelen door één van je producten te gebruiken in de tweede slide. Of voor de mensen op  kantoor een corporate gerelateerde keuze zoals “Goodnight, Vrijmibo" of “Goodnight, Koffie Halen met Mijn Werkbestie”.

 



2. SOUND: BBL Drizzy

Wanneer je denkt dat de sounds op TikTok niet gekker kunnen, wordt er weer iets nieuws uitgebracht. Dit keer heeft Amerikaanse producer Metro Boomin het lied BBL Drizzy uitgebracht. Dit liedje is begonnen als gevolg van een ruzie die Metro Boomin met rapper Drake had. Om hem te stangen, heeft hij een zogenoemde diss track gemaakt op een beat die Drake wilde gebruiken. Hierin wordt gezongen dat Drake een BBL (Brazilian butlifft) genomen heeft. Doordat mensen benieuwd waren naar de ruzie tussen de twee, werd er veel gezocht naar het liedje. Daarna hebben TikTokkers het nummer volledig overgenomen en wordt het massaal gebruikt onder video’s, bijvoorbeeld bij dit BBL-koekjesrecept (blueberry-lemon cookies). Gebruik dus zeker deze sound onder je TikTok om het algoritme (iets meer) naar je hand te zetten.


@homemeide BBL COOKIES 🫶🏻 blueberry lemon bakery style cookies!! these are so good and perfect for the summer. the recipe will be up very soon, but here’s the list of ingredients in case you need to go shopping: flour, sugar, butter, lemon, blueberries, white chocolate, vanilla, baking soda, egg, sugar. 💌#cookies #lemon #blueberry #whitechocolate ♬ original sound - dawmmoney

3. TREND: Your Honor

De volgende TikToktrend speelt zich af in een onverwachte omgeving: een rechtszaal. Bij deze trend wordt een oude tekening van een raadsman in een rechtszaal gebruikt in een swipe-TikTok, met daaronder een onheilspellende, dramatische sound. In de eerste slide zien we een man die boos en gefrustreerd naar iets wijst. Waar hij naar wijst, zie je in een tweede slide: een jong meisje dat geniepig zit te lachen. Met een copy in beeld wordt het meisje ergens van beschuldigd - hier kun je volledig je eigen draai aan geven - en haar nonchalante reactie daarop zorgt voor een humoristisch effect. Het leuke aan deze trend is hoe creatief je kunt zijn met de inhoud. Stel je voor dat het meisje wordt beschuldigd van iets alledaags, bijvoorbeeld: "Ze zei dat ze zou stoppen met kleding kopen...”, gevolgd door haar nonchalante reactie: "...maar merk X had een uitverkoop". Je kunt deze trend bijvoorbeeld gebruiken om een nieuwe collectie of een speciale actie te promoten, waarmee je je merk op een grappige manier onder de aandacht brengt bij een breed publiek.


https://www.tiktok.com/@favsaladc_c/photo/7356231920168029482

4. VIRAL:  Bombaclat

Na het (ietwat ordinaire) programma Ex On The Beach is er een nieuwe viral sound ontstaan op TikTok. Dit gebeurde nadat een van de deelnemers de uitspraak “Bombaclat, da’s de mijne” deed, een uitdrukking waarvan niemand echt weet (of wil weten) wat het betekent. Al snel werd TikTok overspoeld met video's waarin deze sound wordt gebruikt. De meeste video's zijn humoristisch en spelen in op het stukje “da’s de mijne”, waarbij vaak wordt verwezen naar het zien aankomen van iemand die je kent. Deze trend van eigen bodem biedt ook veel creatieve mogelijkheden voor bedrijven. Als je merk bijvoorbeeld een mascottepak heeft of je medewerkers volledig gekleed zijn in je merchandise, kun je hier op een leuke manier op inspelen. Je kunt bijvoorbeeld een video maken waarin je mascotte of medewerkers pronken met jullie merk. Wees creatief en maak snel gebruik van de hype om het meeste uit deze trend te halen.

 



5. SOUND: Katy Perry

De kracht van TikTok is ook fijn voor artiesten. Zo kunnen oude liedjes plots weer de hitlijsten bestormen doordat ze op iedereens For You Page voorbij komen. Dit is nu ook het geval met een gouwe ouwe van popster Katy Perry. Haar liedje Teenage Dream uit 2010 maakt momenteel een comeback omdat deze momenteel veel gebruikt wordt door TikTokkers. Maak hier als marketeer ook handig gebruik van en zet de sound onder één van je volgende video’s. Wat de inhoud van die video is, maakt verder niet heel erg uit (al is een droom die uitkomt natuurlijk wel bijzonder passend). Ga bijvoorbeeld voor een simpele kantoorvideo, laat je nieuwste producten zien óf gebruik de sound onder een day in the life-video van één van je collega’s. Makkelijker kunnen we je het niet maken.



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken