[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?

[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?
  • Media
  • 8 aug 2024 @ 11:04
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Zeer recent liet Elon Musk de wereld weten dat hij de kandidatuur van Trump nadrukkelijk steunt. Hij heeft hem zelfs in totaal zo’n 250 miljoen dollar aan donaties toegezegd. Slim of dom?

Musk koketteert graag met Trump en dat is wederzijds. Maar Musk was toch die ondernemer die zich voor liet staan op het redden van de klimaat en daarom onder meer het merk Tesla heeft gecreëerd?

Het is voor merken en hun capo’s vrijwel nooit slim om een politieke zijde te kiezen, zeker niet in een totaal verdeeld land als de USA.

Reputatieschade ligt namelijk altijd op de loer.

Bron: X

Raus mit Tesla

De grote Duitse drogisterijketen Dirk Rossmann, goed voor 5.000 filialen in Europa en 62.000 werknemers, heeft verklaard geen Tesla-auto’s meer aan te schaffen voor hun wagenpark. De reden is dat Musk Donald Trump steunt. Rossmann stelt dat Musks uitgesproken steun voor klimaatontkenner Trump niet te rijmen valt met de duurzaamheidsmissie van zowel Tesla als Rossmann. Jaarlijks schaft het concern circa 160 nieuwe voertuigen aan. Het is mogelijk dat een groot aantal medewerkers van Rossmann, zo zij Tesla rijden of deze van plan waren aan te schaffen, hiervan afzien. En gaan andere grote bedrijven in de wereld ook reageren en zo ja, hoe?

Musk interviewt anti EV-man Trump

Elon Musk zal op 12 augustus a.s. Donald Trump interviewen op het privé social medium platform Truth Social van Trump. Daarbij zoekt hij vooral de politieke arena op door met Trump te ageren tegen de democraten. Opvallend is dat Trump – nog voor de riante donatie van Musk - feitelijk meer anti EV was en pro USA-auto’s met verbrandingsmotoren. Maar dankzij de toegezegde maandelijkse 45 miljoen dollar is die mening 180 graden gedraaid. ‘Ik ben voor elektrische auto's, ik moet dat zijn, want Elon steunde me heel sterk,’ zei de draaikont Trump recentelijk tegen aanhangers tijdens een bijeenkomst in Atlanta, Georgia. Politiek is schijnbaar te koop. Extra pikant aan de opgebloeide liefde is het feit dat Trump weer welkom is op X. In de nadagen van het presidentschap van Trump werd zijn account nog op toen nog Twitter verwijderd. Direct na de overname van Twitter door Musk mocht Trump weer tekeergaan op X.

Bron: Instagram

Stay away from politics

Elon Musk is een intelligente en erudiete man die voornamelijk zijn eigen pad uitstippelt en zich niet snel laat tegenhouden. Als zeer vermogend man en beurslieveling kan hij veel potten breken, maar hier neemt hij een behoorlijk grote gok.

In een verdeeld land als de USA ben je vóór de Reps of vóór de Dems; als je zichtbaar die keuze maakt, keert de rest zich tegen jou. Politiek gezien is dat risicovol en onhandig.

Waarom zou je die keuze maken als merk, als bedrijf? Niemand dwingt jou en daarbij is een neutrale, niet politieke opstelling voor een merk veel slimmer. Overigens heeft Musk gas teruggenomen op de toezegging, vermoedelijk geschrokken van de reacties, maar de reputatieschade is al aangericht, getuige ook de zeer recente opstelling van het Rossmann concern.

De tijd zal het leren, maar met de huidige tegenwind van de Dems heeft Trump zeker nog niet gewonnen. Blijf simpelweg weg bij de politiek is het beste advies. Hou je merkreputatie stevig in eigen hand.

Openingsfoto: credits Politico

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken