Onderzoek: open- en klikratio's e-mail in de lift
- Online
- 26 mrt 2020 @ 10:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - E-mailmarketing
- 26 mrt 2020 @ 10:22
- Sjaak Hoogkamer
De gemiddelde open- en klikratio’s van e-mail zijn in 2019 gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Bedrijven weten hun doelgroepen steeds effectiever te bereiken met e-mail.
Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2020, die vandaag is gepubliceerd.
De resultaten van de E-mail Benchmark zijn dit jaar voor het eerst te bekijken in een interactief Power BI-dashboard. Hierdoor kunnen bedrijven de resultaten van alle jaren en branches goed met elkaar vergelijken. Bekijk hier de resultaten.
Gemiddelde CTO, CTR en CTO gestegen
Uit het onderzoek blijkt dat de Confirmed Open Rate (COR) is gestegen naar 39,3% (+1,3%). De Click Through Rate (CTR) en de Click To Open rate (CTO) zijn eveneens gegroeid naar respectievelijk 7,7% (+0,2%) en 17,2% (+0,4%). De energie- en nutsbranche heeft net als vorig jaar de hoogste COR met 75,1%. De grootste stijger binnen deze ratio is echter de groothandelssector (+9,1%).
Dit jaar heeft de energie- en nutssector voor het eerst ook de hoogste CTR met 24,3%. Daarmee stijgt de branche in deze ratio het meest ten opzichte van vorig jaar (+6,6%).
De hoogste CTO is wederom voor de land- en tuinbouwsector met 29,6% - maar ook in deze ratio weten energie- en nutsbedrijven het meest te groeien (+6,0%).
Wederom succes met kleinere campagnes, maar COR grotere campagnes groeit
Doelgroepen van kleinere campagnes openen e-mails 8,1% meer dan gemiddeld. Net als vorig jaar geldt: hoe groter de campagnes, hoe lager de gemiddelde ratio’s. Desalniettemin zien we wel een stijging van de COR bij grotere campagnes. Daarmee is de dalende trend van vorige jaren doorbroken. Zo is de openratio van campagnes met een omvang tussen 50.000 en 250.000 gestegen met 4,3%. De grootste verzenders van e-mail waren dit jaar de retailsector en de media- en publishingbranche; samen waren ze verantwoordelijk voor 36% van alle campagnes en goed voor 49% van alle verstuurde e-mails.
Timing: ‘s ochtends sturen, ‘s middags openen, ‘s avonds klikken
In november en december verstuurden bedrijven, net als vorig jaar, de meeste e-mails. E-mails werden grotendeels verstuurd tijdens kantooruren, zowel voor B2B (80,7%) als B2C (63,5%). Populaire verzendtijden waren 10:00 uur (B2B) en 16:00 uur (B2C). De openratio is het hoogst voor e-mails die op maandag zijn verzonden, gemiddeld (COR: 40,1%) - zeker voor goede doelen (op vrijdag worden 69,5% van hun e-mails geopend). De openratio voor B2B e-mails is het hoogst voor e-mails verzonden op vrijdag (COR: 38,5%). Gemiddeld openden mensen de meeste e-mails om 16:00 uur (43,9%). De klikratio is het hoogst voor e-mails die op zaterdag zijn verstuurd (CTR: 8,6% & CTO: 18,1%). Qua tijdstip klikken mensen het meest om 21:00 uur (CTR: 10,4% & CTO: 22,4%).
Openratio op mobiel sterk toegenomen
De openratio op mobiel is sterk toegenomen vergeleken met vorig jaar. De COR’s van mobiel (50%) en desktop (50%) zijn nu gelijk verdeeld, waar mobiel vorig jaar goed was voor maar 37% van alle geopende e-mails. Qua clicks doet desktop het iets beter (CTR: 53%) dan mobiel (CTR: 50%).
Over de DDMA Nationale E-mail Benchmark
De DDMA Nationale E-mail Benchmark is een initiatief van de Commissie E-mail van DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. Het onderzoek is uitgevoerd en vormgegeven in samenwerking met Power BI Knowledge.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- LinkedIn krijgt boete vanwege verwerking persoonsdata
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- Duits Verkeersbureau zet AI-influencer in om toeristen te lokken
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
Laatste Nieuws
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024
- ACM waarschuwt jongeren voor... 31-10-2024
- LinkedIn krijgt boete vanwege... 25-10-2024
- Patrick Petersen over PIM nominatie... 23-10-2024
- Duits Verkeersbureau zet... 23-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing