Hogervorst (Goboony): 'De camper is nu populairder dan ooit'

  • Online
  • 10 jun 2020 @ 09:50
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-marketing

Corona raakt ook de marketing en reclame. Nu het coronavirus iets te lijkt ingedamd, neemt de reislust weer toe. Goboony, de Airbnb voor campers, profiteert. In gesprek met head of marketing, Adriaan Hogervorst van Goboony.

Wat behelst jullie business en welke functie heb jij daarin?

‘Goboony is een tweezijdige marktplaats voor particuliere verhuur van campers. Omdat campers gemiddeld maar 4 weken per jaar gebruikt worden, brengen we de eigenaren in contact met liefhebbers die graag op reis willen met een camper. Zij huren zo een stuk goedkoper en rechtstreeks van de eigenaar. Gebruikers noemen het ook vaak de Airbnb voor campers. Als head of marketing werk ik samen met het marketingteam en de country managers aan groei en merk versteviging. Dit doen we nu in vier landen: Engeland, België, Italië en Nederland.’

 

Hoe is de status van marketing bij jullie in verband met de coronacrisis? Wat zijn qua marketing opvallende zaken?

‘Opvallend is dat we na meer dan 1000 annuleringen in maart sinds mei dagelijks all time omzetrecords aan het breken zijn. In korte tijd is er zo ontzettend veel gebeurd in onze markt en in toerisme in brede zin. Het was een bijzonder spannende tijd waarin we constant het nieuws en de politieke besluitvorming in de gaten hielden. Met ingehouden adem keken we soms de persconferenties, om vervolgens stil achter te blijven of juist te ontploffen met gejuich. De laatste weken is er doorlopend bijzonder veel aandacht voor campers in landelijke media omdat het een corona-proof en super flexibele vakantie mogelijk maakt. De camper is nu populairder dan ooit. Ons platform is dan ook geëxplodeerd, zowel aan huurder als verhuurder kant. Daarom hebben we de marketinginzet nu flink geïntensiveerd, zowel qua budget als qua kanalen en mix. De camper is zo top of mind dat we ons niet meer als een niche merk hoeven te gedragen. Een voorbeeld is dat we in juni een campagne van 2 weken draaien met 10 billboards langs de drukste snelwegen in het land. Maar ook in bestaande kanalen richten we dingen anders in. Dit heeft ook alles te maken met productinnovaties die we nu doorvoeren (zie hieronder).’

 

Ons platform is geëxplodeerd, zowel aan huurder als verhuurder kant. Daarom hebben we de marketinginzet nu flink geïntensiveerd, zowel qua budget als qua kanalen en mix.

 

Zijn er ingrijpende marketingbesluiten qua strategie gevallen? Speelt het reclamebureau daarin een rol?

‘Toen de lockdown net startte en het annuleringen regende, was een vakantie het laatste waar de gemiddelde consument aan dacht. Daarom hebben we toen het budget flink teruggeschroefd. De combinatie van die budgetrestricties en de veranderende markt heeft gezorgd dat we zijn gaan werken aan een strategie waarin productinnovatie centraal stond. In een tijd van onzekerheid en financiële stress draait alles om een zorgeloze ervaring voor de consument en een super toegankelijk product voor eigenaren. Het eerste dat we introduceerden aan huurderszijde was de mogelijkheid om boekingen gratis te annuleren tot 7 dagen voor vertrek in het geval dat je reis niet door kan gaan door coronamaatregelen. Dit is uniek in onze markt en zorgde er onmiddellijk voor dat de boekingen weer op gang kwamen. Ook door de toegenomen populariteit van campers in coronatijd werd het al snel zaak om verhuurders te werven om aan de enorme vraag te kunnen voldoen. Daarom hebben we ons product voor verhuurders ook toegankelijker gemaakt met een enorme toename in nieuwe verhuurders als gevolg. Dit hebben we onder andere gedaan door een verzekering op maat te laten maken voor ons platform waar eigenaren alleen voor hoeven te betalen op dagen dat de camper verhuurd wordt. Zo verandert hun normale verzekeringspremie niet en bovendien regelen wij deze dagverzekering en eventuele schade afwikkeling helemaal end to end. Daarnaast bieden we professionele in- en uitgifte van de camper aan voor verhuurders die er zelf geen werk aan willen hebben en bieden we de optie voor professionele schoonmaak door Helpling. Zo zijn er nog meer features waar we aan werken om het delen van campers zo toegankelijk mogelijk te maken nu de camper zo in trek is. Elke eigenaar kan ons platform nu dus vrijblijvend en kosteloos uitproberen. We werken overigens niet met een reclamebureau.’

 

Hoe staat het met de activiteiten op het platform, trekt de business weer aan? Wat zijn nu actuele trends?

‘Wat trends betreft zien we dat er veel meer consumenten boeken die voor het eerst met een camper op pad gaan dan in voorgaande jaren. Daarnaast gaan tot nu toe meer consumenten naar het noorden dan het zuiden, maar dat zou misschien weer iets bij kunnen trekken nu meer Europese landen weer toegankelijk worden voor vakantie. Sowieso zijn er heel erg veel mensen die in Nederland gaan blijven en zien we ook dat veel mensen boeken om gewoon een fijne camper te hebben, om dan last minute te bepalen waar ze heen gaan. Zo zien we duidelijk dat de camperreis zelf belangrijker is dan de bestemming of route. De camper is echt hot nu, en dat wordt nog eens onderstreept door de sterke toename in verhuurders. Dat is nog wel de duidelijkste trend. Veel eigenaren die hun camper vroeger 48 weken in een betaalde stalling hadden staan, willen nu toch wel graag profiteren van de plotselinge populariteit en verdienen nu ook echt goed geld. In de zomer wordt makkelijk 1.000 euro per week verdiend, en veel nieuwe aanbieders ontvangen binnen een dag al hun eerste boekingen. Er zijn in de laatste 10 dagen van mei alleen al 250 campers bijgekomen. Mijn collega zegt altijd, als we 20.000 campers op ons platform hadden, zouden we ze ook verhuren. Ik denk zeker dat hij gelijk heeft.’

 

Goed anticiperen is in deze onvoorspelbare situatie niet eenvoudig, dus komt het vooral neer op handelingssnelheid in het reageren

Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard.

‘We hebben gemerkt hoeveel er in korte tijd kon veranderen. Hoe het verloop van 1 persconferentie verstrekkende gevolgen kon hebben voor je markt en business. Sommige bedrijven zijn door deze crisis helaas helemaal buitenspel gezet, maar wachten tot het over gaat is geen optie. De verwachting was dat wij ook een verloren jaar zouden hebben. Maar door zelf het narratief om te draaien en juist overtuigend te communiceren dat de camper de veiligste manier is om vakantie te vieren in coronatijd konden we relevanter zijn dan ooit. Door daarnaast heel erg snel ons product strategisch aan te passen en dat te blijven doen, is dit nu al ons beste jaar ooit en verwachten we deze zomer alleen al tegen de 1000 nieuwe camper eigenaren te verwelkomen op ons platform. Goed anticiperen is in deze onvoorspelbare situatie niet eenvoudig, dus komt het vooral neer op handelingssnelheid in het reageren. Hoe snel kun je een nieuwe manier bedenken om aan te sluiten bij de veranderende markt, en hoe snel kun je dat succesvol implementeren en communiceren? Snel keuzes maken en het team elke keer weer on board krijgen, dat is één van de uitdagingen van deze tijd.’

Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?

‘Ik denk niet dat het hele wiel opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Inspelen op veranderingen in de markt is uiteindelijk toch gewoon ons vak. Wat ik wel merk is dat marketing nog meer en meer verweven is geraakt met communicatie. In deze tijd is het echt ontzettend belangrijk om voor ogen te hebben wat je boodschap is en hoe de toon moet zijn, nog voordat je je buigt over de vorm of het medium. Puur uitzenden zonder iets te zeggen te hebben is nu wel echt passé. Je bent iets aan het vertellen, dan pas aan het verkopen. Zelfs als je wel aan het verkopen bent. Ik merk ook dat we in onze communicatie steeds heel erg dichtbij onze kernwaarden en missie blijven. Een voorbeeld is onze vakantiehelden campagne. Die begon met de oproep aan particulieren om massaal campers, bootjes en vakantiehuizen te gaan delen zodat heel Nederland deze zomer welverdiend op vakantie kan, ondanks onvoldoende capaciteit in de sector en uitzonderlijk veel vakantiegangers in eigen land. Door te delen maak je dus andermans vakantie mogelijk, en dan ben je wat ons betreft een echte vakantieheld. Hoewel dit een breder belang dient dan alleen het onze, volgt het wel direct uit onze missie. Goboony is immers gestart om te zorgen dat al die stilstaande campers gedeeld zouden worden, zodat een campervakantie voor iedereen mogelijk wordt ongeacht ervaring of budget. In het vervolg op deze campagne nodigen we nu iedereen uit om hun absolute vakantieheld te nomineren voor een kosteloze reis met één van onze campers. Zo bereiken we niet alleen een nieuw publiek, maar betrekken we ook steeds onze community bij het werken aan onze missie.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken